goed passend zadel en toch een bontje eronder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

goed passend zadel en toch een bontje eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:28

Ik ga binnenkort een nieuw zadel laten aanmeten voor mijn paard. Dit word waarschijnlijk een Albion dressuur zadel, zodat het zadel gedurende mijn paard zijn carrière mee kan groeien.
Ik ga er dan ook van uit dat het nieuwe zadel perfect past, waardoor een bontje overbodig zou zijn.

Toch rij ik graag met een bontsjabrak, mijn paard zweet namelijk enorm veel onder het zadel, dekjes liggen ruim 4 dagen te drogen maar met een bontsjabrak valt dit reuze mee (paard is dan ook niet zeiknat achteraf)

Ik bedoel dan zo'n sjabrak waarvan het ruggedeelte van wol is, en de zweetbladen van katoen.

Is het slecht om onder een goed passend zadel een bontje te gebruiken? eventueel kan de zadelmaker hier bij het opmeten rekening mee houden?

verneem graag alle tips en adviezen

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:32

Het zal de pasvorm niet ten goede komen, dan kun je beter naar dunne katoenen dekjes kijkendenk ik (niet al die dikke pads) die drogen ook wat sneller of je dekjes afwisselen.
of wellicht naar een wat dunner wollen dek. wol drukt wel redelijk samen natuurlijk, dus dan zal het wel gaan.

Heb je al gevraagd wat je zadelmaker er zelf van vindt, dat lijkt me de eerste die je zou moeten vragen ipv bokt.
Hij kan het precies voor je bekijken of je ruimte goenoeg overhoudt, want het blijft een beetje gissen zo.

BenaLaars

Re: goed passend zadel en toch een bontje eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:41

nee zadelmaker komt over 2 weken pas, dus heb het nog niet uitvoerig kunnen bespreken.

kon me zo moeilijk voorstellen dat schapenwollen zo veel kwaad kon.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:44

Als je een bontje onder je zadel doet, dan maakt dat de kamer nauwer. Dit kun je oplossen
door de kamer iets wijder te laten maken door de zadelmaker. Denk alleen dat je beter op zoek kunt
naar dekjes die sneller drogen dan dat je een goed passend zadel aan een bontje aan gaat laten passen ;)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:47

ProudJustify schreef:
Als je een bontje onder je zadel doet, dan maakt dat de kamer nauwer. Dit kun je oplossen
door de kamer iets wijder te laten maken door de zadelmaker. Denk alleen dat je beter op zoek kunt
naar dekjes die sneller drogen dan dat je een goed passend zadel aan een bontje aan gaat laten passen ;)

Bedankt! dan zoek ik wel even verder naar het ultieme dekje...

aslo

Re: goed passend zadel en toch een bontje eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 07:59

Die dekjes die TS bedoeld kunnen prima onder een passend zadel. Voor onze ruin hebben we ook een Albion (aangemeten) en zo'n Mattes dekje. Mn vanwege zijn gevoelige rug. Dit juist op aanraden van de MSFC'er van de Heuvelhoeve (tevens dealer Albion). Het wol gedeelte lijkt wel dik, maar valt enorm mee. Tis meer de lucht tussen de vachtharen dan wat anders, waardoor het dik oogt. Echt lamsvacht neemt het zweet idd enorm goed op. In de zomerdag (of zoals nu als het erg warm is) rijden wij vaak met alleen een bontje onder het zadel, juist vanwege de zweetopname. Standaard dekjes kun je nu na het rijden uitwringen, zo nat zijn ze.