kaptoom,touwhalster?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardrijmiep

kaptoom,touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 01:19

hallo,

Ik ga binnenkort een jong paard laten wennen aan longeren. Maar wat kan ik het beste gebruiken? een kaptoom,touwhalster, of gewoon halster? Ik wil graag jullie voor en nadelen weten van jullie keuze! :Y)

Groetjes

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 01:30

Ik zou iets kiezen waar hij/zij al aan gewent is. Is het halster bekend gebruik je die, is de kaptoom bekend dan gebruik je die ;)

paardrijmiep

Re: kaptoom,touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 01:32

hij is nog met nergens bekend.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 01:37

Als hij nog nergens aan gewent is dan zou ik niet gelijk beginnen met longeren. Weet niet of je dat van plan was?
Ik vind een touwhalster zelf het fijnst om mee te werken. Duidelijke signalen ;)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 01:38

naja was niet va plan om direct te gaan longeren, eerst poetsen(kent hij wel) aan de hand mee lopen ook, grondwerk etc

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 07:16

ik heb al aardig wat merken kaptomen geprobeerd, ook de hele dure academische, maar ze schuiven allemaal, met als gevolg dat je paard altijd met een stuk kaptoom tegen zn buitenoog aanloopt. Ik zou aan een touwhalster laten wennen en daar mee verder gaan. Zelf longeer ik mijn jonge paard trouwens met een duallyhalster, dat werkt voor dat paard weer heel goed.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 07:29

Ik zit met hetzelfde..
Op een touwhalster reageerd mijn paardje absoluut heel goed met wandelen! Waarbij ze met een gewoon halster echt heel ondeugend kan doen..
Ik wist niet dat longeren met een touwhalster kon.. dat ga ik zeker proberen!
(Was al opzoek naar een kaptoom..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 07:46

Jij had toch al meerdere paarden beleerd? lijkt mij niet dat je dan hier nog moet gaan vragen wat je het beste kunt gebruiken.. Meid koop gewoon een fatsoenlijk beleerd paard. Of laat je nieuwe paard beleren. Of zorg iig voor professionelen hulp. Als je dit nog moet vragen op een forum dan ben je echt niet klaar om een paard te beleren..

paardrijmiep schreef:
ik heb veel ervaring in het beleren van paarden en pony's, Rijd ook paarden door voor mensen,
En deze koop ga ik samen met kennissen doen, waarvoor ik ze ga beleren en doorrijden, en dat hun dochter later op 1 door kan en ik op de ander.

Groetjes

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 10:11

Ik vraag me gewoon af wat jullie ervaringen zijn! En wat jullie het beste vinden! En ja ik laat me nieuwe paard beleren door profesionele mensen, maar wil zelf het grondwerk,longeren doen!

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 10:12

Anoniem schreef:
Jij had toch al meerdere paarden beleerd? lijkt mij niet dat je dan hier nog moet gaan vragen wat je het beste kunt gebruiken.. Meid koop gewoon een fatsoenlijk beleerd paard. Of laat je nieuwe paard beleren. Of zorg iig voor professionelen hulp. Als je dit nog moet vragen op een forum dan ben je echt niet klaar om een paard te beleren..

paardrijmiep schreef:
ik heb veel ervaring in het beleren van paarden en pony's, Rijd ook paarden door voor mensen,
En deze koop ga ik samen met kennissen doen, waarvoor ik ze ga beleren en doorrijden, en dat hun dochter later op 1 door kan en ik op de ander.

Groetjes

en zo als in dat topic staat gaat dat niet meer door! en ga ik zondag bij een ander paard kyken!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:21

ik zou een gewoon halster gebruiken om mee te beginnen
en dan de lijn aan de binnenste ring vast maken (dus wisselen als je van hand veranderd)

het heeft voordelen voor controle gewenning ed
kaptoom ben ik geen fan van gezien dat als je rijd je ook niet te teugels aan zijn neus hebt
een touw halster werkt wat scherper in

mocht je trouwens nog een goede stalling zoeken voor het beleren van je paard
in mijn onderschrift staat een goede link bij jou in de buurt
trouwens .... grondwerk in je paard zetten terwijl je hem laat beleren is een beetje zinloos in mijn ogen
als je je paard weg brengt hebben de meesten liever een paard dat niets kent dan een paard dat al teveel kent (dan kunnen er dingen fout gaan namelijk)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 10:40

Bedankt voor de info!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:24

paardrijmiep schreef:

Groetjes

paardrijmiep schreef:
en zo als in dat topic staat gaat dat niet meer door! en ga ik zondag bij een ander paard kyken!

Goh... apart dat je dan ook ineens geen ervaring meer hebt...

Je moet geen paard gaan beleren als je er geen ervaring mee hebt. Ook nu het een ander paard gaat worden lijkt het me niet verstandig om met een groen paard te beginnen.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 13:26

Ik zeg niet dat ik er geen ervaring meer in heb!
Ik zeg alleen dat ik het door iemand anders laat doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:26

Een academische kaptoom is erg fijn om paarden mee te longeren,
touwhalster ook maar kan snel in het oog gaan (als het paard een keer naar buiten toe trekt), gewoon halster kun je geen/slecht stelling mee vragen en werkt het minst duidelijk in.

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:01

rommulus schreef:
ik zou een gewoon halster gebruiken om mee te beginnen
en dan de lijn aan de binnenste ring vast maken (dus wisselen als je van hand veranderd)
het heeft voordelen voor controle gewenning ed
kaptoom ben ik geen fan van gezien dat als je rijd je ook niet te teugels aan zijn neus hebt
een touw halster werkt wat scherper in

mocht je trouwens nog een goede stalling zoeken voor het beleren van je paard
in mijn onderschrift staat een goede link bij jou in de buurt
trouwens .... grondwerk in je paard zetten terwijl je hem laat beleren is een beetje zinloos in mijn ogen
als je je paard weg brengt hebben de meesten liever een paard dat niets kent dan een paard dat al teveel kent (dan kunnen er dingen fout gaan namelijk)

Lijkt me niet erg slim om hem aan 1 ring vast te maken.
Zo 'trek' je aan 1 kant..

Ik heb bij mijn pony met beleren een hoofdstel omgehad tijdens longeren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:10

als je hem aan de onderste ring vast maakt trek je het halster in het oog en krijg je niet de juiste druk ;)

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:47

Nouja wat ik al ei, als je hem aan 1 kant doet trek je hem naar je toe dus ja..

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:14

Ik doe wandelen-longeren met kaptoom.
mischien inrijden ook! ik vind het fijn, die van mij schuift heel soms,
wantja die van mij heeft een arabierenkopje, krijg maar eens voor een arabier een perfect
zittend kaptoom haha..

Met kaptoom vind ik wel een aanradertje..