Bijzet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goldwynn

Bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:47

Hi iedereen,

Een poos geleden vertelde een vriendin van mij me dat ze haar verzorgpaard met een bijzetteugel moest gaan longeren en rijden.
Ik heb hier een beetje over zitten denken en vraag me nu eigenlijk af hoe dit precies werkt en wat voor een nut het dan heeft. En ben dus benieuwd of iemand hier het me verder kan vertellen.

Mvg,
Goldwynn

Elin_

Re: Bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:49

Ik vind bijzet niets..
Pessoa oké .. Dan word de achterhand tenminste nog iets geactiveerd ,maar een bijzzetteugel vind ik zelf uit den boze.
Je dwingt en maakt meer kapot dan dat je ermee opbouwt.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:52

Maar hoe werkt het dan precies? Want daar kon ik nergens echt achter komen.
En wat doet het meer goed dan fout?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:55

Nou je hebt verschillende bijzzetteugels vaak maak je hem vanaf het bit naar het zadel en of via de singel weer naar je handen (slof) en hierdoor dwing je het paard zegmaar rond te lopen.
Sommige mensen denken dat het dan goed is omdat het paard dan ''goed loopt'' en dan denken ze dat ze dan die bovenspier in de hals goed krijgen ,maar vaak drukt het paard door de dwang juist zijn rug weg waardoor ze helemaal niet goed lopen en verkeerde houding aannemen

Dit is in een ver stadium heel moeilijk weer om het eruit te krijgen..

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:59

Uhm, wat raar. Want mijn vriendin moet het juist doen omdat haar verzorgpaard dan juist zijn rug níet wegdrukt, volgens de eigenaar tenminste. En wat ik van haar begrepen heb moet ze deze aan beide bitringen klikken en daarna om de singel. Ze zegt ook dat er bij hem geen druk op dat ding staat, omdat hij de bijzet in een boogje laat hangen zeg maar..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:32

Tsja, vaak in vele gevallen wat ik heb gezien drukt het paard aleen maar zijn rug weg en denkt eigenaar dat het wel goed is ,maar is het helemaal niet zo.
Vergeet niet dat bijna 8 van de 10 mensen het verschil niet zien tussen een paard dat netjes loopt en ontspannen en laag en rond en een paard dat alles wegdrukt en uit dwang naar beneden loopt.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 09:04

Uhm, oke. In iedergeval bedankt voor je tijd en het beantwoorden van mijn vragen.

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:10

Ik ben het deels met Elin eens. Bij onjuist gebruik doet een bijzet meer kwaad dan goed. Een bijzet kan echter wel degelijk goed werken als hij ook op de juiste manier wordt gebruikt. Wij longeren niet anders dan met touwtjes wat bij al onze paarden altijd goed heeft gewerkt en nog steeds goed werkt. Voordeel van touwtjes is juist dat het paard niet in 1 bepaalde houding gedwongen wordt, maar de keus heeft zich ernaar te voegen en dus te ontspannen en over de rug te lopen. Om een beeld te krijgen van hoe het werkt zou je kunnen googelen op Lammert Haanstra. Overigens kun je een paard ook zonder bijzet / touwtjes / hulpmiddelen naar de ontspanning en over de rug werken aan de longe. Dit vergt wel meer ervaring, maar is ook erg leuk om te doen.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 18:37

Maar hoe gebruik je dat ding goed dan? Want mijn vriendin heeft er nog nooit eerder mee gewerkt en moet dat dus nu opeens gaan doen. Vandaar dat ik dit topic ook geopend had, ik wou weten hoe het werkte en hoe je er precies mee om moet gaan als je ermee werkt.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:58

bijzet teugel klik je aan de zijkante van het zadel en aan het bit, persoonlijk ben ik geen voorstander op dat zijn rug wegdrukt word en in 1 handing blijft lopen,

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:10

Ik ben niet echt een fan van bijzetjes, opzich traint het de halsspieren wel, maar t activeert de achterhand niet, dus wat dat betreft heb ik liever de pessoa, plus dat veel mensen bijzetteugels gaan misbruiken..

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:04

Tesssaaa schreef:
bijzet teugel klik je aan de zijkante van het zadel en aan het bit, persoonlijk ben ik geen voorstander op dat zijn rug wegdrukt word en in 1 handing blijft lopen,

De bijzet die mijn vriendin bescheef moet ze aan beide bitringen klikken en gaat daarna direct om de singel, dus niet naar de zijkant van het zadel. En wat bedoel je precies met in 1 handing blijft lopen?

@xTammyy: Hoe werk je met een pessoa dan? Mijn vriendin moet longeren en het liefst ook rijden met die bijzet die ik hierboven beschrijf, omdat het goed zou zijn om de rug van haar verzorgpaard te trainen..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:34

Ik denk dat dat een typefoutje is, dat er niet handing maar houding moet staan ;)

Een bijzetteugel hoort eigenlijk van het bit naar de zijkant van het zadel te lopen.
Afbeelding
Het zorgt ervoor dat er aanleuning kan komen, hetzelfde als je dat normaal met rijden krijgt. Je moet er echter wel heel goed op letten dat je paardje voorwaarts blijft en dus de achterhand goed blijft gebruiken. Anders gaat je paardje helemaal in de bijzet hangen (wat door de rubberen ring lekker hangt) of krult op om de druk van de bijzet te vermijden.
foto komt van www.agradi.nl

Een bijzetteugel die tussen de benen vastgezet wordt heb ik nog nooit gezien.

Wel als hij als stootteugel gebruikt wordt. Dan gebruik je maar 1 bijzetteugel, die maak je met een longgeerhulpstukje vast aan het bit en tussen de benen aan de singel. Dit gebruiken mensen vaak om te voorkomen dat het paard het hoofd ineens omhoog doet. Doen ze dat toch dan stoten ze als het ware tegen de druk van de stootteugel aan.
Afbeelding
foto komt van www.pfiff.com

Hoe heeft je vriendin hem precies vast zitten?

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:47

Ik heb voor mn verzorgpony 'zelf gemaakte' bijzet, gewoon spanband, met een haakje eraan. Hierdoor wordt het paard niet zo vastgezet zoals op foto 1 van PriscaZ, maar kan ie iets meer in vrijheid bewegen.
Deze gebruik ik soms, maar ik longeer meestal met dubbele lijnen! Vind ik toch een stuk fijner :j

Even een foto'tje opgezocht:

Met spanband-bijzet
Afbeelding

Met dubbele lijnen
Afbeelding

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:20

Goldwynn schreef:
Tesssaaa schreef:

De bijzet die mijn vriendin bescheef moet ze aan beide bitringen klikken en gaat daarna direct om de singel, dus niet naar de zijkant van het zadel. En wat bedoel je precies met in 1 handing blijft lopen?

@xTammyy: Hoe werk je met een pessoa dan? Mijn vriendin moet longeren en het liefst ook rijden met die bijzet die ik hierboven beschrijf, omdat het goed zou zijn om de rug van haar verzorgpaard te trainen..

ik bedoel ook aan bijde kante van het bit anders zou het een beetje raar zij ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:21

Leuk dat jij alle vragen hier stelt, maar zou het niet zo moeten zijn dat áls je vriendin dit dan persé moet gebruiken van de eigenaren, zij haar ook goed uitleggen hoe je die dingen gebruikt?! En kan je vriendin dit niet beter zelf allemaal uitvogelen als zij degene is die er mee moet gaan werken?

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:23

ik bedoelde de manier van PriscaZ en dan de bovenste mischien moet ik het voortaan beter uitleggen :P