op zoek naar geschikt bit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

savannah13

op zoek naar geschikt bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:42

hallo,
ik ben opzoek naar een geschikt bit voor mijn haflinger
maar haflinger is heeel sterk in zijn mond en daarom
soms maar moeilijk te houden
mijn haflinger wordt zowel onder de man als onder het
zadel gereden
daarom zoek ik een bit dat effectief is als een stang
maar wel een bit waardoor hij niet sterker word in zijn
mond en nog wel te houden is met de kar
(dit gaat tot nu toe prima)
tot voorlopig reed ik gewoon met een gebroken bustrens
maar ik merk toch dat hij af en toe heel moeilijk te houden is
dus wie kan mij verder helpen?
Groetjes

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:44

Ik zou eerder kiezen voor een slof, ipv een scherper bit. Die kan je erbij pakken als noodrem.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:45

oh ja,
het bit moet gebruikt mogen worden op wedstrijden

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:48

Wellicht kun je het je instructrice vragen. Mijn ervaring is dat als je een scherper bit erin hangt, zonder aan het daadwerkelijke probleem te werken, dat slechts een tijdelijke oplossing is. Het bit weerspiegelt immers de hand van de ruiter. Daarnaast is het sterk zijn vaak een probleem van het hele lijf, wat zich op hoopt in zijn mond. Dus als hij veel op de voorhand loopt, is hij ook sterker in de mond. Los je dat op, is hij ook lichter.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:50

zonneglans schreef:
Wellicht kun je het je instructrice vragen. Mijn ervaring is dat als je een scherper bit erin hangt, zonder aan het daadwerkelijke probleem te werken, dat slechts een tijdelijke oplossing is. Het bit weerspiegelt immers de hand van de ruiter. Daarnaast is het sterk zijn vaak een probleem van het hele lijf, wat zich op hoopt in zijn mond. Dus als hij veel op de voorhand loopt, is hij ook sterker in de mond. Los je dat op, is hij ook lichter.

en hoe zou ik dat op kunnen lossen?
door de eerder genoemde slofteugel?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:50

Je kan er wel een zwaarder bit in hangen, maar daar los je het probleem niet mee op. Zou gewoon proberen om op een normaal bitje te rijden (enkel, dubbel of ongebroken maakt niet uit, net wat jullie t fijnst vinden) en dan investeren in les. Leer je pony te reageren op je zit en eventueel stem.

Voor t mennen kan je dan prima een stang gebruiken, omdat de gewichtshulpen wegvallen. Welke daarvoor t meest geschikt is zou je aan een ervaren menner/meninstructeur kunnen vragen

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:52

dat is een hulpmiddel, al moet je daar wel mee kunnen rijden. Als je hem verkeerd gebruikt, doet het meer kwaad dan goed. Je instructrice zou je daar met lessen wel verder mee kunnen helpen. Dat is moeilijk te zeggen van de kant. Veel gehoorzaamheidsoefeningen, dus overgangen en tempowisselingen onder andere.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:54

Nimmy schreef:
Je kan er wel een zwaarder bit in hangen, maar daar los je het probleem niet mee op. Zou gewoon proberen om op een normaal bitje te rijden (enkel, dubbel of ongebroken maakt niet uit, net wat jullie t fijnst vinden) en dan investeren in les. Leer je pony te reageren op je zit en eventueel stem.

Voor t mennen kan je dan prima een stang gebruiken, omdat de gewichtshulpen wegvallen. Welke daarvoor t meest geschikt is zou je aan een ervaren menner/meninstructeur kunnen vragen

hij is té sterk in z'n mond en met z'n bit kan ik niet veel ;)
in tegenstelling tot een stang in z'n mond onder de man
is hij poes lief :D en kan ik hier meer aan werken ;)

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:56

zonneglans schreef:
dat is een hulpmiddel, al moet je daar wel mee kunnen rijden. Als je hem verkeerd gebruikt, doet het meer kwaad dan goed. Je instructrice zou je daar met lessen wel verder mee kunnen helpen. Dat is moeilijk te zeggen van de kant. Veel gehoorzaamheidsoefeningen, dus overgangen en tempowisselingen onder andere.

ja maar met een ''scherper'' bit lukt mij dit veeel beter

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:03

Een paardenmond is een spiegel van jouw hand. Oftewel, jij werkt waarschijnlijk (onbewust) teveel met je hand en te weinig met je zit en been. Met een stang verberg je het probleem, je kan nl met een kleinere hulp zwaarder inwerken.

Oftewel, zelf de voorkant loslaten en op je zit gaan schakelen, komt hij niet terug volte indraaien, als hij weer rustig is rij je weer een grotere volte of rechtuit, zodra hij weer hard gaat, sluit je weer, op je zit (eventueel met behulp van een volte) dit eindeloos herhalen, totdat hij netjes onder je blijft. (dit kan je het beste onder begeleiding van een goede instructreur doen). Als je hier de tijd voor neemt zal je merken dat hij vanzelf losser in zijn lijf en mond wordt.

Als je de zoekfunctie gebruikt zal je zien dat er al veel vergelijkbare topics zijn waar je vast ook goede tips uit kan halen.

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:11

Wij hadden ook een haflingertje op stal die erg sterk was, op de manege werd ook een scherper bit geadviseerd.
Maar uiteindelijk ging het veel beter toen ze op een dubbel gebroken bitje werd gereden.

xZippo

Re: op zoek naar geschikt bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:55

Met bit rem je hem niet hoor (a), maar misschien zou je voor slof kunnen gaan,

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:03

met welk bit loopt hij voor de kar?

Misschien is het voldoende om een ongebroken of dubbelgebroken trens te nemen zodat je haf zich er niet zo op vastzet... Een dunner bit hoeft niet noodzakelijker "strenger" te zijn. Alles valt en staat met hoe streng jij bent met je handen en wat je pony/paard "graag" in de mond heeft.

Het is idd vaak zo dat als een paard dat hard is in de mond of heel erg vasthoudt, dit een weerspiegeling is van de ruiterhand. Als jij niet trekt heeft je paard/pony ook niets om op te trekken. Maar deze redenering is niet heiligmakend. Zo is mijn merrie soms een hittepitje en moet ik behoorlijk wat teugeldruk in combi met goed activeren om haar los te kunnen werken. In het begin dacht ik ook, dit kan nooit de manier zijn en creëer ik een steenharde mond. Maar dat is eigenlijk niet waar. Je moet grenzen stellen en bepalen hoe lang je ze in de hals wil laten, de achterhand er goed ondervragen en goed loswerken. Als ze dit eenmaal begrijpen en kunnen (moet opgebouwd worden) dan zijn ze wel licht in de hand, want dan kunnen ze zichzelf dragen en staan veel lichter aan de hulpen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:06

-> HAR

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 20:45

ik heb nu een KORREKTIEBIT dit gaat veel beter (A)
over een tijdje ga ik proberen met een dubbel gebroken
bit te rijden ;)