staartriem of voorsingel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

staartriem of voorsingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:23

Hoi,
Ik ben van plan om te gaan beginnen met het 'echte' springen.
Maar één probleempje mijn zadel schuift net een klein stukje naar voren als ik spring.
ik wil hier wel wat aan gaan doen (zadelmaker of ander zadel etc.)
Maar ik wil dan wel eerst weten of ze (de pony) het echt leuk vind, en zich er helemaal voor inzet...

Zal ik dan een staartriem of een voorsingel gebruiken om het schuiven tegen te gaan??

Of is er nog iets anders wat ik zou kunnen gebruiken?

Ik hoor graag wat van jullie :j

Anoniem

Re: staartriem of voorsingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:43

Geen van beide gebruiken, Een staart riem is echt niet prettig voor een paard. En een voorsingel ook niet denk ik. Als je zadel schuift past het niet. Dus moet er sowieso een zadelmaker komen. Of je nou verder wil met springen of niet ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:05

Zeker geen losse voorsingel gebruiken. Laat je zadel eens nakijken door een zadelmaker ter plaatse zodat hij het zadel op het paard kan beoordelen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:26

Dat is zo, maar is pas na de zadelmaker geweest, En het is alleen met sprigen.
Dus graag reactie op mijn vraag.

Of een ander hulpmiddel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:27

CrossHorse schreef:
Dat is zo, maar is pas na de zadelmaker geweest, En het is alleen met sprigen.
Dus graag reactie op mijn vraag.

Of een ander hulpmiddel?

Reactie op je vraag was, allebei niet gebruiken ;)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:28

Ik zou inderdaad pas gaan springen als je zadel goed is.
een voorsingel blijft ook niet altijd even fijn zitten.
een staartriem kan hij best als irritant ervaren.

door met dit zadel te gaan springen met eventueel een staartriem, kun je ervoor zorgen dat je paard het springen dalijk alleen maar als "vervelend" ervaart..

ik zou alleen met goed passend tuig gaan springen. ( of het trainen/ rijden in het algemeen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:31

Waarom schuift je zadel bij het springen? En bedoel je met voorsingel een losse voorsingel of zo'n singel die je aan de speciale stoten aan je zadel vastmaakt?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 07:42

hestejente schreef:
Waarom schuift je zadel bij het springen? En bedoel je met voorsingel een losse voorsingel of zo'n singel die je aan de speciale stoten aan je zadel vastmaakt?

Wat zou jij kiezen?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 07:43

_Nann_ schreef:

door met dit zadel te gaan springen met eventueel een staartriem, kun je ervoor zorgen dat je paard het springen dalijk alleen maar als "vervelend" ervaart..

ik zou alleen met goed passend tuig gaan springen. ( of het trainen/ rijden in het algemeen)

Maar een voorsingel zou ik wel kunnen proberen?? En als ze het springen goed oppakt een goed tuig gaan kopen. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:47

Ik vraag me af of een voorsingel helpt bij het naar voren schuiven? Ik zou persoonlijk ook niet voor een staartriem gaan, lijkt me niet heel fijn voor het paard. Zelfs mijn shetten laat ik niet met staartriem rijden. Schuift je zadel ook bij lage sprongen dan? Kun je anders niet van iemand een goed passend zadel lenen?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 07:50

capopjekop schreef:
Ik vraag me af of een voorsingel helpt bij het naar voren schuiven? Ik zou persoonlijk ook niet voor een staartriem gaan, lijkt me niet heel fijn voor het paard. Zelfs mijn shetten laat ik niet met staartriem rijden. Schuift je zadel ook bij lage sprongen dan? Kun je anders niet van iemand een goed passend zadel lenen?

Niet bij laag, maar ik zou graag de sprongen wat op willen gaan hogen.
Ze zeggen dat een voorsingel helpt bij schuiven...
Maar zou ik dat kunnen proberen een voorsingel...
Of zou een springsingel er bij helpen?? Dat heb ik ook wel eens gehoord :j

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:54

als je zadel naar voren schuift hen je niets aan een voorsingel.
een staartriem zou ik zeker niet gebruiken.
dus of niet springen of je zadel aan laten passen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:56

Maar dan heb je dus wel al lage sprongen gemaakt. Dan weet je toch wel of je pony het leuk vind of niet?

Ik heb zelf geen ervaringen met singels, maar soms wil een andere singel wel helpen. barefootzadel van mijn shet schoof van links naar rechts en terug en met een elastische singel was dat probleem omgelost. Kun je niet op bokt zoeken naar springsingelervaringen? Zullen vast wel meer mensen met het probleem zijn. Al zou ik persoonlijk gewoon de zadelmaker laten komen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:00

CrossHorse schreef:
_Nann_ schreef:

Maar een voorsingel zou ik wel kunnen proberen?? En als ze het springen goed oppakt een goed tuig gaan kopen. :)

een voorsingel is tenslotte uitgevonden voor paarden met bijv. weinig schoft waarbij het zadel de neiging heeft naar voren te schuiven.
ik zie dit weleens in de dressuur, met het springen heb ik het nog nooit gezien eigenlijk.

Heb er zelf ooit mee gereden op een arabiertje zonder schoft, maar ik vond het niet bepaald handig.

kun je niet een voordelig wintec VZH zadeltje kopen of iets dergelijks..? wel eentje die goed ligt uiteraard.. maar daarvan zijn de bomen verwisselbaar... ;-)

zoals eerder gezegd in het topic, een zadelmaker laten komen is de beste oplossing voor je paard.
een enkele keer springen met zo'n zadel kan geen kwaad, maar ik vraag me dan gelijk af odf hij met gewoon rijden wel blijft liggen????

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:08

mij lijkt het dat een voorsingel niet echt gaat helpen bij het naar voren schuiven vanje zadel een een staartriem absoluut "not done" bij het springen. Je verwacht van je pony dat hij z'n hele rugnlijn opbolt en als dank krijgt hij een ruk aan z'n staart...
misschien dat een antislipmatje voor enkele malen wel wil helpen. Maar voor het springen is het nog 1000x belangrijker om goed passen materiaal te gebruiken. de inwerkende krachten zijn ook vele malen hoger...

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:10

gewoon een goed passend zadel nemen en dan pas gaan springen. :+
geen hulpstukken gebruiken zodat 'ie niet schuift want dat helpt toch allemaal niet en het licht tenslotte gewoon aan het zadel.
dus laat een zadelmaker oid komen. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:29

CrossHorse schreef:
hestejente schreef:

Wat zou jij kiezen?

Een banaansingel. Sinds ik die heb schuift mijn zadel niet meer. Ben het ding gaan gebruiken toen ik ontdekte waaróm mijn zadel schoof.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:30

CrossHorse schreef:

Waarom pas een degelijk tuig kopen als je paard gaat presteren? Je kan niet verwachten dat je paard lekker kan spingen met een zadel dat niet lekker zit. Eerst de spullen voor elkaar, dan pas rijden, niet andersom.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:35

petitparis schreef:
mij lijkt het dat een voorsingel niet echt gaat helpen bij het naar voren schuiven vanje zadel een een staartriem absoluut "not done" bij het springen. Je verwacht van je pony dat hij z'n hele rugnlijn opbolt en als dank krijgt hij een ruk aan z'n staart...
misschien dat een antislipmatje voor enkele malen wel wil helpen. Maar voor het springen is het nog 1000x belangrijker om goed passen materiaal te gebruiken. de inwerkende krachten zijn ook vele malen hoger...

Een antislipmatje werkt alleen bij zijdelings schuiven is mijn ervaring. Waarom denk jij dat een voorsingel niet zou werken? Ik denk dat je in de war bent met een voortuig. Maar da's heel wat anders.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:03

Mijn kennissen springen(wedstrijden) met een shetlander, maar die moeten wel een staartriem gebruiken, Of kunnen ze ook nog wat anders gebruiken?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:04

Ja, er bestaat tegenwoordig nog iets anders; de pads van Cavallo.
Deze werken als een Tempurmatras en zijn er in diverse vormen en maten, ze worden ook gebruikt bij paarden met spierafname door blessures om die ruimte op te vullen.
Op dit moment heb ik er twee op mijn site staan, de overige foto's hoop ik eerdaags binnen te krijgen.
Dit is een van de pads van Cavallo: http://www.paardeluxe.nl/a-12720112/bont-pads/wedge

Verder oplossing zou ik verder ook niet weten voor je.

Succes!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:15

Staartriem kan niet veel kwaad, vooral niet als je het niet lang gebruikt.
Mijn merrie heeft ook een tijdje een staartriem om gehad totdat we een goed zadel hadden, en die heeft er nooit problemen van gemaakt! :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:21

@hestejente: ik had een dresuurzadel met ingebouwde voorsingel en ik had hierdoor ner het gevoel alsof mijn zadel altijd naar voren kantelde en te ver baar voren ging liggen... Maar ja, dat had misschien ook met de bouw van mijn paard te maken...

Horseplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:44

Ik zou eerst met staartriem proberen... Is goedkoper in aanschaf. Helemaal als je nog niet zeker weet of de pony blijft.