(touw)teugels met clips...gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

(touw)teugels met clips...gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:46

Van de week,tijdens een fijne relaxte buitenrit schoot mijn pony er opeens vandoor.
het scheelde niet veel of ik had ernaast gelegen... :=

En nu bedacht ik me....
Als ik eraf was gevallen,en pony was weggerend...dan hadden er lelijke dingen kunnen gebeuren met de teugels..
Ik rijd met touwteugels,aan 1 stuk,die met clips bevestigd zitten aan de bitringen(of als ik bitloos rijd,ergens anders aan).
mijn vermoeden is dat er niks breekt als het paard met zijn been bijvoorbeeld in deze teugel stapt met alle gevolgen vandien.

Eervaringen hiermee,iemand?
Breekt het toch?
Kan ik op een andere manier deze touwteugels bevestigen?
Gewone teugels vind ik vreselijk in de hand liggen...

julius_juut

Re: (touw)teugels met clips...gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:48

Wat voor clips heb je er aan? Meestal breekt het metaal uiteindelijk wel, maar of dat is voor of nadat het paard over de kop is geslagen weet ik niet. Maar dat probleem heb je met gewone Engelse teugels toch net zo goed?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:49

weet niet met wat voor clipjes je rijd maar die van mij schieten gewoon open met een flinke druk erop.
touwteugels vind ik alleen zelf niet fijn, omdat je echt je handen eraan brand als je valt.
Laatst bijgewerkt door maaike2800 op 05-05-11 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:50

Die clips breken sneller dan je denkt.. Wij hadden teugels voor een touwhalster met clips met veiligheidssloten, nou als een paard een beetje druk geeft breekt het snel genoeg af.
Net als halstertouwen, etc. Als een paard een beetje zn kracht gebruikt, is haast niks sterk genoeg met clips..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:12

Ik heb het idee dat gewone engelse teugels sneller knappen,julius juut.
aangezien die in het midden ook aan elkaar zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:27

Daar heb je wel een punt inderdaad :)

Uiteindelijk zal de bevestiging van het lusje rond de clips , of het zwakste stukje van de clips wel breken , maar welke trekkracht daarvoor bereikt moet worden (of voor lederen teugels , ter vergelijking) weet ik ook niet.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:05

mijn verzorgpaardje heeft er ook met clips
de eigenaar heeft ze al 5jaar ( rijd les en gaat heel veel op wandeling) en ze heeft er nog nooit mee problemen gehad of zijn nog nooit gebroken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:30

@Mohica: het gaat mij er juist om dat ze wél moeten breken of knappen als mijn pony erin blijft hangen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:53

Ik denk dat clipjes haast nog eerder zullen breken dan leren teugels eigenlijk? Bij leren teugels zit er in het midden inderdaad een gespje, maar volgensmij komt daar nooit zo zwaar de druk op wanneer een paard op de teugel gaat staan bijvoorbeeld.
Wanneer een paard gaat hangen is een musketon van een halstertouw ook zo stuk.

Ik vind het sowieso altijd een beetje een eng idee, zeker met bit.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:55

Clips breken,spreek uit ervaring.
helaas is mij vroeger aangeleerd nooit je paard los te laten als je er af valt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:12

Hahaha nee ik heb ook geleerd vast te houden..
maar of dat altijd lukt(en of je dat moet willen)is een tweede

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:14

ik wil het dus niet,maar is lastig om het eruit te krijgens,is zo;n automatische reactie alleen voor het paard natuurlijk totaal niet fijn ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:52

Ik ben ook blij dat ik mezelf zwaar ingeprent heb om vast te houden als ik eraf getorpedeerd wordt , want om je paard in de verte weg te zien rennen over de straat en niet te weten waar die naartoe gaat is NIET tof :=

Ik ben er een paar weken geleden voor het eerst sinds jaren vanaf gevallen , ik reed op een Ghost , galopje , Rena komt VOL in de ankers tot stilstand en maakt daar ook nog een fijne zijwaartse stuiter bij , en ik word er zo over de schouder afgevuurd :P Terwijl ik val voel ik'de teugel door m'n hand heen getrokken worden en m'n hand staat natuurlijk gelijk in de fik , ik sta op , kalmeer Rena , bekijk m'n hand en het is natuurlijk meteen zo'n witte streep van opgedroogd vel waar de teugel door m'n hand getrokken is , en brànden natuurlijk ! :P

Ik wil katoenen teugels :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:58

Vorige keer eraf gevallen met springen en toen sprong paard op teugels (jeps, ik werd echt gelanceerd dus nam de teugels al mee :Y) Ging heel raar), en toen knapte de teugels wel in het midden, en dit heb ik al eens eerder meegemaakt (niet zelf, gelukkig, zal me wat teugels kosten :+ ), toen viel iemand die ik les gaf eraf en paard rende, sprong op teugel en pats, ook teugel kapot.

Hoe het zit met touwteugels, ik denk dat de klip wel breekt. :j zo sterk zijn die dingen ook weer niet, (toch? :Y) ) maar denk niet dat je je teveel zorgen moet maken daarom. :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:02

Of een klip breekt of niet; daar heb ik geen ervaring mee.
Wel weet ik dat touwteugels zelf minder snel breken dan leren teugels.
Een beetje vergelijkbaar met halsters; leren halster knappen sneller als er druk op komt dan die van bijvoorbeeld nylon.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:10

@rumpleteaser: dat ligt natuurlijk ook aan het soort touw wat er gebruikt is, het ene soort touw breekt sneller dan het andere.
Wel zijn vaak in een dergelijke constructie de clips de zwakste schakel. Dat zie je ook als je je paard vastzet aan je halstertouw. Als het paard dan gaat hangen, breekt de clip als eerste (heb lang moeten zoeken naar clips die dus niet zo snel braken als mijn paard ging hangen).

Trouwens, veel mensen rijden met 'engelse' teugels ook lang niet altijd met leer, veel mensen rijden met springteugels. En dat zijn in esstentie natuurlijk ook touwteugels (met een stuk leer naar het bit en een gesp in het midden). Iemand een idee hoe dat zit?

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:17

Het middenstukje (vrij dun leer en een gesp) van de zeg maar normale teugels (spring of dressuur) zoals die in de winkels te koop zijn, is er op gemaakt om te breken bij een bepaalde druk. Het niet breken van de teugels kan een paard een heleboel letsel opbrengen met name in de mond. De kwaliteit van de clips van de touwteugels moet dan ook zodanig zijn dat ze breken bij een bepaalde druk. Ben je daar niet zeker van dan zou ik een tussenstukje maken in de touwteugels wat dan wel bij een bepaalde druk breekt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:19

@ Wendy: Daar heb je natuurlijk gelijk in.

Mijn ervaring is (met halsters) dat bij nylon halster de klip breekt. En bij leren halsters het leer (dus voordat de klip breekt.
Daarom heb ik in principe voorkeur voor een leren halster t.o.v. nylon, omdat dat eerder breekt en er dus minder druk/ schade op het hoofd komt.
Maarre: ook ik heb fleurige kleurige nylonhalsters om Bandito's hoofdje hoor :D

@ Jibberjabber: een tussenstukje maken als 'breekstukje' vind ik een hele goede tip!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:25

Mee eens, dat is een goede tip. Maar een nog betere is (ik lijk HC wel) is om te zorgen dat het gewoon niet nodig is.

@rumpleteaser: ik heb iets andere voorkeuren, maar dat was al duidelijk. Mijn paard had heel snel door dat als je aan het halster gaat hangen, de boel uiteindelijk breekt. En dan merk je dus dat de meeste materialen ontworpen zijn om te breken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:45

Ja lekker zo'n breekbaar tussenstukje , dan word je van je paard getorpedeerd , er fikt een enorme brandblaar op je handen , je paard trekt nog even na en *knap* is alsnog weg.....dat lijkt me helemaal een succes :P

Moet dan wel zo stevig zijn dat je het zelf niet zo snel kapot trekt in die situatie dus , voor mij althans :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:19

ja en....hoe maak je dit dan??

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:23

Persoonlijk vind ik dat het spul niet mag breken, ongeacht of ik er nou naast kom te liggen en mijn paard erin gaat staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:28

Maar dat is toch ook gevaarlijk Annebe??
als het niet breekt en je paard blijft er met zijn benen inhangen...ik rijd met een westernzadel met knop...stel dat het op de een of andere manier achter de knop hangt,super strak hangt,én hij maait er zn been in...?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:35

Ik denk dat hier met breekbaar stukje het stuk in het midden tussen de 2 teugels bedoeld wordt, waar normaal het "gespje" zit. Dat breekt niet wanneer je er af valt en de teugels nog in je handen hebt, omdat het breekbare stukje dan niet in de lijn handen-hoofdstel zit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:36

Dan wordt het tijd dat je paard leert wijken voor druk :D ;)

Als je het eens omdraait: wat leert je paard op het moment dat hij kracht zet en het breekt?