Merano zadel slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horseyess

Merano zadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 10:44

ik heb al op vele topics gelezen dat er veel mensen ontevreden over een Merano zadel zijn.
of dat iemand een zadel zoek maar GEEN merano/zadelmarkt zadel.

nu had ik juist een Merano dressuurzadel op het oog en is mijn vraag:
is een Merano zadel echt zo slecht als iedereen zegt.
en heeft het een goede pas vorm. of moet ie helemaal aangepast worden enzz..
nu vraag ik het dus aan iedereen die ERVARING heeft met een Merano (dressuur) zadel.
liever niet over iets te oordelen als je er geen ervaring mee hebt :o

horseyess

Re: Merano zadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 10:59

Maar ik heb het nu dus echt over MERANO zadels en niet over zadels van 'zadelmarkt'

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:03

Merano is een merk van zadelmarkt, dus een zadelmarkt zadel :D .

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:08

Als je de topics doorleest kan je lezen dat er genoeg is geschreven over Merano in deze topics.

Ik heb in een ver verleden een Merano zadel gehad. Ik was jong en had er de ballen verstand van! Moest mijn oude zadel meenemen en met wat meten kwam er een zadel dat ging passen en dat heb ik ook klakkeloos aangenomen en het zadel gekocht. |o Ik heb het zadel erg kort gehad, het leer was om te huilen. Je kon blijven vetten, net karton, soepel werd het nooit. Ik zat continu scheef op het zadel en was er al snel klaar mee en heb het toen nog kunnen verkopen voor een klein prijsje. Nooit weer!

horseyess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:08

Kaspar schreef:

ja oke, das waar. maar ik bedoel meer..
iedereen zegt dat zadelmarkt zadels.. slecht zijn slechte kwaliteit..
maar of merano zadels ook zulke slechte kwaliteit is snel uitelkaar vallen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:09

Kaspar schreef:

Juist!

Verder heb ik er wel eens op gereden. Maar er zitten bijna geen wrongen op. Dus dat zit niet lekker. En verder kraakte de boom! dus beter investeren in een goed zadel!

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:11

Ik heb een jaar geleden voor mijn pony een Merano zadel gehad (heb nu een andere maar geen Merano) Ik heb hem weg gedaan omdat hij niet goed lag op mijn pony, en na een tijdje lieten mijn zadelkussens los.. Toen hadden we hem naar de zadelmaker gedaan maar die zei dat ik beter een ander zadel kon nemen.. Dus nee ik ben niet echt tevreden met dat zadel.

obaileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:13

ik heb een merano dressuur zadel gehad voor mijn haflinger,
met dat zadel heb ik zo'n 6 jaar gereden en nooit problemen mee gehad.
ik vond het een fijn zadel!

horseyess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:14

obaileys schreef:

daardoor ga ik dus twijfelen de ene vind het een slecht zadel de andere heeft er nooit problemen aan gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:15

Ik heb ook het gevoel dat er verschillende kwaliteiten merano zadels zijn.
Degene die ik heb gehad was van goede kwaliteit.
Hij verkleurde/rimpelde ook niet en de zadelmaker heeft hem zonder problemen kunnen bijvullen.

horseyess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:23

degene waarvan ik het zadel wil kopen heeft hem 5 jaar gehad (2 jaar mee gereden) maar paste haar paard niet meer door toename van de spieren.. ik weet dus ook niet zo goed wat ik daarvan moet denken..
het zadel ziet er nog goed uit, zitten wel gebruikers sporen op.
leer ziet er op de foto ook nog goed uit... hmm

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:27

Ik heb een Merano in handen gehad, Het was een zadel van een maand oud, zuinig mee omgegaan. De boom en kussens waren scheef. Bij het openmaken van het zadel bleek er ook een breuklijn in de lepel van de boom te zitten. Het leer is erg kwetsbaar, de stiksels zijn onrgelmatig en met slecht materiaal in elkaar gezet. De kussens waren met een syntetisch goedje gevult dat gaat klonteren onder druk... NIET DOEN DUS :n even doorsparen zal je heel veel kosten op de lange termijn schelen!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:29

ik heb paar jaar geleden ook zadel gehad van zadelmarkt zobiezo 2/3 jaar plezier van gehad.. alleen werd het leer wel bruin.. maar verder lag het prima, en zat het prima.. alleen mijn kont werd te groot dus moest een ander zadel hebben, ben ik wel overgegaan op een merkzadel.

denk dat recreatief gezien een prima zadel is... maar als ik je aanraad spaar dan even goed door voor een merkzadel heb je jaren langer plezier van.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:36

Ik heb er zelf ook één al 6 jaar, hij ziet er nog goed uit, zit lekker en de zadelmaker zegt ook dat hij goed ligt. Heb daarnaast een Wintec zadel, die zit niet zo lekker als de Merano. Ik denk dat het verschilt per zader, je moet maar net geluk hebben

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:43

horseyess schreef:
obaileys schreef:

daardoor ga ik dus twijfelen de ene vind het een slecht zadel de andere heeft er nooit problemen aan gehad.

Omdat, er eens in de 1000000 zadels word gemaakt die wel (redelijk) 'goed' is en dus past en geen problemen heeft.
Maar als je een merano koopt ben je sowieso lekker bezig, is gewoon vragen om de rug van je paard naar de mallemoeren te werken, denk dat daar al genoeg bewijzen voor zijn.
Wees niet zo zuinig en koop een goed passend zadel. Of koop een merano en laat m goed nakijken door een goede zadelmaker.

[HAR] Zadelmarkt-zadel in stukjes kijk, lees en hopelijk leer.

Kun je beter een wintecje halen 2ehands als je echt gewoon niet zoveel kan uitgeven, maar zorg ten alle tijde dat het goed past, anders verknal je de rug van je paard, en dat kost je nog veel meer (en ook ellende :(:) )

abgarxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:36

Al ik weinig te besteden zou hebben koop ik liever een foei lelijk gekraste of doorgesleten Kieffer/Stubben (andere merken die lang mee gaan) maar een correct zadel (geen kussens tegen elkaar enz) dan en Merano

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:47

ik weet geen andere winkel die merano zadels verkoopt, dan zadelmarkt zelf

ik heb zelf met 2 merano dressuurzadels gereden en eerlijk gezegd vond ik ze heerlijk zitten, maar ze lagen voor geen meter op de paarden... vriendin had ook een merano, volgens mij was de boom gebroken zoals die bewoog, wegzakte,... 2 van de 3 die ik opnoem zijn zonder al te veel commentaar bijgevuld, de eerste keer al na 3 maanden gebruik (slecht 2-3x/week)

Mijn persoonlijke mening is dat als je niet zo vaak rijdt EN je vindt een goed passend en "rechte merano" koopt dat je wel verder kan voor enkele jaren. Wil je vaker dan 1 of 2x/week een uurtje rijden, maar geen handen vol gels uitgeven, koop dan een Wintec of 2de hands A-merk en contacteer een goede zadelpasser. Goede zadels behouden een zekere waarde, maar een Merano niet. Ik zie soms advertenties staan over een compleet Merano zadel met erbij "nieuwprijs 550 euro, nu 350euro" Bij mijn weten kan je dan beter bij zadelmarkt zelf eentje gaan halen, betaal je ook maar een 350-400euro...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:54

ik wou er eerst ook een kopen, maar 2 van mijn beste zadelmakers heeft het me echt omgepraat...

De boom kraakt, en het voelt gewoon aan als plastic, want het word niet eens soepel..

Ik zie merano zadels van 500 euro, maar voor dat geld heb je iets veeeeeeel beters :)

maar goed, dit is aan jou zelf.. bokt kan je niet zeggen wat je moest doen, maar als ik jou was, zou ik me geld aan iets beters uitgeven

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:00

horseyess schreef:
Kaspar schreef:

ja oke, das waar. maar ik bedoel meer..
iedereen zegt dat zadelmarkt zadels.. slecht zijn slechte kwaliteit..
maar of merano zadels ook zulke slechte kwaliteit is snel uitelkaar vallen :j

Merano is het huismerk van zadelmarkt, het enige verschil tussen merano en andere zadelmarkt zadels is het labeltje erop ;)
Zou inderdaad eens goed die topics doorlezen en hopelijk bedenk je je!

Mensen die tevreden zijn met een merano zijn naar mijn mening gewoon niet kritisch genoeg. Toen ik klein was heb ik er ook een gehad, wat een drama. Mijn hele houding is naar de klote gegaan, ik zat gewoon op een stuk hout (geen vulling in de zitting) en ik ben superblij met mijn rossner nu, wat een hemel is dat vergeleken bij zo'n flutding :o

obaileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:09

[/quote] die tevreden zijn met een merano zijn naar mijn mening gewoon niet kritisch genoeg. Toen ik klein was heb ik er ook een gehad, wat een drama. Mijn hele houding is naar de klote gegaan, ik zat gewoon op een stuk hout (geen vulling in de zitting) en ik ben superblij met mijn rossner nu, wat een hemel is dat vergeleken bij zo'n flutding :o[/quote]

ik weet niet of je dit niet kritische genoeg mag noemen..
misschien was ik dan wel degenen die geluk had een goed zadel van de zoveel te hebben gehad
toen ik het zadel net had heb ik het ook meteen laten controleren
maar mijn houding is er echt niet slecht op geworden en op mijn haflinger lag het prima zonder enige rug klachten gehad te hebben.

nu zie ik dat veel mensen ( onderanderen ook ik O:) ) een dressuur zadel willen/hebben waar in je in je houding gezet wordt dus veel kniewrong diepezit enzo
dat een merano zadel dat niet heeft vind ik stiekem toch wel positief om dat je nu gedwongen wordt om zelf je houding te onderhouden.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:45

Hoe het ligt is 1 ding, hij lag op zich ook best redelijk op mijn vorige pony, maar de leerkwaliteit en hoe ie zat dat liet voor mij nog wel te wensen over hoor :=

Het leer was heel droog & hij zat als een plank, waen mijn billetjes niet zo blij mee O:) Maargoed, anderen hebben misschien niet zo'n gevoelige bips, maar die leerkwaliteit valt denk ik iedereen wel op.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:50

op mijn vorge stal reed ik 3 van de 4 paarden met een meranozadel.
het is geen KN kwaliteit, maar ook niet slecht.
Je moet wel oppassen dat het recht is/blijft,
want 1 zadel is wel een paar keer weggemoeten omdat het scheef lag,
maar met de zadels van de andere twee heb ik nooit problemen gehad.
Wel hoorde ik van anderen dat het hééle harde zadels waren waar geen "zit" in zat.
ook vonden zij ze erg breed.
ik denk dat ik hieraan gewent was. ik heb er nooit problemen mee gehad.

Orlandolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:05

Ik heb er nu een en in het verleden 2 gehad.
Ooit dressuurzadel gehad en die bovenste laag kwam los, mocht m gewoon inruilen.
Mijn pony had een veelzijdigheidszadel, en die zat wel heel erg lekker hoor! en paste goed op mn paardje.
Heb nu een voor mijn ouder paard, (past bijna alle zadels) en zit ook heel lekker !
maar ik zou vooral alles prijs/kwaliteit bekijken.
Een zadel die nieuw 200 euro kost, kun je natuurlijk geen zadel van 1000 euro verwachten succes verder ! :D

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:29

Ik heb een aantal jaar geleden ook een Merano zadel gehad, ik heb er geen problemen mee gehad!