Nieuw Massimo zadel.....grijze vlekken zweetblad??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Nieuw Massimo zadel.....grijze vlekken zweetblad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:05

Zoals de titel luid, ik heb een nieuw Massimo zadel, type de Dressuur II.
De zweetbladen zijn zwart en vertonen nu na enkele weken al grijze slijtage plekken op het leer, door wrijving.

Het zadel is in gebruik genomen eind maart, dus net nieuw, en sindsdien ongeveer 3x pw mee gereden.

Ik rij met kalfslederen rijlaarzen, en beugelriemen onder het zweetblad, dus daar kan het niet van komen ;)
Ik heb dit bij al mijn vorige zadels niet gehad, iig niet naar zo'n korte periode.

Uiteraard heb ik de zadelmaker erover gecontacteer hoe en wat ik het beste kan doen en of dit wel mag!?!? :o

Ik ben alleen beneiwud of er meer mensen zijn die hetzelfde hebben bij hun Massimo zadel, en wat ze ermee hebben gedaan om het te verminderen of zelfs weg te krijgen?

Ik bal er natuurlijk best van, heb juist de riemen eronder gedaan om dit te verkomen.......maar verder niets dan lof over het zadel *\o/*

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:11

Dat had ik idd ook met nieuw massimo Dressuur I zadel.
De plekken zijn verder niet erger geworden geworden, ik heb het zadel inmiddels een jaar of 3.
Ik stoor me er niet aan, verder is het zadel erg mooi gebleven.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:15

Loes, ik heb het ook... Rijd sinds 2 maanden met leren laarzen en bij mij zie ook nu al slijt plekken. Voorheen reed ik met schoenen (zonder chaps), dus van mijn zachte broek kwamen natuurlijk nooit slijtplekken.
Nu helaas wel (al best snel vond ik ook). Heb net als jij mijn beugelriemen onder het zweetblad.

*Edit: Ik heb mijn zadel laatst gepoetst (met zadelzeep en leerbalsem), daarna was het minder zichtbaar. Maar na een paar keer rijden was het toch weer te zien helaas.

Ragdollcat

Re: Nieuw Massimo zadel.....grijze vlekken zweetblad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:17

Ook ik heb van die grijze plekken bij mijn Massimo, maar ik stoor me er niet aan.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:34

@Vankje, ja ik reed eerst ook met sokken tot ik mijjn nieuwe laarzen had, en toen zag ik het ook niet maar rij nu al een tijdje dus ook met de leren laarzen en ook dus plekken.

Dus het komt meer voor, ok dan weet ik iig dat het niet aan mij ligt.

Nou ik stoor me er niet echt aan maar in het wel een beetje jammer natuurlijk.
Had het gewoon niet verwacht naar 1,5 maand........

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:49

Ik stoor me er ook niet heel erg aan, maar vind het net als jij gewoon jammer.
En ik had ook niet verwacht dat je dat zo snel al zou zien.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:08

Ik heb voor m'n vorige pony een Massimo dressuur II gehad, ruim een half jaar maar nooit dergelijke plekken mee gehad (ik rijd altijd met chaps of ehmm.. met skibroek :o ). Nu heb ik een Massimo dressuur I maar ook geen last van dergelijke plekken (nu 3,5 maand oud), alleen héél klein aan de onderkant van het zweetblad, beetje vet erover is het weg. Wel jammer dat je er al last van hebt na een ruime maand..
Verder ben ik ook fan van dit merk, heb per ongeluk vorig jaar eens een 8-urige rit gemaakt en nog steeds geen zere billen *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:01

Ik heb een trail, en heb er eigenlijk niet echt veel last van. Wel wat slijtage maar dat mag ook voor een zadel dat al 1,5 jaar door mij intensief in gebruik is en daar voor als test zadel is gebruikt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:03

Ik heb een bruine trail (nu 3/4 jaar, wel 2 keer een paar maanden niet gereden, maar in totaal zeker meer dan 1,5 maand in gebruik!) en heb mijn beugelriemen over de zweetbladen heen, maar totaal nog geen gebruikssporen, ook niet van de beugelriemen eigenlijk. Ik rijd alleen met rijbroek en soms met (suede) chaps.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:16

Ik lees even mee als jullie het niet erg vinden.... Heb zelf een Prestige Top Dressage maar deze is te lang voor mijn pony haar rug en mij is ook een Massimo Dressuur II aangeraden door de zadelmaker.

Vind het een prachtig zadel, maar qua leer ben ik de Prestige gewend en daar lijkt het wel wat aan onder te doen, en de berichten hier lijken dat ook wel te bevestigen....

Het belangrijkste is natuurlijk de rug van mijn pony, dus ik zal er toch aan moeten waarschijnlijk maar weten jullie ook of je ook andere leersoorten kan bestellen?

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:19

Een zadelmaker heeft lederverf en kan dit soort plekken behandelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:42

Ik heb een massimo gehad, en heb dat probleem niet gehad. Nu was het zadel ook niet veel gebruikt in de 6 maanden dat het zadel in mijn bezit was, want het pastte gewoon niet op mijn paard. Ook niet na tig aanpassingen.
Ik zou het ook absoluut niet accepteren als ik een zadel zou kopen. Het spijt me, maar als ik ergens zuinig op ben ,dan mag het niet direct grijs worden. En ik ben zuinig op m'n zadels.
De leerkwaliteit is minder dan van Prestige. De buitenste zweetbladen en de zitting zijn van best mooi leer gemaakt. Maar je ziet gewoon dat de stiksels en het leer van de onderste zweetbladen een stuk minder zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:48

hier twee massimo's trails, in het begin de riemen onder de zweetbladen gehad,nu erover.
ik rijd met chaps (leder) en beide zadels vertonen ook deze plekken.
ik denk dat het door de wrijving komt van leer op leer.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 13:56

@Germie, ik ken je verhaal, maar ik vind je reacties tegenover MAssimo te negatief.......sorry, dat het leer onder doet aan PRestige vind ik niet gek, het kost ook een zak geld minder!!

@Malibu, je kunt de beide merken niet met elkaar vegelijken, het zou niet eerlijk zijn.......Prestioge heeft gewoon heel erg mooi leer.

De massimo zijn ook van goes leer, maar je ziet utieraard verschil.

r is mij een specifiek soort vet aangaden door de zadelmaker, ga het proberen.

@Timokyana, ik reed eest met chaps, denk ook dat het komt door de wrijving van de elderen rijlaarzen en het zadel......kan er alleen niet aan veranderen.
Bij mij is het echt nog heel erg minimaal, dus hoop het met die leerpeost te kunnen beperken.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:52

@Germie: Ben het wel met Loes eens wat betreft jouw reacties op Massimo. Zadels kosten idd een stuk minder dan Prestige, dus daar zal zeker ander leer voor gebruikt worden.

@Loes: Wat voor vet ga jij gebruiken?

Bij mij zijn het ook geen mega-krassen, maar het is wel wat lichter bruin dan het eerst was :j

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:58

Natuurlijk is het leer van Massimo minder dan dat van Prestige.. maar als massimo zo'n beetje het enige is dat op je paard past heb je niet veel keus ;) Ik vind de pasvorm belangrijker dan de kwaliteit van het leer.
Ik denk dat de plekken inderdaad ontstaan door leer op leer? Ik heb echt nergens last van, maar rijd ook met alleen rijbroek/sokken en een enkele keer met suede chaps.

Ik ben wel benieuwd naar het vet? Mocht ik in de toekomst toch plekken krijgen...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:17

Ireen_ schreef:
Natuurlijk is het leer van Massimo minder dan dat van Prestige.. maar als massimo zo'n beetje het enige is dat op je paard past heb je niet veel keus ;) Ik vind de pasvorm belangrijker dan de kwaliteit van het leer.
Ik denk dat de plekken inderdaad ontstaan door leer op leer? Ik heb echt nergens last van, maar rijd ook met alleen rijbroek/sokken en een enkele keer met suede chaps.

Ik ben wel benieuwd naar het vet? Mocht ik in de toekomst toch plekken krijgen...

Dat ben ik helemaal met je eens hoor, dat is voor mij ook belangrijker maar ik merk wel dat ik wat 'verwend' ben door de Prestige :D

Ik zit gewoon even te twijfelen of ik dit wel wil of dat ik niet beter kan doorsparen voor een duurder kwalitatief beter zadel met korte kussens (want die zijn er ook ;) ) bijvoorbeeld een fryso tweespan of daaleman/hulsebos.
Ik wil gewoon niet achteraf spijt hebben van de aankoop, het zadel van massimo wat ik wil is 1400 euro en als ik dan niet content ben met de kwaliteit vind ik het alsnog een hoop geld, dan kan ik beter even doorsparen om er 600 bij te leggen voor een beter kwaliteit toch?

Ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen hiermee en of de kwaliteit van het leer echt zo tegenvalt of dat het wel meevalt. Ik ga morgen denk toch nog even langs de ruitersportzaak om te voelen en te kijken :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 18:03

@Vankje: i denk oook dat het dus omt door leer op leer, tja dat geeft natuurlijk meer wrijving als leer sen stof, helemaal niet overna gedacht!!

Om het leer mee te behandelen is effax lederbalsam het allerbeste (hier zit lanoline, bijenwas en avocado-olie in), alles wat het leer nodig heeft.

Dit is wat de zadelmaker mij doormailde wat ik moest gaan gebruiken, ga ik dus even ergens kopen ;)

@Malibu, het leer is heus echt van mooie kwaliteit, alleen niet de prestige kwaliteit.
Maar MAssimo heeft een nieuw dressuurzadel in een duurdere kwaliteit leer maar het zadel is dus ook duurder.
Wel weer met franse kussens dus extra kort, ik ben bang dat je in de duurdere klasse voor een echt kort paardje ook niet veel meer gaat vinden hoor!

Dit is het nieuw model, i heb hem in het echt gezien , vond hem echt prachtig!!

http://www.massimo-der-sattel.de/02_6322.html

Ook een erg kort zadeltje, draagvlak 42 cm en met franse kussens dus nog ongeveer 5 cm korter ;) hij kost wel 1770.- euro, dus meer als de andere modellen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:41

Loes, bedankt voor de link! Die is inderdaad wel super gaaf :~

Ga er even naar vragen bij m'n zadelmaker :j

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 20:13

Ja die is echt net nieuw, ze hebben hem oo op mijn poown gepast maar hij lag niet mooi bij hem.......de dressuur II was voor ons echt de enige!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:14

Loes'sCorner schreef:
@Vankje: i denk oook dat het dus omt door leer op leer, tja dat geeft natuurlijk meer wrijving als leer sen stof, helemaal niet overna gedacht!!

Ja, ik weet wel dat het daardoor komt, maar toch vind ik het jammer :') Net zoals ik de eerste kras (die ik nu precies weet te traceren ondanks dat er ondertussen al meerdere krasjes op zitten) het ergst vond.
Ga es kijken voor die leerbalsem, heb nu lederbalsem van NAF.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 08:19

@Vankeje, ja ik baal er ook van maar kreeg te horen van de zadelmaker dat het niet te voorkomen was.......en volgens mij is het ook een beetje iets wat bij massimo hoort ;)

Ik ga straks ff naar equidrome hier, volgens mij had ik dit daar gezien, dat merk poets!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:36

Loes'sCorner schreef:
Ja die is echt net nieuw, ze hebben hem oo op mijn poown gepast maar hij lag niet mooi bij hem.......de dressuur II was voor ons echt de enige!

Mag ik vragen waarom deze niet mooi lag? Wel fijn dat de gewone Dressuur II wel paste :) vind het echt zo moeilijk om een goed zadel te vinden voor dit soort paarden/pony's (breed, korte rug) :\

Mijn pony loopt helaas nog niet lekker met haar achterbeen, morgenmiddag komt de da langs om te kijken. Wacht eerst even af wat die zegt voordat ik een nieuw zadel ga aanschaffen...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:59

@Malibu, tja, een beetje een ''domme'' vraag ;) was het maar zo makkelijk dat alle zadels mooi paste op alle paarden !

Mijn pony is zeer moeilijk kwa bouw, boommaat 39, extreem kort, ribbenprobleem, singelplaats ver na voren en ga zo maar door.
Dus voor hem is nu eenmaal heel erg weinig mogelijk en dat was de dressuur II.

Je moet gewoon de passer laten komen, je kan niet je eigen pony blijven vergelijken met andere, alles is anders en het enige uitsluitsel is passen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:38

Vind je? Ik vind het een vrij 'normale' vraag, aangezien de 'exclusief' het zelfde type zadel zou moeten zijn alleen luxer uitgevoerd.

Daarom vind ik het apart dat deze anders valt dan de 'normale' versie en vroeg ik me gewoon af waarom deze dan niet past op jouw pony.

Alle ponies zijn verschillend en niet te vergelijken, dat snap ik ook wel. Maar de zadels zijn wel te vergelijken ;) (of althans dat zou je denken bij dezelfde type zadels alleen in normale en luxe uitvoering)

Uiteraard komt de zadelmaker de zadels passen, dat staat niet ter discussie hoor :)