Ik hoor de laatste tijd steeds meer slechte verhalen over pads, dat je zadel slechter op de rug van je paard ligt. Zelf heb ik 1 pad (dressuurzadel) en 4 dunne sjabrakjes (2 dressuur, 2 vzh), maar ben erg positief hoe mijn zadel op de pad ligt. Was is jullie mening, gaat het zadel slechter, beter of blijft hij hetzelfde liggen op je paard met een pad?
bij mij blijven ze gwoon op zijn plaats liggen Heb alleen maar Pads daar ik dunne sjabrakjes niets je kunt dan beter niets op zijn/haar rug leggen Zo ervaar ik het
Een dekje is ervoor om het zweet van je pony op te nemen zodat het niet in je zadel komt. Ik heb heel wat pads (PK, Anky, Eurostar enz.) en die liggen net zo goed als mijn HV polo dekje. Pads vind ik gewoon mooier, het is niet dat ik pads koop omdat dan mijn zadel beter past?
Lautje_17
Geplaatst: 04-05-11 22:03
bij mn dressuurzadel heb ik gewoon een pad en onder mn springzadel vaak een dunner dekje met een prolite onderlegger heb nooit last met die pad...
Pads zijn niet uitgevonden om de zadelligging te bevorderen, ze zijn er net als alle andere dekjes om zweet op te nemen zodat het zadel niet beschadigt. Ik ben zelf niet weg van pads, ik vind ze toch een beetje te dik. Maar meningen verschillen daarover!
Jaa, bij pads, en dan vooral bij die van anky, is de binnenkant gemaakt van een soort synthetische stof en dat is als het gaat zweten echt niet fijn. Bij mij staat er dan altijd een dikke laag schuim onder dat dekje, en bij een gewone normaal veeel minder. Dus ik rij alleen met die pads, in de winter. & bij het springen is een dikker dekje wel beter want als je dan neer komt, dan geef je niet zoveel druk.
Ik vind zelf nog altijd die ouderwetse doorgestikte katoenen sjabrakken het allerfijnst liggen. Ondanks dat heb ik ook wel dikkere sjabrakken en pads hoor.
het verschilt ook wel per paard/ zadel... sommige dingen blijven op het ene paard goed liggen en andere weer niet.
kwa vochtopname is het katoen ook veel fijner dan de ankypads vind ik.
Ik gebruik de gewone sjabrakken (katoen) voor mijn dressuurzadel, dat neemt het zweet goed op. Mijn paard zweet heel vlug met trainen. Voor buiten heb ik een boomloos en daar gebruik ik of pads of een heel dik dekje, maar dat is voor zijn rug.
Een vriendin heeft ook Ankypads en die is altijd bezig om het dekje (en zadel)goed te leggen. Het veschuift heel erg op die pony. Met een sjabrakje is dit niet zo bij die pony.
Zoals _Nann_ al zie, het verschilt per paard en per zadel.
saral
Geplaatst: 06-05-11 07:37
Het probleem met pads is hun dikte. Ze vullen de kamer van het zadel flink op en doen daarmee echt iets met de pasvorm. Ik heb passende zadels gezien die niet meer pasten nadat er een pad onder lag. Alsof je met geitenwollen sokken in een goed paar passende schoenen gaat. En die synthetische onderlaag kan inderdaad de huid flink irriteren, mijn paard zet er onder de bulten van en die heeft eigenlijk nooit ergens last van...
Ik gebruik alleen maar dunne dekjes, vind die pads en niet mooi en ik vind dat het veelste warm wordt onder die dingen. Kan niet goed zijn voor die rugspieren, en daarnaast doet een pad inderdaad vaak veel met de pasvorm waardoor het zadel niet meer lekker ligt, zoals luckyboy90 al zegt.
saral
Geplaatst: 09-05-11 12:42
Als een dun dekje schuift en een dikke pad niet, dan past je zadel eigenlijk niet. Dan maak je hem dus passend met de pad. Ik zeg niet dat dat verkeerd is hoor, hoewel het wel voor drukplekken kan zorgen. Als een dekje / pad naar voren schuift, is je zadel te smal, als het naar achteren schuift is het te breed.