hoevaak hoofdstel in vetten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_ping_

hoevaak hoofdstel in vetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:18

misschien een dome vraag

maar hoe vaak doe jij je hoofdstel in vette en verzorgen

en welk middel gebruikje dan ?

Safiera

Re: hoevaak hoofdstel in vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:39

Ik gebruik lederolie (heb nog geen fijn vet gevonden... alles is te dik! Vroeger bij mijn vz-pony's stond een oud blik met heel fijn vet, maar heb daarna nooit meer soortgelijk spul gevonden)

Als het vies is (huidvet) gebruik ik wel eens zadelzeep, maar dat komt zelden voor. Voor extra glans (show, wedstrijd) of een kleine verkleuring gebruik ik schoenpoets. Ook dat is sporadisch hoor ;)

Maar hoe vaak... niet vaak genoeg waarschijnlijk! Ben heel benieuwd hoe de rest van bokt het doet. Als het leer droog lijkt te worden doe ik het direct, maar meestal komt het neer op eens per kwartaal of zo :o Mijn hoofdstellen zijn dan ook nooit heel erg soepel of zo.

In de olie leggen heb ik nooit gedaan met m'n hoofdstel. Misschien is dat wel het beste om het mooi soepel te maken/houden, maar ik heb wel eens horen zeggen dat de vezels zich dan volzuigen en minder sterk worden. Oud karretuig dat ik op die manier weer 'goed' had gekregen is niet lang daarna geknapt, al is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen waardoor dat kwam.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:40

Iedere keer als ik gereden heb de stukken die nodig zijn... (:

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:41

Een keer in de maand vet ik mijn hoofdstellen.
:)

Met ledervet, van Rapide. Want dat ruikt naar bitterkoekjes <3 :')

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:48

@ Saars: Dat is wel vaak, of niet?

@ upendo: hoe smeerbaar is dat vet? Bitterkoekjes... :') Lijkt me moeilijk hoor, want dat vet smaakt natuurlijk niet zo lekker als het ruikt!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:50

Ik doe het 1x per jaar ofzo :+
En als ik ze net heb een week elke dag.
Zijn nog steeds soepel :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:51

Ik vind het lekker makkelijk uitsmeren. :) Niet te dik, trekt makkelijk in en voor 5 euro kun je je er ook geen buil aan vallen.

Hahaha, ik pak er voor de veiligheid altijd een zak chips ofzo bij :')

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:53

ik vet/olie mijn hoofdstel ik denk om de 6 weken in, schoonmaken doe ik iedere 2 weken, even met zadelzeep het zweet en huidvet er af halen. Als ik iets nieuws heb gaat dat goed in de olie 3 dagen achter elkaar, en daarna is het heerlijk soepel :)
haha upendo dat vind ik nou ook, ruikt naar bitterkoekjes :')
ik gebruik zadelzeep spray en ledervet van Grand National, en lederolie van Rapide :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:10

upendo schreef:
Ik vind het lekker makkelijk uitsmeren. :) Niet te dik, trekt makkelijk in en voor 5 euro kun je je er ook geen buil aan vallen.

Hahaha, ik pak er voor de veiligheid altijd een zak chips ofzo bij :')

Hmm, moet ik toch eens kijken dan. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik voor merk heb. Het is iig erg wittig spul, dat alleen met heel hard wrijven uitgesmeerd kan worden. Ook blijft het leer weken plakken. Absolute miskoop!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:11

Dat van Rapide is echt geel. Of zwart/bruin :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:30

Maar kun je er makkelijk met je vinger in prikken? En geeft het ook glans?

Welke heb jij, de gele of donkere? Geeft die laatste niet af?

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:35

ik gebruik altijd lederdressing van Rapide. Is een soort melk wat en schoonmaakt en verzorgt. Mijn leer is SUPER soepel en het is makkelijk te gebruiken op een washandje. Kan je het makkelijk na het rijden snel even doen.
Doe het zelf eigenlijk te weinig (1x in de maand ofzo)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:37

upendo schreef:

Nee, naar honing <3

Maargoed, ik vet mijn hoofdstel ongeveer eens in de maand in, en als ik zie dat het droge plekjes krijgt dan doe ik er vaak ook nog even een laagje vet overheen :j

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:25

Nooit _O-
Haal er alleen een doekje over als ik op wedstrijd moet, behalve als hij niet vies is :')

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:30

upendo schreef:

Ben nu toevallig met die ledervet mijn hoofdstel aan het invetten, en ik vind het ook echt lekker ruiken naar idd bitterkoekjes of roomboterkoek, jammie :D

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:33

Meestal elke 2/3 weken, ligt er ook een beetje aan hoe mooi hij er nog uit ziet voor concours. Ik vet het in met stubben zadelzeep en hamanol.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:38

Edit: ik vet in met ledervet wat ons pap nog had voor zijn moterpak, was schijnbaar ook goed zat voor mun hoofdstel :))
Bij mij komt het niet zo nauw, als het maar schoon is, zadel word nooit gevet (vooral mijn wintec niet), andere zadel word soms zadelzeep opgesmeert, maar dat is meer voor het anti-slip

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:43

Hoofdstel doe ik eens in de 4 maanden ongeveer met lederolie of die gele ledervet van Rapide. Zadels doe ik eens in het half jaar ongeveer, en dat gebeurt met van dat Stubben spul voor zadels of met lederolie.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 06:04

ik maak 1 a 2 x per week mijn hoofdstel schoon ( ook die van mijn vriendin / instructrice :D )
vanwege het erg zweten bij de bakstukken / neusriem / kopstuk

ik maak het schoon met stubben zadelzeep / en later een heel dun laagje zwarte leervet erover -- die ff laten intrekken en met een theedoek afnemen
zo zijn onze hoofdstellen lekker soepel/schoon en mooi zwart
de bitten maak ik schoon ( k&k aurigan ) met een schuursponsje en sprenger diamond pasta

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:39

Ik maak mijn hoofdstel zoizo schoon na iedere buitenrit. Ik heb nl zo'n streskip dat mn hoofdstel iedere keer wit van het schuim/zweet is. Dus dan maak ik het schoon met soapyspray van Rapide, en dan spuit ik er wat lederdressing overheen. Ook van Rapide. Dat is dat witte vloeibare spul. En ongeveer 3x per jaar neem ik mn hoofdstel mee naar huis. En haal ik hem helemaal uit elkaar op tafel. En dan maak ik het schoon met Rapide soapyspray en zet het daarna met een kwast rondom dik in de Rapide lederolie. Mijn hoofdstel is dan ook erg soepel...

Mijn zadel zorg ik ook zeker weten heel goed voor. Die heeft me vorig jaar 2.200,- gekost. (Albion SLK) Dus ik wil wel graag dat die shiny en mooi blijft... ;) De onderkant van mijn zadel maak ik na iedere keer rijden schoon. Dan spray in wat soapyspray op een doek. (niet gelijk op de kussens dus!) En daar neem ik de hele onderkant van het zadel mee af. Als ik een buitenrit heb gehad en er zit moddel op mn zadel, dan spray ik m helemaal in met soapyspray en wrijf m vervolgens schoon. En daarna spray ik mn zadel in met Rapide lederdressing. En ook dat wrijf ik goed uit. Ik zet mijn zadel ook 3x per jaar goed in de olie. Niet de kussens uiteraard, want de olie trekt dan de vulling van je kussens in en gaat klonteren met alle gevolgen van dien...

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:52

Hallo

1 keer per maand haal ik al mn hoofdstellen uit elkaar en maak ze dan schoon met Passier zadelzeep.
Terwijl de zadelzeep intrekt in mn hoofdstellen maak ik mijn zadel ook schoon met zadelzeep.
Daarna mn hoofdstellen uitwrijven met een schone doek en invetten met Passier zadelvet.
Dan mn zadel invetten.
Bitten schoonmaken en hoofstellen opwrijven met een schone doek en ook mn zadel.
Alles in elkaar zetten en alles is weer schoon.

Ik maak wel elke keer als ik gereden heb mn bitten schoon.

Mochten mn hoofdstellen in die tussentijd vies zijn dan maak ik ze vaker schoon met zadelzeep.

Ik heb mn hoofstellen al 10 jaar maar zien er nog steeds mooi uit en ze zijn erg soepel.