(ik zoek dus veel verschillende bitten maat 13,5 dus heb je er een te koop, bied maar aan!)
Ik zou graag willen weten welk bit jullie geschikt vinden.
Het is een paard dat nog niet veel vertrouwen heeft in de hand. Hij vindt het moeilijk om toe te geven aan mijn hand en om deze op te zoeken. Dit gaat wel steeds beter moet ik zeggen. Maar hij heeft zeker geen zachte mond. Ik heb wel een erg zachte hand (wat soms niet zo goed samen gaat als het paard even geen zin heeft
, maar hier werken wij aan). Hij heeft ook maar zelden dat ie lekker ontspannen op het bit loopt te kauwen. Bitloos is geen optie! Het is niet dat hij het bit vast pakt, maar hij is gewoon niet helemaal lekker los in zijn kaak als het ware. Hij komt vaak in protest als hij iets moet doen wat hij moeilijk vind en hij iets niet snapt. Het is een heel ingewikkeld paard. Als er bijvoorbeeld aan het begin van de les iets mis gaat, is hij de hele les (en dag!) boos en is er niks meer mee te beginnen. Dan heeft hij maling aan mijn hand (maar ook zit, en vooral been) en op dat soort momenten moet ik soms erg sterk inwerken. Hij loopt op dit soort momenten echt als een plank en met zijn hoofd zowat tegen het dak (normaal heb ik heb lopen op B/L niveau). Erg jammer want dat gaat dan ten koste van zijn vertrouwen in mijn hand want daarna kan hij niet meer loslaten de hele les lang. Dit heeft dan ook (jammer genoeg) puur met zijn karakter te maken, hij houdt stug vol, maar ik zeg het er toch even bij.
Het opzoeken van de hand etc. heeft natuurlijk ook te maken met rijtechnische problemen (ik ben zelf trouwens M en heb altijd op Z niveau gereden op les en clincs etc. dus ik weet wel waar ik over praat, ben geen penny ofzo
), maar ik ben er ook heilig van overtuigt dat het geschikte bit ook wonderen kan doen. En ik hoop dat dat in dit geval ook kan. Ik heb hem nu lopen op een gewoon enkelgebroken watertrensje. Wat ik sowieso wil proberen is dubbelgebroken, maar dan.. Dik, dun, licht, zwaar? Misschien een ongebroken bit? Robart? Iets anders? Iemand suggesties? Hefboomwerking wil ik niet, en is ook geen optie, paard is enorm kopschuw!
Ik wil geen bit dat sterker inwerkt, maar ik hoop dat jullie dat ook wel begrepen hebben