vette huid <--> onderhoud tuig is vaak nodig. Tips ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

vette huid <--> onderhoud tuig is vaak nodig. Tips ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 18:34

hoi,

ik ben vast niet de enige met dit probleem ?!
mijn paard heeft een behoorlijk vette huid en daarom zit zijn hoofdstel en singel binnen no time helemaal onder een vette laag. Waar ik dan behoorlijk lang mee bezig ben om dit eraf te halen.
Wie heeft er tips om vet sneller van leer af te kunnen halen ?

ik doe het nu met de achterzijde van een aardappelschilmesje en daarna warm water.... Alleen met zadelzeep b.v. red ik het echt niet.

Divine

Re: vette huid <--> onderhoud tuig is vaak nodig. Tips ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:42

Faulpelz! ;)
http://www.zooplus.nl/shop/paarden/accessoires/leerverzorging/leerverzorging/140319

Je hoofdstel en singel even een paar keer door een Faulpelzbadje roeren, met een sponsje er over heen en het is binnen een minuut brandschoon en weer ingevet.
Ik gebruik het sinds kort voor mijn tuig (mentuig), wat na 1x rijden ook altijd 'aangekoekt' is. Even met een natte spons er overheen en het is schoon en weer ingevet in 1 handeling. Leer blijft heel mooi, wordt absoluut niet aangetast.

_ping_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:45

mijn paard heeft het ook en doe het ook door faulpelz heen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 18:46

oooh !!!! *\o/* *\o/* Werkt dat echt goed ?
Ik had er nog nooit van gehoord !
ik heb net weer 3 kwartier mijn hoofdstel en singel zitten schoonmaken ( na 2 weken is alles echt grijs van het vet ).....

Heeft het ook geen invloed op de gespen etc ?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:01

Nee hoor, het is een mengsel van vloeibare zadelzeep en vet/olie. Het ruikt een beetje naar zeepsop, schuimt (je hele tuig zit onder de bellen/schuim als je het er door haalt), gewoon nat laten opdrogen... klaar!

Je gespen worden schoon, maar omdat er zit geen spul in dat gespen aantast. Veilig dus!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:02

super, dank je wel voor de tip !

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:22

Een van onze pony's had dit ook een tijdje, door haar lijnzaad en zonnebloemolie bij te voeren is haar huid een stuk beter geworden. Maar deze pony had het echt zo erg dat ze onder haar deken ook 'plakken' grijs huidvet kreeg :=
Inmiddels zijn we gestopt met de supplementen en het gaat nogsteeds goed qua huidvet. (pony heeft zowiezo een slechte vacht, verhaart lastig en heeft zomereczeem. Eigenlijk zou ze nu weer wat olie kunnen gebruiken, maar dat voert zo lastig wanneer je geen brok of muesli geeft)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:03

Dank je wel voor het meedenken !
mijn paard krijgt in de winter ook lijnzaad en trias omega olie, maar zijn huid blijft even vet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:35

Divine schreef:
Faulpelz! ;)
http://www.zooplus.nl/shop/paarden/accessoires/leerverzorging/leerverzorging/140319

Je hoofdstel en singel even een paar keer door een Faulpelzbadje roeren, met een sponsje er over heen en het is binnen een minuut brandschoon en weer ingevet.
Ik gebruik het sinds kort voor mijn tuig (mentuig), wat na 1x rijden ook altijd 'aangekoekt' is. Even met een natte spons er overheen en het is schoon en weer ingevet in 1 handeling. Leer blijft heel mooi, wordt absoluut niet aangetast.

wauw mijn pony heeft ook een beetje dit probleem,maar het klinkt wel heel erg makkelijk zeg!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:18

Mijn paard heeft dit ook. Ik maak gewoon elke keer na het rijden het tuig even schoon met een vochtig lauw warm washandje. 1x per week met een doekje lederdressing er overheen. Mijn tuig ziet er als nieuw uit en de stiksels worden niet aangetast.