Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
zoarial schreef:Inches is met name de grootte van je eigen kont en de lengte van je benen. Mits dat dus niet te groot wordt voor de pony (18 inch op een shet lijkt me geen strak plan, maar als je dat nodig hebt ben je zelf ook veel te groot/zwaar voor t diertje) Maar dit is geheel afhankelijk van je paard, en niet van de schofthoogte. eerder met de lengte van de rug. Bovendien is een goede pasvorm voor zowel ruiter als paard ietwat belangrijker.
savannah13 schreef:maar jij zegt 18 inch op een shet lijkt me geen strak plan
maar wat is dan de meest gebruikte inch maat per schofthoogte ongeveer?

) Want er zullen ontelbare uitzonderingen op zijn.
Safiera schreef:Heel globaal durf ik wel wat maten te noemen... Maar pin me er niet op vast, elk paard en elke ruiter moeten als individu gezien worden en een voor hun passend zadel gebruiken.
Minishet: 10 of 12 inch
Shet: 12 of 14 à 15 inch
B-pony: 15 inch
C-pony: 16, 16,5 inch
D-pony: 16 tot 17 inch
E-pony: 17 tot 18 inch
Paarden: meest gangbaar 17,5 of 18 inch
Maar natuurlijk kan er ook een 12 inch zadeltje op een paard van 1,70 liggen, als de ruiter dat 'nodig' heeft
Ook heb je zadels die extra kort (of extra lang) zijn en daardoor een grotere (of kleinere) zittingmaat hebben dan de ruglengte doet vermoeden. Zie mijn 'tabel' dan ook maar in de zin van: de regel bevestigt de uitzondering. () Want er zullen ontelbare uitzonderingen op zijn.

Ruiter-inch verhouding moet er idd ook bij, en uitleg over westernmaten komt ook altijd van pas! Al ben ik daar totaal niet in thuis.