wat voor inch zadel bij welke schofthoogte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

savannah13

wat voor inch zadel bij welke schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 17:59

ik vroeg me af wat ongeveer de maten zijn bij welke schofthoogte
dus bij welke schofthoogte wat voor inch zadel hoort enzo.
is hier een tabel voor ofzo?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:02

Schofhoogte heeft niets met inchmaat te maken, maar met de ruglengte van het paard en jij eigen figuur.
Laatst bijgewerkt door Mootje op 29-04-11 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:03

inch heeft niets te maken met de schofthoogte. Inch van een zadel is de maat van het zitvlak en is dus afhankelijk van de ruiter en (voor een deel) van hoe lang een paard is.
Boommaat heeft wat invloed op de schofthoogte: een paard met een hoge schoft heeft vaak een smallere boommaat nodig, alhoewel dat ook geen wet is. Wel moet een paard met een hoge schoft vaak een zadel hebben met teruggesneden kamer.
Tabellen zijn hier niet voor zover ik weet, omdat die denk ik heel moeilijk te maken zijn. Het enige wat werkt is een goede zadelmaker..

zoarial

Inches is met name de grootte van je eigen kont en de lengte van je benen. Mits dat dus niet te groot wordt voor de pony (18 inch op een shet lijkt me geen strak plan, maar als je dat nodig hebt ben je zelf ook veel te groot/zwaar voor t diertje) Maar dit is geheel afhankelijk van je paard, en niet van de schofthoogte. eerder met de lengte van de rug. Bovendien is een goede pasvorm voor zowel ruiter als paard ietwat belangrijker.

amillia

Nope, je hebt hoge paarden met een korte rug en die kunnen die niet een al te lang zadel hebben maar je hebt ook kleinere paarden met een lange rug en dan kan het zadel ook weer langer zijn.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 18:08

zoarial schreef:
Inches is met name de grootte van je eigen kont en de lengte van je benen. Mits dat dus niet te groot wordt voor de pony (18 inch op een shet lijkt me geen strak plan, maar als je dat nodig hebt ben je zelf ook veel te groot/zwaar voor t diertje) Maar dit is geheel afhankelijk van je paard, en niet van de schofthoogte. eerder met de lengte van de rug. Bovendien is een goede pasvorm voor zowel ruiter als paard ietwat belangrijker.

maar jij zegt 18 inch op een shet lijkt me geen strak plan
maar wat is dan de meest gebruikte inch maat per schofthoogte ongeveer?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:11

savannah13 schreef:
maar jij zegt 18 inch op een shet lijkt me geen strak plan
maar wat is dan de meest gebruikte inch maat per schofthoogte ongeveer?

Nee, maar op shetlanders rijden ook ruiters die bij lange na niet in een 18 inch passen en daarbij heeft een shetlander een hele korte rug.
Het hangt echt af van de ruiter en de ruglengte, sommige paarden hebben een hele korte rug. Daar past nog nét een 17 inch op, andere paarden hebben een hele lange rug maar bijvoorbeeld een dunne/kleine ruiter waardoor men er toch een 17 inch op legt.

Safiera

Re: wat voor inch zadel bij welke schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:46

Heel globaal durf ik wel wat maten te noemen... Maar pin me er niet op vast, elk paard en elke ruiter moeten als individu gezien worden en een voor hun passend zadel gebruiken.

Minishet: 10 of 12 inch
Shet: 12 of 14 à 15 inch
B-pony: 15 inch
C-pony: 16, 16,5 inch
D-pony: 16 tot 17 inch
E-pony: 17 tot 18 inch
Paarden: meest gangbaar 17,5 of 18 inch

Maar natuurlijk kan er ook een 12 inch zadeltje op een paard van 1,70 liggen, als de ruiter dat 'nodig' heeft :)
Ook heb je zadels die extra kort (of extra lang) zijn en daardoor een grotere (of kleinere) zittingmaat hebben dan de ruglengte doet vermoeden. Zie mijn 'tabel' dan ook maar in de zin van: de regel bevestigt de uitzondering. ( ;) ) Want er zullen ontelbare uitzonderingen op zijn.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:48

Ik heb een paard van 1.62 heel breed en vrij lang in zijn lichaam met deken maat 195
dan heb ik nog een heel slank paardje van 1.62 met deken maatje 175, alleen dat al geeft denk ik aan hoeveel verschillen er kunnen zitten in paarden met dezelfde schoft hoogte?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:52

Helemaal gelijk doerakje! Ik heb een pony van 1,41 met dekenmaat 175/185...

Maar ik heb meer verstand van pony's en heb gewoon in z'n algemeenheid gezegd aan welke maten ik het eerst denk bij een bepaalde maat pony ;)

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 19:06

Safiera schreef:
Heel globaal durf ik wel wat maten te noemen... Maar pin me er niet op vast, elk paard en elke ruiter moeten als individu gezien worden en een voor hun passend zadel gebruiken.

Minishet: 10 of 12 inch
Shet: 12 of 14 à 15 inch
B-pony: 15 inch
C-pony: 16, 16,5 inch
D-pony: 16 tot 17 inch
E-pony: 17 tot 18 inch
Paarden: meest gangbaar 17,5 of 18 inch

Maar natuurlijk kan er ook een 12 inch zadeltje op een paard van 1,70 liggen, als de ruiter dat 'nodig' heeft :)
Ook heb je zadels die extra kort (of extra lang) zijn en daardoor een grotere (of kleinere) zittingmaat hebben dan de ruglengte doet vermoeden. Zie mijn 'tabel' dan ook maar in de zin van: de regel bevestigt de uitzondering. ( ;) ) Want er zullen ontelbare uitzonderingen op zijn.

oke zoiets bedoelde ik :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:09

Dat is best wel een redelijk schema inderdaad , en daar dan nog aan toe voegend dat de inchmaten / zittinglengtes voor de ruiter als volgt zijn ongeveer :

10 - 12 inch zadeltjes zijn echt voor de kleinere kinderen onder de 10 jaar zeg maar
15 inch daar zit je voor de iets grotere kinderen , rond de 9 - 12 jaar
16 inch is voor slanke jonge tieners tot zeer slanke en korte volwassenen die nog op kleine ponies kunnen
16,5-17 inch is voor de wat oudere tieners / slanke en niet te lange volwassenen
17,5-18 inch is een standaard volwassenen-maat
langer dan 18 inch is dan weer voor de volwassenen met een wat grotere bilpartij.

Maar in het bovenstaande lijstje ga je uit van mensen binnen die leeftijdsgroep met een "gemiddelde" lengte.
Mensen die langere bovenbenen hebben , zitten vaak lekkerder in een zadel met een iets langere zitting zodat hun lange bovenbeen meer ruimte heeft en de knie niet zo snel uitsteekt over de kniewrong heen :P

Dus een slanke volwassene die qua billen prima in een 17 inch zadel past , maar wel erg lange benen heeft kan dan vaak VEEL fijner zitten in bijvoorbeeld een 18 inch zadel.

Zo is het ook met mensen met korte pootjes , die komen bij de voor hun billen passende zittingmaat dan met hun knie niet bij de wrong waardoor ze daar ook geen steun aan hebben en hun houding niet klopt in het zadel , zij zitten dan vaak weer beter in een zadel met een zitting die net een maatje korter is zodat hun knie wel weer goed bij de wrong uit komt.

Maar dan moet je natuurlijk wel weer oppassen dat de zitting niet al te klein is , waardoor die ruiter teveel achterop de lepel komt te zitten en de achterkant van de kussens te diep in de rug van het paard geduwd worden.

Bij de maten van westernzadels vallen de maten overigens anders : grofweg kun je een 17 inch engels zadel qua zittingruimte vergelijken met een 15 inch western zadel.

En een 18 inch Engels zadel met een 16 inch westernzadel...enz.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:14

Bedankt voor de bijsprong pmarena :) Ruiter-inch verhouding moet er idd ook bij, en uitleg over westernmaten komt ook altijd van pas! Al ben ik daar totaal niet in thuis.

Al vind ik zeker een 10 inch, zo klein dat het eerder voor ruitertjes onder de 5 jaar zou zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:54

Ja dat is ook zo , een 10 inch is echt mini :j

Maargoed , je hebt er 8-jarigen bij die erg klein en fijn zijn en dan ook nog wel redelijk er in passen :)