Omdat ik nogal "groen" ben op het gebied van zadels , de volgende vraag. Wij hebben sinds kort een schat van een e-pony ( 1.55 ) waar veel arabier in zit. Hier hebben we al een dressuurzadel voor, maar mijn dochter die hem het meeste rijd wil graag van haar eigen spaargeld een westernzadel erbij kopen om buitenritten mee te maken. ( we wonen namelijk aan het bos) . Nu zal ze dit niet dagelijks gaan doen, maar 1 keer per week zullen we denk ik wel het bos ingaan. Voor het echte trainen, rijdt ze gewoon op het dressuurzadel. Nu heb ik me wel enigszins verdiept hierin en het is me duidelijk dat een echt goed westernzadel veel geld kost. Dat is nu niet de bedoeling. Ik wil voor haar een goed zadel dat ze ook nog kan tillen, want die echte goede zijn vreselijk zwaar. Waarbij het belangrijk is dat het voor de rug van het paard ook nog goed genoeg is. Ze heeft nu een isabelle werth bates zadel. 17.5 inch dressuurzadel. met normale boomwijdte. ( de standaard die je krijgt als je het zadel koopt ) Heeft iemand ervaringen hiermee ?? Alle advies is welkom.
pmarena
Geplaatst: 29-04-11 14:56
Op zich kun je deze vraag wellicht beter op het western-hoekje van Bokt plaatsen , in de Tack room.
Je hebt een leuk westernzadeltje van Wintec , Premiere en andere merken , en natuurlijk de boomloosjes , die zijn niet zo heel erg duur en daar rijden toch zat paardjes en ruiters tevreden mee rond , zijn ook genoeg 2e hands te vinden , dus als het beestje niet al te moeilijk is qua pasvorm dan moet je voor een paar 100 euro best wel een leuk zadeltje kunnen vinden hoor , EN die zijn niet zo zwaar
Maar vraag het even in de western Tack room , wellicht weet iemand een goede western-zadelpasser bij jullie in de buurt die eens langs kan komen
DubbelFun
Geplaatst: 29-04-11 15:06
Westernzadels met een goede kunststofboom hoeven niet zo zwaar te zijn. Met 12-15 kilo heb je het dan wel gehad, al kan dit ook nog te zwaar zijn Qua kosten zitten die nieuw tussen de 1200-1500 voor een redelijke kwaliteit. 2e hands kun je voor rond de 500-700 al een leuk zadel met enige kwaliteit hebben.
Het probleem is alleen het passen. Wegens het ontbreken van opvulbare/verstelbare kussens onder een westernzadel moet het dus goed passen. Niet alleen op de schouders, maar zeker ook op de rug. Vanwege het vele leer en de grootte kun je dit dus nooit zien. Er worden vele trucken toegepast, maar het blijft vaak gokwerk, zeker omdat het door ondeskundigen gedaan wordt. En een zadelverkoper hóeft niet persé ook deskundig te zijn
Als je dochter niet te zwaar is (tot 80 kilo) en de ritten niet echt dagtochten zijn zou je een boomloos westernzadel kunnen overwegen. Dit geeft vaak een makkelijker paskans. Bij boomloos heb je ook diverse modellen; de ene is beduidend flexibeler als de ander. Als leidraad kun je stellen hoe flexibeler het zadel hoe makkelijker het past en hoe stugger het zadel des te beter moet het passen.
Zowel bij boom als bij boomloos heb je heel veel kwaliteiten, sommige zadels zijn het dat woord niet eens waard
Zonder je budget te kennen kan niemand je dus een advies geven. Wil je niet meer uitgeven als 500 dan zou ik zeggen blijf lekker op het engelse zadel rijden want de kans dat je met een slechte kwaliteit te maken krijgt is dan behoorlijk groot. Wil je weten hoe een goedkoop zadel er van binnen uitziet klik dan eens op de link in mijn onderschrift.
Ook om buiten te rijden heb je een goed passend en goede kwaliteit zadel nodig. De enige lichte en redelijk goedkope westernzadels zijn volgens mij die van wintec. Jammer genoeg zijn ze spuuglelijk. Voor boomloos hetzelfde verhaal. Maar ook daar zou ik niet in de te goedkope categorie gaan. Koop geen westernzadel zonder kennis van zaken, of de rug van je paard is in no-time om zeep. Het luistert allemaal wat nauwer dan bij een Engels zadel, want daar kunnen de keilkussens nog iets opvangen.
Kescali
Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-11 21:02
Bedankt voor alle adviezen. Ik ga er nog eens goed over nadenken dat ze misschien toch maar wat langer moet sparen voor een echt goed zadel. Of dat ze toch voor het wintec gaat. Maar fijn dat jullie wat uitleg wilde geven.
MarcR
Geplaatst: 04-05-11 07:37
Een western zadel moet niet alleen goed passen op het paard maar je moet er ook rekening mee houden dat veel verschillende "zitten" zijn bij western zadels. Ze kunnen breder, smaller, dieper, vlakker, langer of korter zijn, afhankelijk van de wedstrijd discipline waarvoor ze bedoeld zijn. Als je een western zadel koopt is het best dat je eerst uittest welke soort zit het best bevalt en dat je nadien een zadel zoekt dat perfect op je paard past.