idefix4 schreef:Mail eens met Andamoon? Die rijden momenteel een 4 jarige zowel met als zonder bit. Ik zou denk ik met een paard altijd ook wel een bitje indoen om ze er bekend mee te maken. Er blijven immers legio ruiters een bit prefereren in de paardenmond. Dan is het handig als je paard het fenomeen kent.
Ik Spanje doen ze niet anders. Daar beleren ze met kaptoom of een serreta. Die prefereer ik dan ook weer niet, want mijn handen zijn niet zacht genoeg daarvoor, maar ook met een kaptoom is niks mis. Onze eigen Anda hebben we ook lang met alleen een kaptoom gereden. Ook dat ging prima.
Ik kwam toevallig in dit topic terecht en zag de reactie van Idefix4.
Het paard wat wij bitloos reden is 3 jaar en net zadelmak. Vanwege het feit dat ze aan het wisselen was hebben we haar even met een kaptoom gereden. Wat heel goed ging ! Wij trainen de paarden voordat we ze zadelmak maken altijd aan de dubbele longe MET kaptoom. De jonge paarden zijn dit dus gewend. Alleen wordt de 3 jarige nu op de dagen dat we rijden wel weer gewoon met een bit gereden. Nu ze gewisseld heeft gaat dat prima. Bij ons was het bitloos rijden meer om haar mond even te ontlasten. We hebben wel ervaring met het bitloos rijden, omdat de paarden inderdaad aan lichte hulpen gewend zijn geraakt en het bit ook kennen kun je als je verder bent in de training doordat een paard zo licht aan de hulpen staat heel fijn bepaalde oefeningen doortrainen. Het heeft dus zoals ik hier ook al wel meer lees zeker voordelen om de paarden ook bitloos op te leren.