Jong paard bitloos opleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Jong paard bitloos opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 09:51

Hallo

De titel vermeld het al...
Momenteel heb ik een 2 jarige staan waarmee ik grondwerk en parelli uitoefen.
Omdat hij erg goed reageert op druk en loslaten van druk zou ik hem graag (als hij oud genoeg is) bitloos opleren.
Is dit een goede beslissing en heeft iemand hier ervaring mee?
Ook is het dan natuurlijk de bedoeling om hierin verder te gaan in de sport,
daarom ook mijn vraag of er hier mensen zijn die op een (hoger) niveau bitloos rijden en wat de ervaringen zijn?

:evaw:

Carliijn

Re: Jong paard bitloos opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:19

Ik zou gewoon beginnen met bit :) je kan hem daarna altijd nog oppakken met bitloos. Ik weet niet of je plannen hebt voor de verkoop of dat je hem zelf houd? Als hij namelijk in de verkoop komt is de kans er dat de nieuwe eigenaar wel met bit zou willen rijden. Dan is het natuurlijk fijn meegenomen als hij het bit kent :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:22

wat je ook kan doen is met een segretta( ik weet niet hoe je dat schrijft) daar heb je een bitloos side pull neusriem aan met teugels maar je kan er ook een bit bij hangen met teugels dus een soort S&T zonder stang dan maar dan bitloos en een trens. spaanse paarden werden zo ingereden of tenminste paarden in de klassiek dresuur vaak (heb ik gelezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:22

Mijn haflinger is gecombineerd beleerd.
Een hoofdstel met bit, en daaroverheen een halster. De teugels zaten aan beiden vast.
Momenteel wordt hij gewoon met halster gereden, omdat hij erg gevoelig is, en onrustig wordt met bit in zn mond. We rijden hem dus ook niet op een bitloos hoofdstel, maar echt op een gewoon simpel stal-halster. Hier doet hij het prima op, en omdat hij gecombineerd is beleerd was de overstap heel erg klein (i.p.v. halster weghalen hebben wij het hoofdstel weggehaald).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:27

Het is inderdaad goed om een paard bitloos te beleren.
Dit ivm het wisselen, de enorme gevoeligheid in mond en kaken en alle veranderingen die in mond en kaken plaatsvinden.
Zelf ben ik mijn paard ook bitloos aan 't beleren en dat gaat super.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:31

Mijn ruin heb ik bitloos ingereden. Later merkte ik dat hij zonder bit onder wat lastigere dressuurmatige oefeningen probeerde uit te komen, en heb ik er wel een bit bij gebruikt.
Vond het overigens heerlijk om zonder bit te beginnen. Lekker op zoek naar balans, zonder last van een ding in zijn mond dat bij een plotselinge ruk (van zijn kant) of een verstapping in zijn mond trok.
Bij het doorrijden met bit ook een paard gekregen wat op je pinken te rijden is. Hij is geen druk in zijn mond gewend en is gewend aan lichte hulpen. Heerlijke manier van inrijden!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:40

Bitloos opleren is geen probleem.
In het western worden jonge paarden zelfs grotendeels (eerst) bitloos opgeleerd.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:42

ik denk dat bitloos beginnen een goed idee is, vooral ivm het wisselen van de tanden. Daarna zou je gecombineerd verder kunnen gaan zoals Shanna zegt, mocht het paard later verkocht worden :)

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:03

Ik beleer mijn paardje ook bitloos en ze heeft er erg veel plezier in. Het gaat super goed, ze kan makkelijk haar eigen balans vinden en heeft geen last van een bit dat pijnlijk tegen haar (wisselende) tanden aan komt. Als ik jou was zou ik het zeker proberen, het is naar mijn mening veel beter voor een paard. Ook hebben al veel combinaties zich bitloos bewezen in de sport, ook op hoger niveau. Ik rij zelf alleen voor de recreatie dus hoe het precies zit met bitloos nagevelijk rijden etc. weet ik niet precies, maar het is zeker wel mogelijk!

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:56

ik ben met die van mij begonnen met bit , maar ben vrij snel overgegaan op bitloos.
Met bit was die erg onrustig met zijn hoofd .
En zonder bit loopt die als een zonnetje :)

Als ik het over zou doen , zou ik zonder beginnen overstap maken naar bit kan altijd nog .
En misschien bevalt het wel zo goed zonder bit dat je geen bit meer wilt gebruiken .
Op you tube vind je ook div filmpjes van hogere dressuur die bitloos gereden wordt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:56

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:02

Mail eens met Andamoon? Die rijden momenteel een 4 jarige zowel met als zonder bit. Ik zou denk ik met een paard altijd ook wel een bitje indoen om ze er bekend mee te maken. Er blijven immers legio ruiters een bit prefereren in de paardenmond. Dan is het handig als je paard het fenomeen kent.

Ik Spanje doen ze niet anders. Daar beleren ze met kaptoom of een serreta. Die prefereer ik dan ook weer niet, want mijn handen zijn niet zacht genoeg daarvoor, maar ook met een kaptoom is niks mis. Onze eigen Anda hebben we ook lang met alleen een kaptoom gereden. Ook dat ging prima.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 09:05

Allesinds bedankt voor jullie vele reactie's.
Othello wordt als alles goed gaat en klikt onder het zadel niet verkocht,en als hij dan toch verkocht wordt enkel aan mensen die er op dezelfde manier mee omgaan als ikzelf.
Ik lees ook even het bovenstaande topic door om wat meer info of ervaringen te horen.
En zoals hierboven ook gezegd wordt,overschakelen naar bit kan nog altijd....

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:47

idefix4 schreef:
Mail eens met Andamoon? Die rijden momenteel een 4 jarige zowel met als zonder bit. Ik zou denk ik met een paard altijd ook wel een bitje indoen om ze er bekend mee te maken. Er blijven immers legio ruiters een bit prefereren in de paardenmond. Dan is het handig als je paard het fenomeen kent.

Ik Spanje doen ze niet anders. Daar beleren ze met kaptoom of een serreta. Die prefereer ik dan ook weer niet, want mijn handen zijn niet zacht genoeg daarvoor, maar ook met een kaptoom is niks mis. Onze eigen Anda hebben we ook lang met alleen een kaptoom gereden. Ook dat ging prima.

Ik kwam toevallig in dit topic terecht en zag de reactie van Idefix4.
Het paard wat wij bitloos reden is 3 jaar en net zadelmak. Vanwege het feit dat ze aan het wisselen was hebben we haar even met een kaptoom gereden. Wat heel goed ging ! Wij trainen de paarden voordat we ze zadelmak maken altijd aan de dubbele longe MET kaptoom. De jonge paarden zijn dit dus gewend. Alleen wordt de 3 jarige nu op de dagen dat we rijden wel weer gewoon met een bit gereden. Nu ze gewisseld heeft gaat dat prima. Bij ons was het bitloos rijden meer om haar mond even te ontlasten. We hebben wel ervaring met het bitloos rijden, omdat de paarden inderdaad aan lichte hulpen gewend zijn geraakt en het bit ook kennen kun je als je verder bent in de training doordat een paard zo licht aan de hulpen staat heel fijn bepaalde oefeningen doortrainen. Het heeft dus zoals ik hier ook al wel meer lees zeker voordelen om de paarden ook bitloos op te leren. :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:08

Ik heb mijn jonkie vorig jaar ingereden met een combi sidepull en trens. Ik ben echt niet tegen bitloos rijden, maar wilde dat ze toch leerde wat een trens was, omdat ze in de toekomst toch ooit op trens zou moeten. En aangezien jong geleerd is oud gedaan ;) hebben we het gelijk meegenomen in het inrijden. Toen ze last kreeg van het wisselen, wist ze al wat een trens was, en konden we hem rustig een poosje eruit laten en alleen op sidepull rijden. Ze is nu 4 en net (voorlopig) uitgewisselt. Dus nu heeft ze de trens er weer bij in hangen.

De trens hangt gewoon los in de mond, en de teugels zitten aan de sidepull.
Afbeelding