wat voor soort bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

christiegirl

wat voor soort bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 13:45

over een maandje komt mijn fjord deze kant op. Nu ben ik aan het rondkijken voor een bit.
Hij is trouwens net 3 als hij komt en ik dacht zelf aan heet dubbelgebroken bitje. Maar ik zie
die dus ook met een appelsmaakje eraan en Bus en watertrens. Welke heeft eigenlijk
de zachtste inwerking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:17

De zachtste is een ongebroken trens :)

Maar je moet kijken wat je paard zelf fijn vindt. Ik ken eigenlijk geen paarden die enkelgebroken fijn vinden, wel veel die dubbelgebroken of ongebroken fijn vinden. Rubber vinden de meeste ook niet erg fijn, omdat het soms wat 'branderig' schijnt te voelen.
RVS vinden veel paarden oké, kopersmaak schijnt lekker te zijn, dus aurigan of argentaan is een goede keus :) Maar wel erg duur, dat wel. Mijn merrie heeft een dubbelgebroken aurigan bit, vindt ze heel lekker :9 Bitloos vindt ze ook cool, en al het andere is volgens haar helemaal niks :+

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:19

Het beste voor een jong paard is geen poespas! Gewoon een dubbel gebroken bustrens van rvs.

Geen_idee

Re: wat voor soort bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:11

Ik zou voor een gewoon dubbel gebroken trensje gaan. Misschien kun je eventueel wat bitten lenen van stalgenoten? Dan kan je paard zelf laten zien welke hij het fijnste vindt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:17

misschien inderdaad een dubbelgebroken trensje, een ongebroken kan erg hard zijn met de verkeerde handen. (elk bit natuurlijk). Daarnaast bitloos misschien ook een idee?

Geen_idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:38

Yamcha schreef:
De zachtste is een ongebroken trens :)

Maar je moet kijken wat je paard zelf fijn vindt. Ik ken eigenlijk geen paarden die enkelgebroken fijn vinden, wel veel die dubbelgebroken of ongebroken fijn vinden. Rubber vinden de meeste ook niet erg fijn, omdat het soms wat 'branderig' schijnt te voelen.
RVS vinden veel paarden oké, kopersmaak schijnt lekker te zijn, dus aurigan of argentaan is een goede keus :) Maar wel erg duur, dat wel. Mijn merrie heeft een dubbelgebroken aurigan bit, vindt ze heel lekker :9 Bitloos vindt ze ook cool, en al het andere is volgens haar helemaal niks :+

Hier ben ik het mee eens! Harry's Horse heeft ook bitten met rvs ringen en het mondstuk van koper (lijkt ook qua samenstelling erg op de K&K bitten). Dit zijn ook hele fijne bitten.

christiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 19:17

oke nou dat is dan ook duidelijk haha, hij heeft nu eigenlijk al een dubbelgebroken maar dacht ik vraag het nog even. maar dan nog een ander vraagje. van horen zeggen heb ik gehoord dat je bij een jong paard een niet al te duur zadel moet kopen omdat ze nog groeien en bespiering gaan krijgen. wat voor zadel is fijn om mee te beginnen?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:20

Een wintec vind ik persoonlijk fijn om mee te beginnen. Je kan de boom maat aanpassen en dus als hij niet meer past kan je dat iig aanpassen.
Zelf vind ik de wintec zonder cair het fijnste, maar dat is persoonlijk!
Kijk op bokt/marktplaats daar vind je altijd wel leuke 2e handse!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:27

Een boomloos om mee te beginnen, absoluut geen boomzadel. Je paard verandert nog zo onwijs veel in vorm en bespiering, dat een boomzadel maar heel even lekker zit. Wintec is ook nog een optie, ivm de verwisselbare boom idd.
Maar wil je een redelijk zadel waar je wat langer plezier van hebt, zou ik aanraden om een tweedehands boomloos te kopen, wel duurder (hou een 600 euro in je hoofd) maar je hebt er langer plezier van, en het zit veel fijner als een wintec.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:54

Yamcha schreef:
Rubber vinden de meeste ook niet erg fijn, omdat het soms wat 'branderig' schijnt te voelen.

klopt maar dat komt dan volgens mij omdat het paard niet genoeg speeksel aanmaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:24

Is idd de reden :j

Maar een paard wat net bekeerd wordt, schuimt zelden, en dan is zo een bitje niet zo fijn :)

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:00

Qua bit is naar mijn mening een ongebroken licht gebogen bustrens het beste voor een jong paard. Deze ligt stabiel in de mond waardoor signalen duidelijker over komen. Ik ben zelf groot voorstander van bitloos inrijden/beleren, maarja daar moet je dan wel weer ervaring in hebben omdat dat nou eenmaal iets anders werkt dan een bit.

Als zadel is inderdaad een wintec of een boomloos zadel aan te raden ivm de veranderende pasvorm van het jonge paard. Boomloos hoeft zeker niet duurder te zijn dan een boomzadel, op markplaats zijn genoeg goedkope boomloze zadels te vinden. Je moet er dan alleen wel even rekening mee houden dat je een goed pad er in hebt met dikke inlages zodat de druk goed verdeeld wordt.

Olster4ever schreef:
Yamcha schreef:
Rubber vinden de meeste ook niet erg fijn, omdat het soms wat 'branderig' schijnt te voelen.

klopt maar dat komt dan volgens mij omdat het paard niet genoeg speeksel aanmaakt

Rubber gaat branderig voelen als de ruiter zijn handen te veel beweegt en het paard daardoor te veel in de mond zit. Hierdoor gaat het rubber wrijven en komt er warmte vrij.
Rubber heeft het voordeel dat het geen pijnlijk gevoel geeft als het tegen de tanden van het paard aan komt, wat met metaal wel vaak het geval is.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:31

Boomloos zadel is idd het beste idee, voor zo'n ontzettend groeiend, beweeglijk paard.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:40

Mijn jonge Noordzweedse paardje word 22mei 3jaar. Als de tijd rijp is dan wil ik deze gaan inrijden met een dubbel gebroken kneveltrens.

Ik heb trouwens eventueel een Bates Innova in de verkoop. Dit zadel is met verwisselbare voorbomen dus zeer geschikt voor jonge paarden of paarden die zomers en s`winters nogal kwa gewicht schommelen.
Het is geen goedkoop zadel (bieden vanaf 1.175 euro) maar als hij erin blijft passen heb je een zadel voor het leven.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:44

waarom een kneveltrens? Daarnaast kun je een barefoot (ook kwaliteitzadel) al voor 350 euro compleet 2ehands hebben, is dan redelijker omdat je het zowel als een erg goed inrijdzadel als blijvend zadel kan gebruiken, bijna zeker dat hij blijft passen.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:50

Slofje: Ik ben ook een poosje opzoek geweest naar wat een goed bitje zou kunnen zijn. Ik hoor veel positieve verhalen over een kneveltrensje omdat deze een stille ligging in de mond hebben.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:01

Ik zou een dubbel gebroken pakken, maar zeg er wel bij dat voor elke mond een ander bit het prettigst is. Dit in combinatie met de hand van de ruiter. Dus gewoon verschillende dingen proberen. Maar als iets goed voelt gewoon dat er in laten.
Zelf rij ik met een dubbel gebroken Rotary, bevalt me erg goed, bij de verschillende paarden die ik rij en reed.

Ik zou een Wintec of een Bates zadel gaan gebruiken. Dit omdat deze zadels niet alleen in de boom makkelijk aan te passen zijn maar ook in de vulling van de kussens, door middel van de "panel insert system".

Belangrijk met alles wat je doet en gaat doen, dat je (samen met je instructeur, zadelmaker, etc.) goed blijft kijken naar je paard.

Veel plezier met hem...
Laatst bijgewerkt door Japeloup op 29-04-11 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:05

Slofje schreef:
misschien inderdaad een dubbelgebroken trensje, een ongebroken kan erg hard zijn met de verkeerde handen. (elk bit natuurlijk). Daarnaast bitloos misschien ook een idee?

Wat een onzin, een ongebroken bit ligt heel stabiel in de mond en geeft veel minder druk op de tong dan een dubbelgebroken bit.

Ik ga helemaal mee met yamcha, en ik vind dat je met zo'n jong paard niet te veel moet wisselen van bit. Dus gewoon 1 bitje kiezen en dat gebruiken. Als het paard nu een dubbelgebroken bustrens heeft zou ik zo'n bit gaan gebruiken totdat je signalen krijgt dat hij er niet fijn op loopt. Overigens zijn er zat paarden die een dubbelgebroken bit en/of watertrensringen te veel gewiebel vinden in hun mond, mijne wordt er erg zwaar van (gaat hangen) Wij zijn jouw fjord niet he, dus wij kunnen ook niet zeggen welk bit hem het beste bevalt :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:18

Kan hangen dan ook door een te beweeglijk bit komen, hestejente?
Mijn pony wil ook nog wel eens heel zwaar worden op zijn dubbelgebroken KY bustrens. Maar ik dacht altijd dat dat vooral een rijtechnisch probleem was (is ook op te lossen door een goede ruiter).

De pony van mijn zusje heeft juistliever een dubbelgebroken watertrensje, omdat dat het 'soepelst' is. Maar misschien zouden we voor haar eens een ongebroken trensje moeten proberen. (Pony'tje heeft nogal problemen met de aanleuning). Welke raden jullie dan aan? Die van sprenger lijken me erg goed, maar die zijn echt belachelijk duur :=

Koper (hoorde er hier iets over) slijt wel vrij snel omdat het zo zacht is. Aurigan is dan idd duurder, maar ook duurzamer!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:58

hestejente schreef:
Slofje schreef:

Wat een onzin, een ongebroken bit ligt heel stabiel in de mond en geeft veel minder druk op de tong dan een dubbelgebroken bit.

Ik ga helemaal mee met yamcha, en ik vind dat je met zo'n jong paard niet te veel moet wisselen van bit. Dus gewoon 1 bitje kiezen en dat gebruiken. Als het paard nu een dubbelgebroken bustrens heeft zou ik zo'n bit gaan gebruiken totdat je signalen krijgt dat hij er niet fijn op loopt. Overigens zijn er zat paarden die een dubbelgebroken bit en/of watertrensringen te veel gewiebel vinden in hun mond, mijne wordt er erg zwaar van (gaat hangen) Wij zijn jouw fjord niet he, dus wij kunnen ook niet zeggen welk bit hem het beste bevalt :D

Lees: het KAN hard zijn in de mond, (edit: met de verkéérde handen!) zoals elk bit natuurlijk. Daarnaast geeft een stang inderdaad gelukkig minder druk op tong en gehemelte, maar what about het gevoelige tandvlees dat een scherpe kaak bekleed?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:01

Safiera schreef:
Kan hangen dan ook door een te beweeglijk bit komen, hestejente?

Mijn paard kan dat heeeeeel goed :j Dubbelgebroken is te wiebelwiebel voor 'm, hij gaat erg leunen op het bit, grijpt het beet om van al dat gebeweeg af te zijn. Heb ook een paard bijgereden dat dubbelgebroken niet fijn vond, die had een enkelgebroken. Mijn paard heeft daar geen ruimte voor, voor hem heb ik een myler. Ook dubbelgebroken maar ligt veel stiller :)

Slofje: een enkelgebroken bit werkt scherper in op de lagen dan een ongebroken. Daarnaast heeft een ongebroken trens geen hefboomwerking en is het dus géén stang ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:08

Ik ken ook een pony'tje dat het fijnst op een dik enkelgebroken watertrensje liep. Dubbelgebroken vond ze niks, dan gaf ze niet meer na.
Maar mijn pony vind ik verder wel erg fijn op mijn Rotary KY dubbelgebroken bit, hij schuimt lekker, stuurt en stopt goed, en toen mijn vriendin hem reed bood hij zelf op stukjes een mooie aanleuning aan. Zij kon hem ook licht houden, door gewoon los te laten wanneer hij zwaar werd. Bij mijn pony zou het namelijk ook goed kunnen dat hij gewoon nog erg zoekende is, en anders eventueel zijn wolfstanden die toch in de weg zitten.
Kijk het even aan, maar zal de optie van een ander bitje ook meenemen :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:16

hestejente, ik bedoel natuurlijk een ongebroken bit en geen stang, foutje :P Daarnaast had ik het ook niet over een enkelgebroken bit, die zijn gewoon veel scherper dan een ongebroken of dubbelgebroken bit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:18

3-jarige is nog volop aan het wisselen, dus laat regelmatig (2x per jaar is advies) tandarts langskomen.
Laat die tandarts ook meteen kijken wat de bitmaat moet zijn en waar op gelet moet worden als dikte tong/ lagen en hoeveelheid ruimte in de mond qua dikte bit. In mijn ervaring zijn engelse bitten heel vaak te dik. Ik slaag beter bij westernbitten of onderleg trenzen. Ook kunststof bitten zijn snel te dik.
Omdat pony nog volop aan het wisselen is kan het te overwegen zijn om in elk geval totdat het gehele gebit gewisseld is (6 jaar) bitloos te rijden. Op die manier voorkom je verzet en ongewenst gedrag met het bit door en gevoelige mond.

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:23

een trens lekker simpele en met een smaakje zoals appel vinden ze altijd lekker