[WN] Westernzadel & verlichte zit: drukkingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzit

Westernzadel & verlichte zit: drukkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 11:33

Ik vraag me af in hoeverre het verstandig is om licht te rijden en om in verlichte zit op een westernzadel te rijden. Ik hoor van verschillende kanten dat westernzadels - indien goed passend - een fijne drukverdeling hebben op de paardenrug, maar dat dit alleen geldt als je met je billen in het zadel zit. Zodra je gaat lichtrijden (gewichtsverplaatsing naar voren) of - nog erger - als je verlichte zit aanneemt, schijnt er teveel druk op de voorkant van het zadel te komen, waardoor er drukkingen kunnen ontstaan.

Herkennen jullie dit?
Betekent dit dat een westernzadel niet geschikt is voor mensen die lange buitenritten maken en lichtrijden in draf & verlicht rijden in galop?

Groetjes,
Daphne

troi

Re: Westernzadel & verlichte zit: drukkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:02

Bij een westernzadel komt de druk vanuit de beugel op de bars die de druk verdelen. Hetzelfde principe als bij een engels zadel. Dus net zo geschikt om mee licht te rijden als op een engels zadel lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:35

Bij een boomloos zadel is dat inderdaad iets om over na te denken. Bij boomzadels zou ik me er niet te ongerust over maken om bovengenoemde reden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:07

ik kan alleen uit eigen ervaring melden dat mijn paarden er nooit iets om gegeven hebben
ik rij buiten altijd licht en op nog meer tempo in verlichte zit , ook vaak in galop
geen enkel paard heeft daar reactie op gegeven en ik rij gemakkelijk 2 a 3 uur

op mijn BM heb ik zelf geen lange ritten gereden maar mijn dochters wel (wegen 50 kilo) en bij hun geen problemen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:15

Ik geloof niet dat dit klopt, zowel bij een goed passend westernzadel als een engels zadel moet je gewoon kunnen lichtrijden.
Iknheb dergelijke problemen nooit gemerkt, en rij ook altijd veel licht, deed het op mijn westernzadel en ook nu op mijn engelse zadel.

Het is gewoon zo dat als je blijft doorzitten er bij alle zadels een gelijkere drukverdeling is omdat je niet in de beugels gaat staan, maar dat wil niet zeggen dat het niet ged is.
Bij boomloze zadels in het allemaal iets kritischer.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:30

Dit is een broodje aap verhaal. Met een westernzadel kun je net zoveel als met een Engels. Wij springen er zelfs mee. Paarden hebben van niks last.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:26

Bij zowel engelse- als westernzadels komt er meer druk aan de voorkant als je lichtrijd c.q. in de verlichte zit staat. Vergeet niet dat lichtrijden is ontstaan om mensen die niet zo'n beste zit hadden te ontlastten zodat ze langer in het zadel konden blijven.

Zelf rij ik al jaren boomloos en rijd graag licht. Uit diverse ThermoScans en Chiro-bezoekjes is nooit een rugprobleem gebleken.
De beugels zijn bedoeld om steun aan te hebben qua evenwicht, niet om je aan omhoog te hijsen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:30

De "echte" cowboys (dan bedoel ik de working cowboys) staan altijd in een soort verlichte zit in hun zadel. Heb ik gehoord van vrienden die eens met een ploeg cowboys meegeweest zijn om een cattle run te doen.
Onze vrienden kregen de opdracht om dit ook te doen "om de rug van het paard te ontlasten".

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:35

Dan vraag ik me sterk af hoe 'echt' die comboys waren ;) want was het westernzadel niet ontstaan door de vele uren die op de rug van een paard werden doorgebracht?? en was 'posting' niet 'voor mietjes' en not-done... :D

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:31

Alle boomzadels hebben het zelfde principe, en op een western zadel kun je dus net zo goed (of net zo slecht) lichtrijden als op een engels zadel. Als je zelf goed in evenwicht zit en goed boven de as van het zadel lichtrijdt blijft de druk goed verdeeld over de boom. Als je niet goed in evenwicht zit, naar voor of achter beweegt tijdens het lichtrijden, of te veel je bovenbenen/knieen aan knijpt verplaats je de druk van de boom naar voor of achter, en dat kan drukkingen geven.
Bij boomloos kun je ook prima lichtrijden, maar niet op de zelfde manier als bij een boomzadel. Als je zoals bij een boomzadel op je beugels gaat staan komt de druk bij boomloos maar op een erg klein gedeelte te staan en dat is slecht. Bij boomloos lichtrijden moet je dus meer je bovenbenen aanknijpen zodat daar de druk op komt te staan, zodat je je beugels kunt ontlasten, en dan gaat het goed. Natuurlijk moet je ook bij boomloos een goede stabiele zit hebben en goed in evenwicht rijden. Ik rij zonder problemen zo 4 uur met mijn boomloze zadel, en dan rij ik best veel licht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:47

_Jacqueline_ schreef:
Alle boomzadels hebben het zelfde principe, en op een western zadel kun je dus net zo goed (of net zo slecht) lichtrijden als op een engels zadel.
.......en goed boven de as van het zadel lichtrijdt blijft de druk goed verdeeld over de boom.

En dát lukt alleen als je een zadel hebt waarvan de beugelophanging goed onder je zit en niet vóór je zoals veel reining- en barrelzadels hebben.
Lichtrijden is dan alleen mogelijk als je jezelf met kracht uit het zadel hijst, met extra druk tot gevolg.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:51

DubbelDun schreef:
Dan vraag ik me sterk af hoe 'echt' die comboys waren ;) want was het westernzadel niet ontstaan door de vele uren die op de rug van een paard werden doorgebracht?? en was 'posting' niet 'voor mietjes' en not-done... :D

Heel echt. Het was een working ranch en geen toeristenranch... ;)

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 18:39

Hey bedankt voor alle antwoorden :)

Doorzitten op mijn "hobbelpaard" lukt niet echt goed: hij gooit vrij hoog op in draf en ik ben niet genoeg ruiter om lang netjes te blijven zitten.

Dat van die beugelophanging klinkt logisch :+
Laat ik nou totaal geen verstand hebben van het westernzadel dat ik heb... maar bij gelegenheid zal ik eens navragen aan iemand met verstand van zaken hoe de beugelophanging is. Geen idee eigenlijk ?!

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:15

sevke schreef:
De "echte" cowboys (dan bedoel ik de working cowboys) staan altijd in een soort verlichte zit in hun zadel. Heb ik gehoord van vrienden die eens met een ploeg cowboys meegeweest zijn om een cattle run te doen.
Onze vrienden kregen de opdracht om dit ook te doen "om de rug van het paard te ontlasten".

Klopt inderdaad, 't is te zeggen, dit heb ik ook ergens gelezen. En het is niet "posting", DD, maar eerder een soort verlichte zit, niet lichtrijden dus. Ze hadden lange beugels en haalden hun billen uit het zadel. Dit zou gemakkelijker voor het paard en ruiter/cowboy geweest zijn. De paarden werden toen ook niet 'verzameld' gereden. Op een niet verzameld paard is doorzitten niet echt leuk, zeker als het snel en off-road ging.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:57

Ik weet wat posting is ;)
Is lange beugels en billen uit het zadel al niet een contradictie etc :D
Als ik met nog langere beugels rijd dan kom ik niet meer uit het zadel :D

Maar die comboys vallen bij mij wel van hun voetstuk nu hoor :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:47

Het is toch net zo als Seppe zegt. Dat zeiden mijn vrienden ook. Cowboys zeiden : billen licht uit het zadel en iets naar voor zitten, om het paard te sparen. Het is trouwens ook een fabeltje dat er constant gegaloppeerd wordt. In feite wordt er bijna nooit gegaloppeerd, wel gedraafd. De baas van de cowboys zei : "ieder paard heeft een bepaalde hoeveelheid galop in zich. Eens het op is, is het op. Daarom wordt er gedraafd, dat kunnen ze veel langer volhouden."
Het is de bedoeling dat die working ranchhorses lang meegaan, he. Niet dat je ze in mum van tijd aan gort rijdt. Die mensen doen het niet voor hun hobby.
Trouwens DD, dan denk ik echt dat jij te lang zit. Ik moest de eerste les bij mijn trainer mijn beugels drie (DRIE !!) gaten korter maken. Hij zei : met zulke lange beugels kun jij geen deftige stop rijden. Zo kun je geen behoorlijke druk op de beugels zetten. En het was nog waar ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:05

Hoeveel stops maak jij op een gemiddelde buitenrit :?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:56

stops ? Geen. Maar ik verander mijn lengte van mijn beugelriemen niet als ik ga buitenrijden, hoor. <<)