Merino sjabrak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Merino sjabrak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 11:20

Hoe bevalt het rijden met een merino sjabrak?
Ligt het fijn onder het zadel?
Neemt het zweet goed op?

Zit er aan te denken om er een aan te schaffen,
zodat ik gewoon één goed dekje heb (ipv tig verschillende :o ).
Het liefst rijd ik met een simpel katoenen dekje,
vandaar dat ik graag wil weten hoe zo'n sjabrak bevalt.
Met name ook als het warmer wordt; gaat het niet prikken als het paard zweet?

En welk merk is het beste?

Alvast bedankt!

tisby

Re: Merino sjabrak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:30

Hoi, ik heb er verschillende van mattes. Mijn ervaring is, behalve dat het zacht en schokdempend is voor de rug, heel goed zweet opneemt en daardoor niet warmer zal zijn dan een normaal dekje. Wat ik altijd zonde vind is dat je heel veel mensen ziet rijden met een bontje/ halfpad die dan op het sjabrak ligt en niet op de blote paardenrug. Want lamsvel is heel geschikt om op de blote paardenrug te leggen.
Mocht je interesse hebben, ik heb er 1 te koop in dit topic [EA-TK-AP] 3 VZH zadels 17 / 17,5 inch en 3 boomloze zadels maat 1 wegens overgang op alleen dressuurzadel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:38

Heb ook een tijd lang met dressuursjabrak gereden. Dus een zadelvormig exemplaar volledig met bont onderlegd. Beviel erg goed: totaal niet warmer dan andere dekjes, ookal lijkt dat zo door het dikke wollen uiterlijk. Maar wol is echt een heel fijn materiaal, ook voor gevoelige paarden. Heb hem zelfs een keer uitgeleend aan een stalgenoot wiens paard van elk ander dekje schuurplekken kreeg naast de schoft. Met deze: niks aan de hand en paard liep weer super.

Waar je wel op moet letten is dat je dekje lang genoeg is voor je zadel. Als de kussens net op de wollen rand liggen krijg je hier meer druk op de paardenrug. Je zadel mag dus alleen liggen waar er nog katoenen bovenkant zit, waar het wol begint niet meer.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 12:44

tisby schreef:
Hoi, ik heb er verschillende van mattes. Mijn ervaring is, behalve dat het zacht en schokdempend is voor de rug, heel goed zweet opneemt en daardoor niet warmer zal zijn dan een normaal dekje. Wat ik altijd zonde vind is dat je heel veel mensen ziet rijden met een bontje/ halfpad die dan op het sjabrak ligt en niet op de blote paardenrug. Want lamsvel is heel geschikt om op de blote paardenrug te leggen.
Mocht je interesse hebben, ik heb er 1 te koop in dit topic [EA-TK-AP] 3 VZH zadels 17 / 17,5 inch en 3 boomloze zadels maat 1 wegens overgang op alleen dressuurzadel.

Ik heb een dressuurzadel maar toch bedankt!

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 12:44

Rijerijerije schreef:
Heb ook een tijd lang met dressuursjabrak gereden. Dus een zadelvormig exemplaar volledig met bont onderlegd. Beviel erg goed: totaal niet warmer dan andere dekjes, ookal lijkt dat zo door het dikke wollen uiterlijk. Maar wol is echt een heel fijn materiaal, ook voor gevoelige paarden. Heb hem zelfs een keer uitgeleend aan een stalgenoot wiens paard van elk ander dekje schuurplekken kreeg naast de schoft. Met deze: niks aan de hand en paard liep weer super.

Waar je wel op moet letten is dat je dekje lang genoeg is voor je zadel. Als de kussens net op de wollen rand liggen krijg je hier meer druk op de paardenrug. Je zadel mag dus alleen liggen waar er nog katoenen bovenkant zit, waar het wol begint niet meer.

Glijdt het dekje niet?
Mijn paardje is vrij breed, rond en schoftloos dus
hele dikke pads liggen niet fijn onder het zadel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:57

Nee heb niet meegemaakt dat het gauw glijdt :n Ik had wel een paard met aardig wat schoft, maar ook rond gebouwd. Lag prima, als je zadel goed ligt natuurlijk. Wel heeft veel fijnere eigenschappen dan die dikke synthetische pads, kun je eigenlijk niet vergelijken.