IJzers voorvoeten, bescherming nodig voorbenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

IJzers voorvoeten, bescherming nodig voorbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 08:10

Vroeger was mijn paard rondom beslagen en had ik peesbeschermers voor de voorbenen en ook strijklappen om de de achterbenen omdat hij z'n kogel een keer had opengetrapt tijdens een domme aktie.
Nu hij alleen voor ijzers heeft vroeg ik me af of die peesbeschermers nog wel dienst doen? Deze zijn toch alleen voor het eventueel aantikken van de achterijzers tegen de pezen aan de voorbenen?

petitparis

Re: IJzers voorvoeten, bescherming nodig voorbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:11

als je paard vooraan strijkt, kunnen ze nog nut hebben of als je gaat springen ook nog steeds, want de impact van een achterhoef op de pezen is zonder ijzers nog steeds geen lachertje.

Beenbescherming is in de meeste gevallen niet nodig en eerder iets wat tussen de oren van menig ruiter zit? 't is alleen nodig als je paard effectief strijkt/aantikt (te beoordelen zonder beenbescherming) en/of wanneer je gaat springen/crossen
Mijn paard heeft vierkant beslag en krijgt zelden beenbescherming om. Wanneer wel, tijdens het springen of oefenen van zijgangen wanneer er bv een nagel is losgekomen en dus bij slechte beenplaatsing wondjes kan veroorzaken. Maar verder nooit, zelfs niet als we op snelheid trainen.
Waarom strijken/aantikken zonder beenbescherming beoordelen? een paard met een nauwe stand zal door de extra omhulling rond z'n benen altijd strijken, maar zonder misschien zelden of nooit een wondje of schuurplekje oplopen. Zo strijkt mijn merrie 50% van de tijd met beenbescherming en kan je vele krasjes of vegen terugvinden op m'n peeskappen of bandages, maar zal je zelden of nooit een wondjes, schuurplekje, zandveeg op de kogels terugvinden na het rijden zonder bescherming.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:13

petitparis schreef:
als je paard vooraan strijkt, kunnen ze nog nut hebben of als je gaat springen ook nog steeds, want de impact van een achterhoef op de pezen is zonder ijzers nog steeds geen lachertje.

Beenbescherming is in de meeste gevallen niet nodig en eerder iets wat tussen de oren van menig ruiter zit? 't is alleen nodig als je paard effectief strijkt/aantikt (te beoordelen zonder beenbescherming) en/of wanneer je gaat springen/crossen
Mijn paard heeft vierkant beslag en krijgt zelden beenbescherming om. Wanneer wel, tijdens het springen of oefenen van zijgangen wanneer er bv een nagel is losgekomen en dus bij slechte beenplaatsing wondjes kan veroorzaken. Maar verder nooit, zelfs niet als we op snelheid trainen.
Waarom strijken/aantikken zonder beenbescherming beoordelen? een paard met een nauwe stand zal door de extra omhulling rond z'n benen altijd strijken, maar zonder misschien zelden of nooit een wondje of schuurplekje oplopen. Zo strijkt mijn merrie 50% van de tijd met beenbescherming en kan je vele krasjes of vegen terugvinden op m'n peeskappen of bandages, maar zal je zelden of nooit een wondjes, schuurplekje, zandveeg op de kogels terugvinden na het rijden zonder bescherming.

Helemaal mee eens!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:47

Bedankt voor je reaktie petitparis.

Geen_idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:10

Ik sluit mij helemaal aan bij petitparis.

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:12

Koop nieuwe peeskappen (compleet onbekrast) en rij er zn 2/3 keer mee, zijn ze bekrast hou je ze om, zijn ze t niet doe je ze niet om :')
Ofniet dan?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:14

Ja of je bekrast je oude met een krijtje oid. Als 't krijt eraf is geschraapt (moet je wel zeker zijn dat 't niet door iets anders komt) weet je het ook...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:20

Voorijzers onder? Altijd peesbeschermers. Al is het alleen maar voor de schiefels die ze zich anders veel te makkelijk toebrengen.
Zowel in het land, als tijdens het rijden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 15:08

Johanna59 schreef:
Voorijzers onder? Altijd peesbeschermers. Al is het alleen maar voor de schiefels die ze zich anders veel te makkelijk toebrengen.
Zowel in het land, als tijdens het rijden.

Dus als ik jou goed begrijp moet een paard met voorijzers dag en nacht peesbeschermers aan?