Bit maat en hoofdstel maat arabiertje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naomiponne

Bit maat en hoofdstel maat arabiertje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:26

Ik wil misschien een arabier kopen, jaja, een hele koop!
Maar ik wil wel een gloednieuw hoofdstel + bit, en ik vroeg me af welke maat ongeveer voor 'n arabier goed is?
Ik gok op maat full hoofdstel en bit geen idee?
Weten jullie een gok? (ik pas altijd hoor, terugbrenggarantie :Y) ).

Jette

Re: Bit maat en hoofdstel maat arabiertje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:28

volgens mij is een bit voor ieder paard anders, ligt ook aan de bouw van het hoofd, en of hij een laag of hoog gehemelte heeft etc. Heb je al een arabier op het oog? zo ja, gewoon even de eigenaar vragen welke maat hij heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:55

misschien is het verstandig eerst een paard te kopen en je dan pas zorgen te maken over een bit en een hoofdstel?

Kwa maat van het hoofdstel zou ik denken aan pony of cob. Het bit is heel verschillend per paard

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:46

Gemiddeld is misschien maat Cob hoofdstel en bit rond de 12 cm.

Maar je hebt Arabieren met hele kleine kopjes of veel grovere hoofden , zo ook met de breedte van de mond. Is dus echt per paard verschillende dus eerst paard kopen en dan pas passende spullen zoeken :)

Als je pech hebt wordt jouw Arabiertje er net 1 die een maatje Cob nodig heeft , met een Full frontriem en pony-maat bakstukken :P

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 17:57

pmarena schreef:
Gemiddeld is misschien maat Cob hoofdstel en bit rond de 12 cm.

Maar je hebt Arabieren met hele kleine kopjes of veel grovere hoofden , zo ook met de breedte van de mond. Is dus echt per paard verschillende dus eerst paard kopen en dan pas passende spullen zoeken :)

Als je pech hebt wordt jouw Arabiertje er net 1 die een maatje Cob nodig heeft , met een Full frontriem en pony-maat bakstukken :P

Haha, ja dat zou wel wat zijn.

@@ iemand die zei misschien kun je je daar pas zorgen maken zodra je de pony hebt, ja dat zou kunnen, maar ik vroeg het me alleen even af ;).

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:28

in je andere topic zoek je 'zomaar' een paard voor maximaal 130 euro, maar hier zeg je dat je al een arabier gaat kopen? dat is toch even wat duurder dan 130 euro? ik volg het even niet :p

mijn arabisch volbloed (zit ook nog verschil in vooral qua prijs, arabier met een aantal % arabisch bloed, of AV ;) ) past zo goed als geen bit, die heeft op aanraden van de DA een onderlegtrensje, maat 11/11.5. een extra dun bitje, klein, maar iets groters past niet. ik rijd 90% bitloos.

hoofdstelmaat is cob waarschijnlijk de goede maat, arabiertjes hebben kleine hoofden :j maar ik zou pas een hoofdstel kopen als je het paardje op stal hebt staan, dan kan je het nog terugbrengen als het niet past :)

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 22:02

Mag hier een slotje op? Ik heb mijn antwoord gevonden en dit topic niet meer nodig..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:14

Mijn Arabier heeft hoofdstel maat Cob, maar die zit met alles op z'n strakst. Ze heeft wel een ponyneusriem.
Ze heeft een 11cm bit, 10,5cm zou ze ook nog passen. :j