Ervaringen met wollen singelhoes bij banaansingel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Ervaringen met wollen singelhoes bij banaansingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:02

Voor mijn rondgebouwde bijrijarabiertje hebben we inmiddels een leren banaansingel aangeschaft om het zadel op de juiste plek te houden. Dit werkt perfect, maar helaas krijgt ze er wel wat kale plekjes van bij haar ellebogen. Nou heeft Mattes mooie singelhoezen, ook voor banaansingels, maar werkt de singel dan nog wel goed? Gaat de boel dan niet alsnog schuiven omdat wol imo toch wel wat minder stroef is dan leer?

Wie heeft er ook een wollen singelhoes om de banaansingel? Bevalt dat?

Seven

Re: Ervaringen met wollen singelhoes bij banaansingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:29

De singel lijkt me met bont net zo te werken heb meerdere mensen gezien die ze met bont gebruiken.

Maar als jou paard last krijgt bij de ellebogen ligt de singel wel ver genoeg terug? Evt is een "wave" singel dat een betere optie die heeft een betere werking dan een banaan singel en houd de stoten ook beter lopen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 09:24

Heb je daar een voorbeeld van Seven?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:48

ja zeker wel :D

van prestige
Afbeelding

hulsebos
Afbeelding

van wow
Afbeelding

deze is namelijk DE singel voor paarden die de singel plaats te ver naar voren hebben liggen deze singel neemt de goede singel plaats aan onder de buik maar door dat hij gebogen is komen de stoten wel gewoon recht naar benen in plaats van schuin naar voren wanneer de storen namelijk schijn komen te liggen wordt t zadel alsnog naar voren getrokken. Een singel die te rond is (zoals een banaansingel) kan tegen de elebogen aankomen doordat deze ook alles naar voren trekt.

ik heb eerst maanden met een banaan singel reden tot ik achter deze singels kwam wil niet meer anders zadel ligt stabiel en geen schuur plekken meer

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:11

Wat je ook kan doen is twee stukjes schapenbont (of je knipt een wollenhoes in stukjes of je koopt bij bv ikea een stuk schapenvel)
ter hoogt van de elleboog om de singel doen.
Schapelvel van Ikea nog wel even een stukje scheren ander is het te dik.
Werkt bij mijn paard prima.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:24

Wat voor model heb je dan nu precies?
Is het vergelijkbaar met 1 van deze?
[EA-CO] Anatomische (banaan)singels met (afneembare) lamswol NIEUW

Een hoes van Mattes is erg stevig dankzij de stoffen flappen, goede klittenband en nog extra bevestigingen met elastiek, ik krijg het er pas met redelijk wat inspanning met 2 handen van de singel af.

Het grootste probleem gaat zijn of de hoes wel perfect om de singel past want anders riskeer je altijd een beetje speling waar de hoes te groot valt.

Als ik echter hoor dat je plekjes krijgt, denk ik dat je singel niet voldoende teruggesneden is achter de ellebogen, dus ik ben benieuwd naar het model wat je nu hebt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 09:42

Ik heb een banaansingel van Kieffer, deze: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HEEJHE8Q.jpg

Je verhaal klinkt duidelijk Seven. Maar wat ik steeds dacht bij het zien van die Wave-singels is dat het juist voor de werking van de singel nodig is dat de singelstoten "schuin" komen. Zodat het zadel niet mee naar voren komt. Maar dat is dus niet zo?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:56

Ik hoor wel vaker dat banaansingels problemen opleveren bij de eleboog.
Beter is dan eentje te nemen die en anatomisch is en de correctie heeft voor de singelstoten. Zoals de foto's van de wow, hulsebos etc.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 11:14

Yep. Dure aanschaf, maar misschien wel de oplossing...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:03

zoals ik dus al melde schangah :D

ja misschien een duurdere oplossing hoewel ik niet weet wat de mattes kost maar een 2de handse wow heb je al voor 60-75 euro :))

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 10:00

Echt?! Oh, dat klinkt best goed!

De banaan gaat de deur uit, hij werkt wel goed maar is toch niet goed gevormd voor paardje. Gisteren gereden met een gewone, rechte singel en zadel glijdt vooral in de galop weer richting schouder, erg jammer... Er moet dus toch een goede singel aan die dat stomme ding op z'n plek houdt, dan loopt paard ook weer lekkerder. Ga dus nu op zoek naar een mooie aanbieding voor een wow.

Seven: Welke singel van de singels die je aanbeveelt is het fijnst? De wow? BTW: is het bovenste plaatje trouwens geen Passier ipv een Prestige...?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:56

ik heb deze singel van het merk prestige, kosten 139,- (model A42) maar is echt superkwaliteit, zacht leder en roestvrij stalen gespen. Deze is soepeler als die van de passier en de kieffer. Prestige heeft ze ook in het bruin en zwart. Er is wel een goedkopere variant van pfiff of profi-rider op de markt, maar dat is wel stugger leer.