bontje of gel onder zadel, ja of nee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

perzie

bontje of gel onder zadel, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 14:53

Hoi,

Ik heb een prima zadel (stübben) nog niet zolang aangepast en
opgevuld aan de rug van onze ruin.

Nu is de vraag wel of niet een bontje ?
Ik gebruik het steeds, want durf het niet weg te laten, ik ben groot
en zwaar en zou het zo erg vinden moest ik hem pijn doen als ik het
bontje niet zou gebruiken.
Langs de andere kant een goed passend zadel zou geen probleem mogen
zijn voor zijn rug.
Dilemma, heb al veel meningen gevraagd maar raak er niet wijzer door ...

Wat doen jullie ?

:(:)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:56

Bij dergelijke vraagstukken neem ik contact op met mijn zadelmaker. Hij is de enige die mij van een correct antwoord kan voorzien. :j

Vjestagirl

Re: bontje of gel onder zadel, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:57

Als het zadel past doe je hem met een bontje meer pijn dan zonder.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:58

Als het een goed passend zadel is dan zorgt een bontje of gelpad er alleen maar voor dat het zadel te krap wordt en dus niet meer past. Als je echt denkt dat je te zwaar bent dan kun je beter afvallen. Klinkt misschien lomp, maar als je denkt dat je te zwaar bent, dan helpt dat het meest.

lientjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:02

als je zadel goed past dan zou ik er geen bontje onder doen :n ... dit maakt het zadel idd krapper en geeft dan juist wel meer druk...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:14

De kamer van het zadel is er juist voor gemaakt om het paard ruimte te geven voor de ruggengraat, spieren en zenuwen. Een bontje vult deze ruimte juist op en hiermee zal je je paard dus geen plezier doen.
Waar je evt. voor je eigen gemoedsrust aan kunt denken is zo'n dekje van Barnsby met een soort van pad er op. Deze laat de rug vrij maar zorgt wel voor een betere drukverdeling.
http://www.barnsby.com/products/accesso ... efault.asp

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:08

-> HAR

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:25

Ik gooi mijn professionele kijk er weer maar eens tegenaan:
Alles even op een rijtje over ECHTE bontjes:

Voor de goede verstaanders: ik verkoop deze bontjes, en toch raad ik ze niet iedereen aan.

Wanneer is een bontje nuttig?
Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten.
vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc.
Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken!
Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).

Wat doet een bontje eigenlijk?
Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dik (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik).
Een echt lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet.
Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes heeft dit standaard).
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Kan ik gewoon het schaap van de buurman niet scheren?
Dat kan, maar de producten van een fabrikant zijn uitgekamd, gewassen, soms gekleurd, op maat gesneden en soms anti-bacterieel, en natuurlijk gewoon machinewasbaar.

Maar ik vind een bontje MOOI!
Daarvoor heeft Mattes nu neppers op de markt gebracht, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook.
Je kan bij hen trouwens ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is. Of als je het lelijk vindt, dat wollige schaap erboven op, de bontranden bovenaan weg laten.

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:42

Foxy, volgens mij kan het antwoord niet vollediger zijn dan je nu gegeven hebt.

TS, ik hoop dat je naar aanleiding van bovenstaande post een goede beslissing kan maken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:21

Bedankt voor het compliment Dune!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:25

Graag gedaan en top dat je jouw klanten zo goed voorlicht, daar zouden een hoop ruitersportzaken een voorbeeld aan kunnen nemen!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:39

Ik krijg er gewoon grijs haar van dat de ene helft brult: ik wil een bontje want dat is mooi/chic/teken dat je je paard optimaal verzorgt en de andere helft krijst: nee bontjes zijn altijd fout en verkloten de pasvorm van je zadel!
De waarheid ligt in het midden, bont is een prima product maar moet correct gebruikt worden.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:51

inderdaad Foxy bedankt, duidelijke uitleg zoals ik het graag heb
morgenavond weg bontje !

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:15

En TS, mocht hij daarna drukplekken krijgen, moeilijk gaan doen of bokken, nijdig reageren op zijn zadel, eerst zadelmaker bellen!

Geen_idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:09

Ik gebruik het nooit, als een zadel goed past, heb je zoiets niet nodig.

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:43

Hee hoi,

een goed passend zadel moet ook goed liggen zonder bontje !
En zoals je noemt dat je zwaar bent, dat zou niet in verband moeten staan met het bontje maar gewoon met wat je paard aankan (ik weet niet wat de bouw van je paard is ), en als dat allemaal klopt hoef je je daar geen zorgen over te maken ! ;)
Dus ik zou het even een poosje zonder proberen en mocht hij drukplekken krijgen of zich anders gaan gedragen dan zou ik de zadelmaker nog een keertje opbellen.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 07:52

Hij kan me wel aan hoor, het is een grote forse jongen goed in de spieren ..
Maar het is beetje dat gedacht waar ik moet afstappen van kussentje onder zadel
terwijl dat best wel stom is want een zadel heeft nu eenmaal die kussens ..

Het is wel een vrij hard zadel (stübben)!

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:40

Als je zadel past weg met die bontjes en gel dingen!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:38

Als je zadel goed passend is en jij stroort je paard niet in de bewegingen, gewoon zonder! :)

eventueel als je het echt niet fijn vind, zou ik eerder voor een goede gelpad gaan, dan voor een bontje.
die bontjes zorgen voor zo'n grote opvulling onder je zadel..
dan ligt je zadel helemaal voor geen meter meer.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:40

Niks onder een zadel, als een zadel goed past ben je dat niet nodig. Als je zadel niet past, gewoon de zadelmaker bellen. *\o/*

patriciavink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:05

Geen Bontje gebruiken. Is zonde van je zadel en paard heeft er weinig aan. Als je zadel past dan past het.