[WN] zacht onderlegd western hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

zacht onderlegd western hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 12:40

Ik heb een Rambo Micklem competition bridle. Een super lekker hoofdstel ( voor het paard) Dit is een dressuur hoofdstel. Ik ben nu over gestapt op western. Ik vind de westernhoofdstellen over het algemeen heel mooi, maar ook erg stug, en niet zo confortabel voor het paard. Bestaan er ook zacht onderlegde western hoofdstellen? Ik heb al aardig gegoogled maar kom niets tegen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:00

Wat wilde je zacht onderlegd hebben dan?
De meeste westernhoofdstellen hebben standaard geen neusriem en zeker geen "aansnoerneusriem" ;(

DubbelFun

Re: zacht onderlegd western hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:52

Westernhoofdstellen zijn niet zacht onderlegd zoals engelse hoofdstellen dat kunnen zijn.
Wel heb je heel veel verschil in kwaliteit leer.
Goedkope hoofdstellen zijn vaak stug ondanks gebruik/invetten komt daar niet altijd verbetering in, maar mijn Dale Chavez is boterzacht en was al zo toen hij nog nieuw/nooit gebruikt was.

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:00

was een week of 3 geleden bij Arthur's en daar hingen voor een fantastisch prijsje (dacht 49 en 59 euro) erg mooie hoofdstellen, van dat superzachte tuigleer....(nog beetje spijt van dat ik 'm toen niet meegenomen heb) dus ook voor een aardige prijs bestaan zeker ook wel fijne hoofdstelletjes hoor

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:45

bijvoorbeeld van het merk Weaver heb je hoofdstellen van niet te veel geld met kwalitatief erg goed, soepel en zacht, tuigleer.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:54

Thanx voor de tips. En ja ik snap dat er geen aansnoerneusriem opzit /3

Maar mijn Rambo heeft ook het volledige bakstuk zacht onderlegd. alles wat op het hoofd rust is zacht. en ik heb een tuiger met een mega groot hoofd, dus alles zit op het laatste gaatje, het past kiele kiele, de keelriem is eigenlijk te strak, kan er geen vuist tussen krijgen. En meestal zijn ze er maar in 1 maat? Ook hier tips voor?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:04

Als je een tuiger hebt met een mega-groot hoofd dan loop je grote kans dat de meeste westernhoofdstellen niet gaan passen, die zijn nl op maat Quarter(Cob) gemaakt.
Neem dus goed de maat op van bakstukken en frontriem/keelriem voor je iets koopt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:12

zag laatst op markplaats iemand die op maat en naar smaak van de klant westernhoofdstellen maakt, misschien is zoiets wat, zit denk wel een prijskaartje aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:35

Kwestie van het juiste leer gebruiken. Met een echt goede kwaliteit leer heb je echt geen onderlegging meer nodig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:59

zolang je nog geen wedstrijden rijdt kun je toch gewoon je oude hoofdstel gebruiken? En dan op je gemakje gaan zoeken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:02

mijn ruintje heeft een gevoellig velletje en een gewoon goedkoop hoofdstelletje.
Hij heeft nergens last van.........?

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:07

Hoofdstel oliën helpt deels en daarnaast het leer een aantal malen langs een paal halen. Werkt vaak ook goed bij leads en hoofdstellen. Maar inderdaad is er een groot verschil in kwaliteit. Wat niet altijd met de prijs te maken heeft.
Succes!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:16

het verschil in kwaliteit heeft wel degelijk met de prijs te maken.de cheapie rommel uit india e.o. zijn vaak geperste stukjes leer.goedkoop,maar geeneens leer. ook in leer heb je verschillende gradaties (harness/craig &wicket en hermann oak leer ).je hebt afsnijsels leer, en de beste stukken van de koeiehuid.dan hebben de verschillende soorten koeien ook nog andere huid, w.b. de een beter van kwaliteit is, dan de ander.dan zijn er ook goedkope, en dure manieren om leer te bewerken.het spreekt voor zich, dat het beste ook duurder is.dat kan ook niet anders.
maar als je een eenvoudig hoofdstelletje hebt van harness leer, en het goed onderhoud, kan je er vele jaren mee doen.maar topkwaliteit, bij juist onderhoud, kan levenslang meegaan, en mooi blijven. ik heb een vintage hoofdstel, van minimaal een jaar of 30, die kan zo in de winkel, die is als nieuw.dat doe je niet na, met een hoofdstel van 29,95.
het duurdere leer is ook zachter en soepeler van nature.en dan heb je echt geen padding nodig.
toverwoord heier is goed onderhoud.stug leer schuurt, soepel leer niet..