welke zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marenmar85

welke zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 17:40

Haai mensen

Wie heeft er een beetje verstand van zadels.
Ik heb net mijn hulsebos ( wb 4)verkocht en ben op zoek naar
een zadel met een diepe zit en waarin ik niet naar voren val( die neiging heb ik nogal) en ik weet het is ook een houding die afgeleerd moet worden maar meer mensen hadden het in mijn zadel.
Ik heb een goed gevuld achterwerk :o
Wie heeft er tips en evt wat te koop
voor paard is medium wijd nodig en ik mag wel 18 inch hebben

alvast bedankt

Mariposa11

Re: welke zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:42

Ga eens naar een ruitershop die zadels verkopen, dan kan je proefzitten en kijken wat je fijn vind :) Let wel dat het op de bok altijd anders voelt dan op je paard, maar dan heb je wel een idee..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:45

Ik zou gewoon een zadelmaker uit de buurt laten komen met een auto vol verschillende merken en modellen.
Dan kan je gelijk voelen hoe je paard er op reageert en natuurlijk het aller belangrijkste dat het past.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:20

Ben zelf ook langzaam op zoek naar een nieuw (dressuur)zadel , heb vandaag even op een Wintec Isabell werth (met cair) gezeten... Gewoon omdat ik toch in de winkel was , maar HEERLIJK :D
Weet gelijk welk zadel er gaat komen zodra er geld genoeg is. :o

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:34

gebruik de zoekfunctie is met als zoekterm Arno Brandt :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:59

Ik heb nu een stubben Maestoso NT Deluxe gekocht met biomex zitting. Heerlijk zadel! :j
En ik pas er fijn op met mn lange bovenbenen (heb al veel verschillende zadels geprobeert maar kom altijd over zweetblad heen).
Hij zit heel stevig door wat stroever leer, echt super fijn. :j de zit is niet zo diep als mn oude kentaur penelopa, maar voor mijn gevoel wel, zit iig heel fijn. :j
gewoon zooi zadels laten komen door zadelmaker en gaan uitproberen :j

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:16

Als je de neiging hebt om naar voren te kukelen in een zadel, dan kan het ook zijn dat de voorboom te breed is en het zadel daardoor naar voren kiept.
Ik zou een goede zadelmaker laten komen en je wensen vooraf aan hem / haar doorgeven zodat de juiste zadels meegenomen kunnen worden. Dan kun je naar hartelust van alles uitproberen en kan er ook gelijk gekeken worden of het zadel goed past op je paard.
Veel succes met je zoektocht!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 17:06

oh echt mijn oude zadel hulsebos wb4 het wijde boom maar heb er wel zadelmaker bij gehad. die vond dat dat het mijn paard wel nodig had.
Ik ga morgen in ieder geval ff in de buurt bellen voor zadelmakers, en misschien arno brandt ook wel
zijn echt mooie zadels :~

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:44

Ik zou idd eerst eens een paar zaken afgaan en kijken waar je zelf lekker op zit en dan vervolgens ze met een paar zadels laten komen om te kijken of ze op je paard passen en of je er dan nog lekker op zit.

Ik heb altijd met een Ainsley Ranger vzh gereden. Een heerlijk diep zittend zadel. Achteraf denk ik dat dit zadel te smal is geweest voor mijn paard.
Ze heeft nu een JC Saphir.
In de winkel zat ik er lekker op, maar ik heb echt een paar weken moeten wennen voor ik mijn zithouding op het paard weer gevonden had.
Het is dat hij perfect op het paard lag, anders had ik hem nl. niet gekocht. Toen ik op het paard moest kruipen, leek het alsof ik veel breder met mijn benen zat. Ik heb dus ook de beugels (die aan mijn oude zadel hingen) 2 gaten moeten inkorten. Want toen ik dat in het begin niet gedaan had, leek het wel of ik bij elke aanzet in draf/galop achter van het zadel afschoof (de JC is een stuk platter dan de Ainsley). Maar dat kwam dus doordat de wrongen dikker waren en ik mijn beugels te lang had, waardoor die van de wrongen afschoven. Met kortere beugelriemen was dit grotendeels verholpen, want ik kon mijn knieen beter aandrukken.

Wat ik nu dus wel merk is, dat mijn paard zich nu vrijer beweegt. Als ze voorheen voorwaarts aanzette, dan moet ze toch elke keer een schok in haar rug hebben gekregen, omdat ik met mijn (dikke :+ )kont tegen de lepel aanschoof en dan vastzat, terwijl ik nu over het plattere zadel bij de aanzet in het begin iets naar achteren schuif, zonder ergens tegenaan te "botsen" waardoor ze dus nu ook geen schok meer in haar rug krijgt. Daar heb ik van te voren nooit over nagedacht, maar dit is toch ook veel fijner voor het paard!
Ik heb dus eigenlijk opnieuw moeten leren rijden met een nieuw zadel. Met een diepe zit was ik een beetje verwend (lui) geworden en nu merk ik met een plattere zit dat ik best in staat ben om me zelf goed in evenwicht te houden om zodoende ook mijn paard niet te veel in haar bewegingen te hinderen.
Dus ook daar zou ik toch eens op letten als ik jouw was.

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:41

Anatomica!