is leervet wel goed voor zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

is leervet wel goed voor zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:57

ik had afgelopen maand een fnrs wedstrijdje
en toen ben ik alles maar gaan invetten, dus ook het zadel
ik heb dit met gewoon normale rapide leervet gedaan
maar de dag erna voelde het zadel erg stroef aan en er bleef de heletijd stof aan vast plakken?
dus mijn vraag is;
moet je een zadel wel met leervet invetten of alleen emt zadelzeep schoonmaken?
x

Collie2008

Re: is leervet wel goed voor zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:58

Ik gebruik Rapide lederdressing, voor zitvlak e.d (waar de opvulling zit) licht inwrijven, de rest wrijf ik dikker in

Heb nu zelfs een zadel volledig in de olie staan (m.u.v. de opgevulde delen natuurlijk, anders gaat de opvulling naar de haaien)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:03

Ik gebruik al heel lang Rapide leervet. Op mijn zadels, tuigen en laarzen. Nog nooit geen problemen meegehad. Maar ik vet het in en laat het dan minstens één dag drogen voordat ik het weer gebruik.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 16:07

@ hafjelinger
met mijn 2 hoofdstellen ook nog niet problemen mee gehad
maar als ik het op mijn jodphurs(geen id of ik het goed schrijf?) of zadel doe gaat het de dag erna erg stroef aanvoelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:11

Ik heb BR Leervet.
Op de zitting moet je het goed uitpoetsen, en je zadel idd een dag laten drogen.

Jodhpurs moet je gewoon doen met schoepoets, daar is leervet niet voor. Met een doekje en glycerinezeep (groene of gele zeep kun je daar goed voor gebruiken) schoonmaken, en dan poetsen met schoenpoets.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:13

ik heb geleerd geen olie op de kussens, wel eventueel "balsem" of leder vet en ook nooit de zitting insmeren, omdat die dan te glad zou kunnen worden. En iemand anders zij dan weer dat je de zweetbladen aan de kant die op je paard ligt ook niet mocht invette, omdat je dan zo van die "kreukels" kan krijgen, wat drukking zou kunnen veroorzaken. M

Maar nu geen probleem meer met wat wel en wat beter niet, want heb een kunststof zadel :D

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:17

ik gebruik nooit vet op de zitting... Wel eens olie op gedaan, maar dit heel dun en echt dagen laten drogen.

(en daarna rijden met een donkere broek ;) )

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:10

De zitvlak moet je niet mee vetten want dan blijf je idd eraan plakken :P De rest kan je gewoon vetten

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:15

Ik heb nu lederbalsem, dat is ideaal spul en je kan het overal op gebruiken. Mijn zadel wordt er nooit stroef van, iets dat ik met ledervet wel af en toe had.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:15

Je moet sowiezo leer invetten.
Toen de koe nog leefde maakte hij ook huidvet aan om zijn velletje soepel te houden, nu hij het zelf niet meer kan moet iemand anders het voor hem doen ;)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:19

Ik gebruik inderdaad ook leerbalsem (rapide geloof ik) ook voor mijn hoofdstellen. Heeerlijk en fijn spul in gebruik

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:28

Tuurlijk moet je je zadel invetten! :j Dit voorkomt dat het leer gaat uitdrogen en barsten.
Alleen met zadelzeep poetsen is niet voldoende. Zo haal je het vuil en de zweetresten weg en hetgeen dan overblijft is, is een kwetsbaar ontvet zadel. En dan is het juist héél belangrijk dat je het weer invet.
Ik gebruik leerbalsem van Effax. Ik smeer een dun laagje, wrijf het goed uit, laat het intrekken en wrijf het daarna goed op. Je mag dat spul gerust op de kussens, zitting, zweetbladen enz smeren.

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 00:41

Goed met zadelzeep schoonmaken is ook al voldoende.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:18

Ik gebruik zadelzeep van Stubben :j

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:47

Ik maak het eerst altijd goed schoon met zadel zeep en dan vet ik het in, dan laat ik het even intrekken en daarna wrijf ik het er uit.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:48

Je moet het wel uit poetsen natuurlijk.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:51

Ik las laatst in paard en sport geloof ik, dat je je tuig beter niet te vaak kan invetten, want dan word het te soepel.
Er werd geschreven dat je het wel wekelijks kan schoonmaken met zadelzeep, maar dat je maar zo'n 2x per jaar alles hoefde in te vetten.