Welk bit past het best bij mijn pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Welk bit past het best bij mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 14:14

Hallo allemaal

Ik heb een 14 jarige allround pony. Dit wedstrijdseizoen wil ik springwedstrijden gaan starten.
Een nieuw hoofdstel komt eraan, gewoon een normale zwarte, niet rondgenaait etc.
Nou is mijn pony in de springtraining en met clinics héél erg fel en ik mis een stuk controle omdat het bit te zacht is denk ik.
Ik heb nu een dubbelgebroken bustrens. Denken jullie dat het een idee is om voor de veiligheid en controle een wat scherper bit te gebruiken?
Welk bit zou ik dan het beste kunnen gebruiken?

Ivanka

* het is niet de bedoeling dat dit bit eraan blijft, ik blijf deze gebruiken voor de dressuur, die andere wissel ik dan om als we gaan (serieus)springen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:18

ik weet dat er tegenwoordig heel veel ponruiters met een pessoabit of thiedeman bit gaan rijden voor meer controle. Op korte termijn is dit de makkelijkste oplossing, maar op langere termijn blijft je probleem hetzelfde. je pony zal wennen aan de "scherpe/strenge" inwerking en loopt er binnen dit en enkele weken/maanden ook doorheen.
Bij de renpaarden wordt ook op rustige trainingen een ander bit gebruikt dan voor snelwerk of in de koers. Maar daar verwacht je ook geen aanleuning van je paard. Daar wil je gewoon een stuur en rem...

De CORRECTE oplossing is nagaan wanneer je pony te fel wordt en net voor dat moment iets anders gaan doen en de spanning laten afvloeien en terug meer controle en reactie op je zit en beenhulpen ipv op teugelhulpen verlangen. Moeilijker maar wel correcter

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 14:59

Ik heb al een hele goede instuctrice en die heeft precies zo'n zelfde paard. En even voor de duidelijkheid, ik heb zo geen goede controle over haar, ik vind springen heel erg leuk, maar niet als ik geen controle heb waardoor het gevaarlijk word en mijn pony door de hindernis gaat omdat ze niet uit komt.
Zelf denk ik niet dat ze er tegen bestendig word omdat ik hem er niet aanlaat (laatste zin OP) en hem alleen met springen gebruik.

Heb je misschien dan ook nog tips waarmee ik meer controle kan krijgen? :)

Soraya92

Re: Welk bit past het best bij mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:27

Je hebt nog nooit een oefenparcourtje gestart ? Of ga je nu voor t eerst B ? Is ze heet in de zin dat ze dr kop omhoog wilt gooien of pakt ze het bit vast , het grote probleem vat ik niet helemaal in je verhaal . Als je iets meer verteld dan is het makkelijker om je te helpen en te adviseren met een nieuw bitje ;) !!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:31

* edit ik heb er overheen gelezen . Je kan best een ander bitje proberen , probleem is dat je in een "lage klasse" dan al snel bezig bent met zwaar geschut , dit is zonde want stel je rijd straks Z dan heb je veel meer controle nodig en dan heb je er straks niks meer in te hangen ! Je kan een puur koper bitje erin leggen , veel van mijn ponies reageerde daar erg goed op .T is gewoon een trensje . Anders helpt een mexicaans hoofstel ook wel met wat meer druk op de neus , misschien een pessoa en dan de teugel gewoon op de grote ring houden , dus geen tussenstukje ? En anders overleg met je instructrice :) veel succes !!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:34

Ik heb zaterdag mijn eerste oefenparcours omdat de concoursen eraan komen.
Bedankt voor de tip Soraya92 ik zal ook even met mijn instructrice overleggen :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:37

Bij haar oude eigenaresse had ze trouwen bij het springen een ander hoofdstel, met een bit met grotere ronde bitringen (wel een trensje) ik weet niet of dat kan helpen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:43

wat doet je pony juist, zet zich vast op het bit, gaat hangen,is stuurloos, doet de mond open,...
als het vnl een stuur probleem is, dan kan een kneveltrens al veel betekenen
als ze zich vastzetten een robartbit omdat dit draaiende mondstukken heeft en vastzetten moeilijker is, de dubbelgebroken versies hebben een plat tussenstuk, wat ook net iets sterker inwerkte dan bv een ovaal stukje
of net een iets dunner bit
idd een mexicaanse neusriem is werkt iets pittiger in

een rentrens (watretrens met met grotere bitringen) is ook voor meer drukverdeling op zowel mondhoeken als wang, maar geeft ook wat meer stuur dan een bit met kleine ringen

dit zijn opties die eneverschil kunnen maken vooraleer je naar het grote geschut grijpt (pessoa, kimblewick, pelham, ophaaltrens,

oefeningen om spanning te doen afvloeien kan ik je niet echt gericht geven want elk paard is anders en de ene wordt juist heter van overgangen en da andere komt erdoor terug op je zit. Ikzelf begin voltes en S-jes te rijden, dit om mijn paard terug goed op mijn been en zit te krijgen en absoluut geen galop meer... maar dit vraag je misschien beter aan je instructie

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:50

Nee, ze gaat niet hangen, is niet stuurloos en doet haar mond ook niet open.
Het probleem is alleen dat ze te hard gaat, ze is wel te sturen. Ze trekt alleen een sprintje en dan is ze niet meer terug te rijden, hierdoor komt ze niet uit, ik kan niks bepalen over de afzet en ze vliegt dwars door de hindernis heen.

Ik wil absoluut geen grote bitten in de mond van mijn pony, ze is heel snel gestest en ik wil haar niet nog drukker maken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:11

Vanky schreef:
Nee, ze gaat niet hangen, is niet stuurloos en doet haar mond ook niet open.
Het probleem is alleen dat ze te hard gaat, ze is wel te sturen. Ze trekt alleen een sprintje en dan is ze niet meer terug te rijden, hierdoor komt ze niet uit, ik kan niks bepalen over de afzet en ze vliegt dwars door de hindernis heen.

Ik wil absoluut geen grote bitten in de mond van mijn pony, ze is heel snel gestest en ik wil haar niet nog drukker maken.

Dan moet je zeker geen scherper bitje nemen :n.
Geen hulpteugels oid, dat werkt toch niet.

Neem écht goede les, en ga pas springen als je de pony hélemaal onder controle hebt.
En misschien kan voor een one-rein stop zorgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:15

als ze zo naar de hindernis stormt wordt soms aangeraden om te stoppen voor de sprong en/of een volte te maken, maar ik vraag me dan altijd af of je ze zo niet leert weigeren

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:23

aangezien ze niet stuurloos word maar alleen maar te hard gaat zou ik je aanraden geen scherper bitje te nemen. :n
heb je al wel eens dingen geprobeert waardoor ze energie kwijtraakt? misschien kan je longeren voor je er op gaat, en maak net zo lang oefeningen tot ze rustig is en als ze te hard over de hindernis heen stormt ga je eerst weer rijden tot ze weer rustig is. ik weet niet of deze manieren bij jou paard helpen maar bij die van mij wel dus ik heb er goeie ervaringen mee.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 16:25

Ik denk niet dat jullie mijn tekst helemaal goed hebben begrepen en dat ik het niet helemaal duidelijk zeg.
Ze stormt namelijk niet op de hindernis af. In het parcours is ze gewoon heel erg heet opmdat ze het zo leuk vind, hierdoor gaat ze te hard.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:17

Ik snap de verwarring... zie het bij mijn eigen paard. Mijn merrie lijkt heel braafjes... maar zodra er hout in de buurt is, wordt ze toch blij! En dat heeft niks met energie te maken... puur enthousiasme.

Controle is dressuurmatig werk, TS. Trainen, trainen, trainen.

Waar ik goede ervaringen mee heb, is een ongebroken trens. Heel apart, want deze bitjes worden als zacht aangekaart. Ik spring er vele malen fijner mee dan met een dubbelgebroken trensje.

Succes!