discussie over getten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fienn

discussie over getten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 19:24

Hallo,
ik en myn broer zitten in een discussie over getten. Dus nu zou ik graag de ECHTE 'antwoorden' weten op volgende vragen:
- waarom & wanneer gebruik je ze?
- zijn er verschillende soorten van getten (qua lengte dan)?
- kan het problemen aan je paard geven als je ze op een verkeerd moment gebruikt (welke dan)?
- ...

wie kan mij hier bij helpen?
groetjes :)
Laatst bijgewerkt door Fienn op 19-04-11 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: discussie over getten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:29

Vertaling: Getten = peeskappen.

Wanneer: Enkel als het nodig is. Zeker niet voor de sier.
Waarom: Sommige paarden tikken zichzelf aan tijdens het lopen. Of als je gaat springen, dan is het risico op aantikken/stoten ook al groter. De peeskappen beschermen op dit moment de benen van je paard.
Soorten: Je hebt uiteraard verschillende maten. shet, pony, cob, paard. En dan heb je ook nog verschillende soorten, de een wat steviger, de ander wat minder, met riempjes, met klitteband. Net wat je fijn vind. En natuurlijk zijn er ook nog transport beschermers, maar dat is weer wat anders.
Problemen: JA! Te strak kan de bloedsomloop hinderen. Plus, die krengen worden snel te warm, wat ook slecht is voor de pezen. Dus peeskappen alleen aan als het echt niet anders kan.

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:30

Ik gebruik ze bij springen,eventing en buitenritten. Omdat dat de momenten zijn dat er sneller een blessure ontstaat.

Er zijn verschillende soorten. De ene beschermt alleen aan de achter kant. Andere het hele been (bijv. cross beschermers) En je hebt nog 3 in 1 die beschermen naar mijn mening niet of nauwelijks.

Ik denk dat het idd schade kan aan brengen wanneer je ze gebruikt. Als ze niet nodig zijn. Bijv. bandages hebben naar mijn mening geen enkele functie en over verhitten ze het been. Waardoor er blessures kunnen ontstaan. Maargoed daar zijn de meningen over verdeeld

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:49

gebruik ze zéker niet te veel, vzp heeft bij vorige eigenaars te veel met bandages gelopen en het gevolg is zwakke pezen, genoeg in-en uitstappen, bij wandeling bandages aan,... is zeker geen pretje, kan ik je verzekeren

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:07

- waarom & wanneer gebruik je ze? Je gebruikt ze om de paardenbenen te beschermen tegen bijvoorbeeld aantikken/strijken en tegen factoren van buitenaf (den aan uitstekende takken in het bos en hindernissen)
- zijn er verschillende soorten van getten (qua lengte dan)? Qua lengte voor zover ik weet alleen de maten.(pony, cob, full)
- kan het problemen aan je paard geven als je ze op een verkeerd moment gebruikt (welke dan)? Peeskappen kunnen in principe weinig kwaad, ja de benen kunnen erg warm worden onder de beschermers, maar het moet wel heel belachelijk warm zijn en ze heel lang aanlaten wil je blijvende schade aanrichten.