Boomloos zadel passend maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YOURLOVER

Boomloos zadel passend maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 17:04

Beste bokkers,
vandaag heb ik mijn boomloze dressuurzadel ontvangen en mijn vraag
is alsvolgd:

hoe maak ik het zadel passend, met betrekking tot de ruggengraat-vrijheid?

zijn daar speciale sites voor waar je papiertjes uit moet knippen, zodat je dat kunt passen?

Citaat:
Edit:
Het gaat zich om het Boomloze dressuurzadel Sheffield van reitshop cuxland. Er stond bij dat het zadel genoeg ruggengraat-vrijheid bied, dat je geen speciale pads of inlages hoeft te gebruiken. Maat 18

Groetjes Melanie
Laatst bijgewerkt door YOURLOVER op 19-04-11 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Re: Boomloos zadel passend maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:28

misschien handig om te vermelden wélk boomloos zadel je hebt, welk type, welke pads,; etc

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 17:34

Duhelo schreef:
misschien handig om te vermelden wélk boomloos zadel je hebt, welk type, welke pads,; etc

Ik heb het in de edit vermeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:37

Heb je het zadel particulier gekocht of bij een shop oid?

Indien het laatste, dan vind ik het erg kwalijk dat de verkoper jou niet gedegen info heeft gegeven over dit soort dingen.

Hoe wist je trouwens vantevoren dat het zadel wel zou passen?

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 18:02

Ik heb dit zadel bij een shop gekocht. Ik vond het ook een beetje raar dat ik daarover geen info kreeg.

Ik weet dat je de kussens onder het zadel via de klitteband kunt verstellen
en zo het zadel passend kunt maken naar het paard waar je het zadel op wilt gebruiken.
Alleen wil ik de informatie hebben over hoe je het passend kunt maken, dus bijv.
hoeveel cm er tussen de kussens horen te zitten of dat je ze in een V moet zetten met meer ruimte bij de schoft, etc.
Vandaar dat ik op bokt vraag of iemand mij hier verder mee kan helpen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:16

Met zo'n vraag kun je op zich het beste terecht bij degene van wie je het hebt gekocht :)
Die hoort het zadel het beste te kennen en er goed advies bij te geven.

En anders wordt het een kwestie van experimenteren tot je een fijn open kanaaltje boven de ruggengraat en daarbij een goede ligging van het zadel hebt.

Let wel op dat het zadel goed symmetrisch is en je de kussens dus perfect gespiegeld vanaf het midden afstelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:44

pmarena schreef:
Let wel op dat het zadel goed symmetrisch is en je de kussens dus perfect gespiegeld vanaf het midden afstelt.

Dit kan ik onderschrijven. Iets waar je als leek eigenlijk niet aan moet beginnen of met een meetlat er naast om te kontroleren dat je het goed doet.
Afhankelijk van de bouw van je paard (met name als die een opliggende ruggegraat heeft) zou ik er toch een dekje met ruggegraatvrijheid onder doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:12

DD: Daarom ben ik achteraf gezien ook blij dat Barefoot nooit aan van die klittenband-kussens begonnen is , het is gewoon vragen om problemen omdat het heel lastig is om ze echt goed vast te klitten :=

Ik kies er bij dergelijke zadels ook liever voor om de kussens aan de kant te gooien en er gewoon lekker een goede pad met inlages onder te leggen : veel makkelijker allemaal en je benut het vrije kanaaltje boven de ruggengraat zo optimaal mogelijk met zo min mogelijk dikte qua materiaal tussen ruiter en paard :)

Maargoed , wellicht weet de verkoper van het zadel van de TS hoe het betreffende zadel het beste gebruikt kan worden en met welke soort dekje het zadel de beste resultaten geeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:37

pmarena schreef:
Ik kies er bij dergelijke zadels ook liever voor om de kussens aan de kant te gooien en er gewoon lekker een goede pad met inlages onder te leggen : veel makkelijker allemaal en je benut het vrije kanaaltje boven de ruggengraat zo optimaal mogelijk met zo min mogelijk dikte qua materiaal tussen ruiter en paard :)

En met die pads/inlages komt het opeens niet zo nauw met de symmetrie? :?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:30

Natuurlijk wel , maar die pads kun je vaak wel makkelijk zo vastmaken dat ze vanzelf recht genoeg onder het zadel terecht komen , dat lijnt zich uit op het moment dat je ze vastmaakt aan het zadel :)

Ik heb zelf ook een zadel met verplaatsbare kussens en dat blijft gewoon tobberij om dat een beetje recht te krijgen , een dekje is veel makkelijker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:40

ik had liever van die kussens gehad, als je ze recht gekregen hebt, zijn ze wel recht
met een pad sukkel ik nu constant dat de pad recht op de rug ligt, maar het zadel scheef op de pad, of ie trekt plots onderweg scheef, etc. ook niet echt ideaal!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:26

Maar met kussens die vast zitten aan het zadel heb je wel weer dat het geheel niet meer goed volgt in de bewegingen , en als je alsnog een dekje eronder doet dan gaat dat weer ten koste van je ruggengraatvrijheid , dat vind ik superzonde :)

Ik vind de fijnste dekjes ook degene die je echt goed vast kan zetten onder de seatsaver , dat zit dan supergoed op zijn plek en gaat ook niet schuiven :)

Alleen aan de zadelringetjes vastzetten dat werkt niet goed helaas...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:35

@Duhelo : als je zadel scheeftrekt onder het rijden moet je eens serieus kijken waar dat aan ligt (óf zadel óf paard óf ruiter).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:59

het zadel trekt niet scheef (alhoewel ze de laatste tijd me wat op links gooit)
ik gebruik een DUKSpad onder mijn london, met opengewerkte schoft en driedubbele inlages
probleem is dat ik dus de voorkant in de schoftruimte omhoog trek zeg maar, maar tijdens het rijden zakt de pad wat naar beneden, meestal scheef dus
komt ook vaak voor dat ik het zadel recht op de pad leg, maar tegen dat ik erop zit ligt het zadel scheef op de pad (de pad blijft perfect recht op paard liggen, maar mijn zadel ligt scheef op die pad, waardoor ik er scheef op zit, snap je :D)
bij ander paardje gebruik ik een pad dat je idd vastzet onder de seatsaver, en die blijft wel liggen (alhoewel de inlages van die pad rechts altijd iets lager liggen dan links, maar paarden tonen er geen last van)
op eerste paard heb ik met deze pad echter geen schoftvrijheid genoeg...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:12

Kun je dan niet gewoon een paar klittenbandjes aan de DUKS pad maken , zodat je die goed stevig vast kunt zetten onder de seatsaver ?

Met 2 bandjes aan de voorkant , die je onder de pommel door haalt , heb je de voorkant van het dekje mooi hoog opgetrokken ook :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:46

Welke dekjes kunnen dan onder de seatsaver vastgemaakt worden en hoe dan?
Ik heb de BF Cheyenne en de originele barefoot pad.

Ik heb trouwens 2 BF Cheyenne pads, een zwarte en een blauwe, de antislip laag aan de bovenkant van de blauwe is glad, die van de zwartje bestaat uit rondjes/bobbeltjes, wie weet wat daarin het verschil is?