Ervaringen Sprenger bit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleins01

Ervaringen Sprenger bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 09:15

Omdat mijn paard een lief fijn mondje heeft, hoorde ik dat ik een Sprenger bitje moet gaan gebruiken.. Ben bij de Divoza geweest, heb een foldertje meegenomen maar ow wat voor een bitje is goed?? Hoe zit het met de maten enzo?? Iemand ervaringen met een Sprenger bitje?? Is het toepasbaar bij elk paard??

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:36

het ligt eraan welk sprenger bit je wil gaan gebruiken.
De dubbel gebroken ligt heel fijn de mond, mits je ze niet dik neemt (tuurlijk verschilt dat per paard)
maar over het algemeen is een een dikt evan 18mm wel erg fijn, persoonlijk vind ik een 21 mm wel erg dik waardoor de mond zo vol is.

De RS dynamic is ook een fijn bit, wordt door sprenger aangeprezen, alleen heb ik van de vijf paarden di eik heb staan er maar 1 die er fijn op loopt en de anderen zijn met dat bit onstuurbaar.
Het idee van Sprenger is super en klonk mij heel goed in de oren alleen het resultaat was niet wat ik verwachte of hoopte.

Nogmaals het ligt er echt helemaal aan naar welk bit je eigen voorkeur uitgaat.
Mocht je wat willen weten pb me maar

Anoniem

Re: Ervaringen Sprenger bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:59

Ik heb een K&K ultra geloof ik. Hij is mooi gevormd maar echt een verschil met mijn HH merk ik niet hoor.. Vind ze het geld iig niet waard :n

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:35

Wij gebruiken veel de Turnado. Is een enkel gebroken maar een speciale vorm, waardoor deze in het midden platter op de tong ligt. Paarden hiero reageren er goed op.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:47

Divoza had een actie dat je een sprenger bitje mocht proberen een week. Heb dit dus gedaan want 120 euro voor een bit is niet niks. Mijn paard heeft ook een hele gevoelige mond. Ze raade mij een sprenger aan die extra gebogen was. ik nam ook van een ander goedkoop merk een bitje mee om te vergelijken. er zat wel iets verschil in maar ik vond het die 120 euro niet waard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:58

Ik heb ook een sprenger bit wat goed bevalt.
Hiervoor ook een happy mouth bit gehad omdat mijn paard heel gevoelig reageert met haar mond.
Maar dat bit had ze naar een paar weken al kapot gekauwd.
Het sprenger bit reageert ze heel goed op.
Ik vind het z'n geld wel waard.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 18:42

Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen... Nadat ze vorige week naar de tandarts is geweest heb ik nu een blok beton in mijn handen... Heb een goudkleurig dubbelgebroken watertrensje (of hoe heet het).. Een vriendelijk bit voor iedereen.. Maar wat moet ik doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:43

Ik denk niet dat een sprenger bitje zal helpen.. Maar ik zou gewoon gaan kijken naar bijv. een enkel gebroken of een ongebroken trens.. Ik geloof namelijk niet echt dat een sprenger bit zoveel beter is..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:45

Ik mocht mijn sprenger bit terugbrengen als het niet goed beviel (mocht het een week proberen)
Dat was bij de Hypo winkel (ik was bij Hypo Veluwe)

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 18:45

Ik weet het gewoon niet en ben nu best wanhopig... ik heb nog wel een dun enkel gebroken trensje liggen zag ik net en ook wel een dikke, maar weet niet of ik er goed aan doe..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:52

Waarom probeer je niet gewoon een sprengerbit te kopen, net als ik , die je na een week mag terugbrengen als het niet bevalt. Dan krijg je gewoon je geld terug, als het toch niet is wat je zoekt.
Ik heb toen wel 3 bitten geprobeerd en als laatste het sprengerbit, en die heb ik gehouden.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 20:05

Wil er wel een proberen, maar hoe zit het met de maat/dikte/soort?? ze hebben er tig zag ik...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:10

De maat is gewoon de maat bit, die je waarschijnlijk al hebt?
Mijn paard heeft maat 13.5 en dat is bij elk bit hetzelfde.

Ik heb een bit die bij de mondhoeken wel dik is (niet scherp in de mond daarom)
En het middenstuk is wat dunner en platter en dubbelgebroken.

In principe kun je kijken: hoe dunner hoe scherper voor de mond, hoe dikker hoe zachter voor de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:13

mika11 schreef:
De maat is gewoon de maat bit, die je waarschijnlijk al hebt?
Mijn paard heeft maat 13.5 en dat is bij elk bit hetzelfde.

Ik heb een bit die bij de mondhoeken wel dik is (niet scherp in de mond daarom)
En het middenstuk is wat dunner en platter en dubbelgebroken.

In principe kun je kijken: hoe dunner hoe scherper voor de mond, hoe dikker hoe zachter voor de mond.

Dat is niet helemaal juist. De meeste paarden hebben geen ruimte voor een dik bit in de mond. Dus doe je die een dik bit in kunnen ze minder makkelijk slikken en hun mond niet dicht doen. Wat dus niet prettig is voor het paard en dus ook spanning geeft

@ TS: ik weet dat er een tand arts is die ook een bitten pas service heeft. Misschien kun je die eens laten komen?
http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0004

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:17

Dat is zo, maar dat was algemeen gezegd.
Het sprengerbit wat ik heb, is alleen bij de mondhoeken verdikt, het middenstuk wat op haar tong ligt, is veel dunner.
Is ook lastig uitleggen.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 20:41

Pff ik ben net bij twee tandartsen geweestin 1 week tijd (de tweede deed goed werk).. En moet ik ernu weerheen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:48

Huh, dat kon Nini-Roosje toch niet weten? Was een goed advies wat zij gaf.
Denk je dan zelf dat het aan het werk van de tandarts is, dat je nu een blok beton in de handen hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 06:31

marjoleins01 schreef:
Pff ik ben net bij twee tandartsen geweestin 1 week tijd (de tweede deed goed werk).. En moet ik ernu weerheen?

Nouja ik geef het enkel als optie ;) je kunt ook zelf aan klooien en 100 euro verder er achter komen dat je nogsteeds geen goed bit heb. Of hem laten komen en verschillende bitten uit proberen. En dan gelijk het juiste bit kopen. Kost ook geld. Maar 10 verschillende bitten proberen ook ;)

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 07:41

Ik heb de kraker gebeld (die ook de tandarts had aanbevolen). Hij vertelde me dat mijn paard opnieuw moest leren kauwen en dat ze moest wennen aan haar nieuwe gebit.. Kan dat??
Je kon ook idd niet weten dat ik al naar de tandarts was geweest.. :)