Je kunt op mijn site kijken voor diverse hoofdstellen en hoe deze op het paard inwerken; uiteindelijk bepaalt de ruiterhand de mate van vriendelijkheid
Hangt af van de manier van gebruik. Op zich is een side-pull met soepele neusriem wel 1 van de vriendelijkste optomingen. Maar heb je een paardje dat er niet goed op reageert waardoor je er aan moet gaan lopen sjorren en trekken terwijl je met een ander model bitloosje wèl heel subtiel kunt werken , dan kun je beter daar voor kiezen.
Mijn paardje reageert niet goed op een side-pull dus voor haar (en mij ) is dat geen vriendelijke optoming.
Mijn shet reageert heel goed op het kruislingssysteem (met nylon koorden onder het hoofd, geen leer), maar ik ken er ook veel waarbij dat juist onvriendelijk is.
Sidepull met brede, gladde, zachte neusriem is het zachtste. De druk is gelijk weg als je wil (net zo direct als bij een trens) en door een brede gladde neusriem te nemen wordt de druk over een flink deel van de neus verdeeld. Zacht materiaal, zonder oneffenheden, zorgt ervoor dat er geen drukpunten ontstaan.