Vraagjes zadel (spoed!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Vraagjes zadel (spoed!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 17:50

Hallo allemaal,

Mijn zadelmaker kwam mijn paard een zadel aanmeten, maar ik ben er nog een beetje onzeker over of hij wel past... ik blijf twijfelen. Mijn paard loopt er super onder, maar toch... als er iets mis mee was kon ik terugkomen en dat wil ik dan wel zo snel mogelijk doen.

Puntje 1: als het zadel 'gewoon' op het paard ligt is er voldoende ruimte tussen de schoft en het zadel. Maar als ik erop zit en ik voel dieper in het zadel, dan krijg ik mijn hand er aan de achterkant van de schoft met moeite tussen. Dit is dan wel als ik erop zit en met dekje. Mag dit wel?

Puntje 2: als het zadel goed op de rug ligt en de singelstoten hangen naar beneden, dan komen ze achter de singelplaats. Is dit een probleem?

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

lovey_ou

Re: Vraagjes zadel (spoed!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:54

Maar het zadel ligt dus niet op de schoft van het paard? Er moet minstens 2 a 3 vingers tussen de schoft en het zadel passen.

En je moet niet naar de singestoten kijken maar naar je beugelriemen. Hangen deze wel recht naar beneden? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 17:57

Als het zadel gewoon op de rug ligt, nee. Ruim voldoende ruimte. Als ik aan het rijden ben... geen idee. Dat kan ik niet zien :+. Maar als ik voel, voel ik heel weinig ruimte. Ik kan me voorstellen dat hij kleine tikjes tegen de achterkant van de schoft geeft, door het dekje heen.

Beugelriemen hangen iets richting achterkant. Maar als ik een balletje op het zadel leg is het zwaartepunt wel goed...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:19

Overigens dacht ik dat je naar de singelstoten moest kijken. Maar die hangen als het goed is toch evenwijdig met de beugelriemen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:22

mischien kun je een foto plaatsen dat maakt het mischien nog duidelijker
en kun je beter advies krijgen /3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:25

Foto's heb ik helaas niet, en het paard staat momenteel 120 km bij mij vandaan... dat gaat dus niet zomaar.

Maar ik kan het wel heel beeldend proberen te omschrijven :+

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:54

Als je paard erg buikig is en zadels de neiging hebben naar voren te schuiven, dan moet je geen singelstoten hebben die te ver naar achteren liggen. Liefst een zadel met ingebouwde voorsingel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:10

Ja heb je gelijk in, maar het is niet echt een buikig paard. Het zadel schuift ook niet volgens mij, zweetplek is mooi gelijkmatig.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:13

Je moet met je hand onder alle druk punten zonder al teveel moeite door kunnen glijden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:20

Singel je paard goed aan en kijk dan nog eens naar je beugelriemen? Dan krijg je meer duidelijkheid. Als je zadel voor je gevoel te veel voor op de schoft ligt, kan het ook zijn dat je paard nog bespiering mist op zijn rug. Een schaapje er tussen kan dan voldoende zijn, tot de bespiering er wel zit. Mag via PB, maar bij wie heb je het zadel gekocht?
En bij twijfel... waarom ga je niet even terug naar de verkoper om duidelijkheid?

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:22

Nu ik dit lees vraag ik me af, wat zijn nou precies alle drukpunten? (:

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:25

Dan liggen ze nog steeds ietsje naar achteren. Maar daar zitten ook de kleine slijtplekken, dus zo lag hij bij de vorige eigenaar waarschijnlijk ook. Het paard mist inderdaad nog wat bespiering in de rug, maar dan zou een zadel toch nog niet tegen de achterkant van de schoft aan mogen tikken, zelfs niet met dekje? Als ik mijn hand er plat tussenstak voelde ik bij iedere pas even wat druk. Ik PB je even voor de naam :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:31

Dit zou ik gewoon met die zadelmaker bespreken! Gewoon uitleggen dat je denkt dat het te dicht op de schoft zit.. maar als je je vinger er nog tussen kan doen, dan betekent dat denk ik toch wel dat het zadel de schoft niet raakt tijdens het rijden.
En anders gewoon voet bij stuk houden en vragen om een beetje extra opvulling..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:12

_Arwen_ schreef:
Dan liggen ze nog steeds ietsje naar achteren. Maar daar zitten ook de kleine slijtplekken, dus zo lag hij bij de vorige eigenaar waarschijnlijk ook. Het paard mist inderdaad nog wat bespiering in de rug, maar dan zou een zadel toch nog niet tegen de achterkant van de schoft aan mogen tikken, zelfs niet met dekje? Als ik mijn hand er plat tussenstak voelde ik bij iedere pas even wat druk. Ik PB je even voor de naam :)

Dat is niet goed. vraag me af of de maat dan niet te groot is of dat er iets niet goed is met de boom. Ik begrijp dat het een tweedehands is.
Wat doet het zadel als je de boom test, zit er beweging in het kopijzer?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:22

Dat je je hand met moeite tussen zadel en paard krijgt als je erop zit is niet goed. Een zadel kan een beetje zakken na aangesingeld te zijn en als je erop zit, maar als het zoveel zakt zit het niet goed. Even zadelpasser bellen daarvoor.
Dat je singelplek wat naar achteren valt is niet zo erg als je zadel er niet van gaat schuiven. En je zadel moet natuurlijk wel in balans blijven liggen en dat kan je checken (zoals hier al gezegd wordt) door het recht hangen van de stijgbeugels.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:41

Dank jullie.

Ik bel de zadelmaker nog even, wat hij er nou van vindt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:01

Een aantal zadelverkopers verkopen een zadel met het oog op de ontwikkeling van je paard. Zo op het eerste gezicht te lezen doet deze dat ook. Als je paard zich gaat ontwikkelen zul je zien dat je zadel er ook mooier op gaat liggen. Tot die tijd, zou je het gat kunnen opvullen met een bontje. Zo lang je weet waar je het voor doet, is daar helemaal niets mis mee. Overleg het idd even met hem.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:05

Goed punt Idefix, hij moet zijn rugspieren nog ontwikkelen. Dat heb ik de zadelmaker ook verteld. Als die ontwikkeld zijn ligt het zadel heel iets hoger.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:15

Vooral n bontje gaan leggen onder n zadel waarvan je al twijfelt of deze niet wat krap is. :+
Niet doen hoor. Als je zo graag met een bontje wil rijden moet je zadel daarop aangepast zijn. En als n zadel te breed is kan ik me er nog wel in vinden. Maar in jouw geval zal ik dat bontje maar mooi achterwege laten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:16

Nee niet te krap, het ging om te laag :). Maar ik leg er sowieso geen bontje onder zonder overleg met de zadelmaker :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:20

Het zadel mag echt nooit op de wervels komen, ook niet een klein beetje. Dit kan veel schade veroorzaken bij je paard. Ik zou de zadelmaker er echt nog even naar laten kijken.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:08

idefix4 schreef:
Een aantal zadelverkopers verkopen een zadel met het oog op de ontwikkeling van je paard. Zo op het eerste gezicht te lezen doet deze dat ook. Als je paard zich gaat ontwikkelen zul je zien dat je zadel er ook mooier op gaat liggen. Tot die tijd, zou je het gat kunnen opvullen met een bontje. Zo lang je weet waar je het voor doet, is daar helemaal niets mis mee. Overleg het idd even met hem.

Dat kan best zijn, maar als ze er nu amper haar vingers ertussen krijgt zal het paard wel heel veel bespiering moeten krijgen om het zadel op normale hoogte te krijgen. Zadel met oog op ontwikkeling, oké, maar dit lijkt mij hier toch niet het geval. Dan zou de zadelpasser dat zéker ook vermeld moeten hebben.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:13

Zou zelfs zo kunnen zijn dat door het bontje nog minder ruimte op de schoft gecreëerd wordt. Zit niets anders op dan zadelmaker laten kijken als je erop zit. En als je zijn oordeel niet vetrouwt zou ik voor een seccond opinion een ander vragen. Dat kost wel iets natuurlijk maar heb je wel wat meer zekerheid.

louise_jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 01:18

Laat je nog even weten wat de zadelmaker uiteindelijk heeft gezegd? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 09:34

Ja, natuurlijk laat ik het even weten :)