barefoot cheyenne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linnke

barefoot cheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 16:13

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ik heb in november een paard gekocht en heb daarbij een barefoot cheyenne zadel overgenomen.
Nou zou ik alleen niet weten welke maat het is en waar ik nieuwe pads en/of inlages kan halen.
Is er iemand die mij daarbij kan helpen?

Komt misschien niet zo slim over, maar heb hiervoor nog nooit enige ervaring opgedaan met boomloos vandaar :)

Silence

Re: barefoot cheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:14

Als je de lengte van je zadel even opmeet kun je op www.boomloosrijden.nl bij de maten zien welke maat jouw zadel is.
Ook staan daar verkooppunten op van pads, inlages enz.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 16:17

Van de maat wist ik niet, wel zag ik dat je op de site zelf dingen kon kopen maar ik wil een keer een ander kleurtje zeg maar. Ook schijnt er in het zadel wat ik nu heb 3 inlages te zitten...

Het meten zal ik zo meteen proberen dank je :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:19

op equixantosbarefoot kun je inlages vinden, Pmarena hier op bokt is degene die de site boomloosrijden.nl heeft gemaakt en onderhoud.
Er zijn tevens HAF en budgetpads in leuke kleurtjes :)
Je moet ook goed opletten of je een vps zadel hebt of een vpsloos (oud model) zadel, daar moet je ook je inlages op af stemmen!

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 16:22

Slofje schreef:
Je moet ook goed opletten of je een vps zadel hebt of een vpsloos (oud model) zadel, daar moet je ook je inlages op af stemmen!

En hoe kan ik dat zien?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:26

Kijken of er in de cantle (achterboogje waar je met je kont tegenaan zit zeg maar) een ritssluiting zit en of bij de pommel (voorboogje) de ritssluiting verborgen is. Als in het achterboogje geen rits zit en de rits in de voorboog verborgen is, heb je een vpszadel. Ook zitten er in het vpszadel aan de onderkant "kussentjes".
Ik zou als ik jou was je even inlezen op boomloosrijden.nl bij het vakje "Boomloos?" en "Barefoot?", het is namelijk wel belangrijk dat je er dingen over weet ivm de ruggengraatvrijheid.
Tijdens het lichtrijden moet je trouwens meer vanuit de bovenbenen opdrukken dan vanuit de beugels, anders krijg je misschien toch drukplekken. En erop letten dat je niet in stoelzit gaat!
Als je toevallig nog wat meer wilt weten kan ik je misschien helpen, pb me dan maar :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:37

Als het een niet al te oude Barefoot Cheyenne is , dan staat er ook een nummer op het zadel :)

Als je even het flapje leer optilt dat over de bovenkant van de singelstoten valt , dan staat daar een nummer in gedrukt.

Als je dat even hier opschrijft kan ik het nummer voor je "vertalen". Je weet dan meteen de maat van het zadel :)

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 18:40

Het nummer is: 0102171408

Ga me vanavond even helemaal goed inlezen. Yoeri heeft 2 kleine schuurplekjes boven z'n schouder. Kan dat zijn door verkeerd rijden op dit zadel?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:42

Misschien heb je geen goede inlages/pad?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:11

linnke schreef:
Het nummer is: 0102171408

Ga me vanavond even helemaal goed inlezen. Yoeri heeft 2 kleine schuurplekjes boven z'n schouder. Kan dat zijn door verkeerd rijden op dit zadel?

Okee , even uit mijn hoofd (ik haal de eerste 4 cijfers wel eens door elkaar maar daar kun je me wel op corrigeren als ik het fout doe :P )
dan betekend dit nummer :

01 = het 1e model van Barefoot : de Cheyenne
02 = de kleur , bruin. (zwart is 01)
17 = 17 inch , ofwel Barefoot zittingmaat 2 !
14 = week 14
08 = 2008.

Ofwel : het gaat hier dan om een bruine Cheyenne maat 2 , die geproduceerd is in week 14 van 2008 :)

Bij schuurplekjes op de schouder zou ik inderdaad even kritisch kijken naar spullen die daar het paard raken.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 13:33

Slofje schreef:
Misschien heb je geen goede inlages/pad?

pmarena schreef:
Okee , even uit mijn hoofd (ik haal de eerste 4 cijfers wel eens door elkaar maar daar kun je me wel op corrigeren als ik het fout doe :P )
dan betekend dit nummer :

01 = het 1e model van Barefoot : de Cheyenne
02 = de kleur , bruin. (zwart is 01)
17 = 17 inch , ofwel Barefoot zittingmaat 2 !
14 = week 14
08 = 2008.

Ofwel : het gaat hier dan om een bruine Cheyenne maat 2 , die geproduceerd is in week 14 van 2008 :)

Bij schuurplekjes op de schouder zou ik inderdaad even kritisch kijken naar spullen die daar het paard raken.

Hoe kan ik zien of ze nog goed zijn?
Ik kan wel kritisch kijken naar het zadel, maar ik zou niet weten wat ik zou moeten zien.
Ik denk niet dat het helemaal goed ligt aangezien ik ook voorover 'geduwd' wordt in het zadel.
Ik compenseer dit weer door m'n rug te hol trekken :+

Ik zit er wel over te denken om een boomzadel aan te schaffen, maar daar zal ik voor moeten sparen.
Ik wil wel dat het tot die tijd goed ligt, wil absoluut mijn paard niet verpesten!

Het is inderdaad een bruin zadel dus dan zul je de 1ste 4 goed hebben ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:41

Heb je niet toevallig wat foto's die je kunt plaatsen , van zadel op paard en jij op zadel ?

Dan is de ligging het beste te beoordelen.

Als je het gevoel hebt dat je bergafwaarts zit dan kan het zijn dat je een (veels) te brede pommel hebt , of dat het zadel tever naar achteren ligt. Dat zou ook de schuurplekjes kunnen verklaren.

Zelf kun je ter plekke natuurlijk het beste beoordelen waar de schuurplekjes van kunnen zijn , jij weet of je paard nog andere dingen heeft (zoals een deken) die op die plek schuurplekjes zou kunnen veroorzaken , en kunt ook even kijken wat er precies op die plek komt van het zadel / dekje , wie weet zit er wel een aangekoekt stukje in je dekje op die plaats :P

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 14:52

Ik ga er straks naartoe en dan zal ik alles controleren en kijken of ik foto's kan maken.

Bedankt iedereen voor de hulp.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 13:46

foto's waren niet nodig, had de plek vrij snel gevonden.
Volgens mij heb ik wel 2 verschillende soort inlages.
Ik heb 1 paar dikkere en 1 paar vrij dunne.
Hoort dit of gebeurt dit vaker. Heb net gekeken op internet en die dunne lijken erg veel op die voor met vps en de dikke zonder.
Ik heb geen vpszade.

Ze zei dat ze er een enkele en een dubbele inlage indeed voor meer ruggraat vrijheid.

Wat denken jullie hiervan?