Voor/Na Delen Passoa Bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_ManOnnetje_

Voor/Na Delen Passoa Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:23

Het zegt het al, Wat zijn jullie meningen hierover?
Waarom gebruik jij een passoa bit?

fjordnina

Re: Voor/Na Delen Passoa Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:40

Ik gebruik een dubbel gebroken pessoa (geen passoa ;) )bit om een extra rem te hebben. Ik heb er 2 teugels aan hangen en rij in principe met de teugel in de grote bitring. Wordt mijn merrie te enthousiast en negeert ze mijn andere hulpen om af te remmen dan grijp ik in met de andere teugel die op de onderste ring hangt. Dat vind ze niet leuk, maar daar heeft ze wel respect voor.
Het voor ons enige nadeel is dat het bit sowieso een hefboomwerking heeft, ongeacht op welke ring je ermee rijd.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:43

fjordnina schreef:
Ik gebruik een dubbel gebroken pessoa (geen passoa ;) )bit om een extra rem te hebben. Ik heb er 2 teugels aan hangen en rij in principe met de teugel in de grote bitring. Wordt mijn merrie te enthousiast en negeert ze mijn andere hulpen om af te remmen dan grijp ik in met de andere teugel die op de onderste ring hangt. Dat vind ze niet leuk, maar daar heeft ze wel respect voor.
Het voor ons enige nadeel is dat het bit sowieso een hefboomwerking heeft, ongeacht op welke ring je ermee rijd.

Ja precies:) .. Mijn pony is ook te enthousiast idd negeert de hulpen, had van meerdere mensen gehoord moet je dat us proberen, dus ik maar even naa vragen:) haha..
Maar heb jij een foto ervan? dat je aan het rijden bent met het bit?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:52

Nee, ik heb geen foto met het bit, maar dat heeft toch ook niet zo'n meerwaarde of wel?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:55

Ik zie liever een pessoa met kinketting (of een pelham) gebruikt worden doordat je hiermee het ophaalprincipe ontzettend verminderd. Een pessoa is namelijk een ophaalbit met hefboomwerking. Dubbelop dus. Het voordeel van een pessoa boven de pelham is wel dat je een pessoa wel slechts één ring naar beneden kan doen.
Een pessoa behoor je dus eigenlijk altijd met twee teugels te rijden en in geen geval met één teugel op de onderste ring (dan liever met pelhamriempje en op de twee aanliggende ringen, groot en die eronder). Oefen trouwens wel eerst even met een gewone trens met twee (verschillende type of kleur) teugels, zodat je het in de vingers krijgt om slechts op één teugel druk te zetten.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:55

fjordnina schreef:
Nee, ik heb geen foto met het bit, maar dat heeft toch ook niet zo'n meerwaarde of wel?

Nee, Maar dan kon ik even zien hoe je hem hebt:) .. Sommige rijden met 2 teugels, sommige hebben zo lipje voor de eerste ring en samen gebonden aan de 2e ring en dan vast een de teugel.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:58

Mizora schreef:
Ik zie liever een pessoa met kinketting (of een pelham) gebruikt worden doordat je hiermee het ophaalprincipe ontzettend verminderd. Een pessoa is namelijk een ophaalbit met hefboomwerking. Dubbelop dus. Het voordeel van een pessoa boven de pelham is wel dat je een pessoa wel slechts één ring naar beneden kan doen.
Een pessoa behoor je dus eigenlijk altijd met twee teugels te rijden en in geen geval met één teugel op de onderste ring (dan liever met pelhamriempje en op de twee aanliggende ringen, groot en die eronder). Oefen trouwens wel eerst even met een gewone trens met twee (verschillende type of kleur) teugels, zodat je het in de vingers krijgt om slechts op één teugel druk te zetten.

Bedankt! +:)+

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:12

Ik vind de dubbelgebroken Pessoa een heel fijn bit. Mijn paard loopt er super op, heel ontspannen en met een heel fijn ruggebruik. Het fijne van het Pessoa bit is dat het een watertrens is en hierdoor minder stug is dan bijvoorbeeld een pelham. Een bit is heel persoonlijk, gewoon uitproberen. Paarden geven heel duidelijk aan wat ze wel en niet fijn vinden. Een Pessoa kan prima met 1 teugel en een kinketting hoort ook niet standaard bij dit bit!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 07:19

pessoabit is geen watertrens in elk geval, dan zou het bit geen enkele werking hebben,aangezien als je dan de teugels oppakt de bitringen gewoon meedraaien en er me het bit zelf verder weinig gebeurt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 07:25

Mizora schreef:

Waar haal je die wijsheid vandaan.... Een pesoa bit mag niet met twee teugels maar moet een tussen stukje hebben. Zo een dat aan beide ringen vast zit en daar maak je je teugel aan vast.

Verder ben ik er op tegen, je hoort geen 'extra rem ' op je paard nodig te hebben.
Ik heb de fout gemaakt om bij mijn enthousiaste drukke paard dit bit erin de hangen, nou...een maand...ja super braaf met dit bit maar hij was super stug in zijn mond geworden.
Heeft me bijna een jaar geduurd om dit op te lossen en het aan te pakken bij de basis, heb er nu een 10x fijner paard voor terug.

Dus voordat je dit bit erin hangt, denk eens na waarom je hem nodig hebt.... In mijn ogen heb je dan toch een probleem....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:29

Op wedstrijd heeft de knhs dat besloten. Een tussenstukje hoort eigenlijk absoluut niet. Zeker niet met een gebroken bit, waardoor je de kaak nog extra samenknijpt. Verwacht je de onderste teugel veel te gebruiken dan hoor je ook eigenlijk helemaal geen gebroken mondstuk te gebruiken (bij geen enkel bit met hefboomwerking overigens) maar een ongebroken mondstuk.

Zoals jij er mee gereden hebt is het dus ook logisch dat je een super stugge mond hebt gekregen. De onderste teugel is namelijk alleen voor nood, niet voor constant contact.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:45

Tja vind het ook een kromme regel dat het zo moet.
Met twee teugels zou het bit al een heel andere werking hebben, helaas hebben veel mensen (waaronder ik toen) geen keuze en onbewust 'verpest' je je paard ermee.

Alsnog ben ik er van overtuigd dat zo'n bit absoluut niet nodig is.
Een paard hoort af te remmen naar aanleiding van veranderingen in je zit, eventueel stem en kleine teugelhulp. Op het moment dat je bij je paard in zijn mond moet gaan hangen om hem terug te krijgen, of een ander bit moet gaan gebruiken, dan gaat dat in mijn ogen echt te ver. Dan is er iets mis in je basis.

Om terug te komen op de vraag.
Voordelen: Je hebt je paard beter onder controle, bij gebruik van 2teugels kan je hem af en toe even een stap terug laten doen. Even laten weten van ' oja...rustig'.

Nadeel: Bit wordt veel gebruikt door mensen die absoluut geen besef hebben van de werking.
Het zet zowel druk op de mond als op het hele hoofd, en de schade die je daarmee toe brengt is niet of pas na een tijd zichtbaar. Terwijl de ruiter ondertussen zoiets heeft ' Wat heb ik mijn paard toch goed onder controle'.

En hoe krom is het..... Een paard in de natuur gaat juist tegen de druk in. Niet in de term van vechten, maar het geeft zich juist over om meer pijn te voorkomen.
Jij trekt de singel aan, het paard zet zijn buik juist uit. Om een voorbeeld te geven.
Waarom denken wij dan dat een paard op druk van het bit terug komt.... 8)7
Zo'n bit verdoezelt je probleem, maakt het uiteindelijk erger.
Uitzonderingen daargelaten, er zijn mensen die er wel verantwoord mee omgaan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:26

biancavos schreef:
pessoabit is geen watertrens in elk geval, dan zou het bit geen enkele werking hebben,aangezien als je dan de teugels oppakt de bitringen gewoon meedraaien en er me het bit zelf verder weinig gebeurt.

Het pessoabit draait een heel eind mee hoor als je de teugels aanneemt, de ring loopt los door het bit! Ik vind daarom de hefboomwerking milder dan het misschien lijkt of milder dan bijv. een Pelham.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:57

Het lijkt milder, dat is namelijk het ophaaltrens-gedeelte van de pessoa. Het zorgt er dus letterlijk voor dat het bit hoger in de mond komt te liggen. En dat is absoluut niet zo'n vriendelijke inwerking.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:04

Mizora schreef:
Het lijkt milder, dat is namelijk het ophaaltrens-gedeelte van de pessoa. Het zorgt er dus letterlijk voor dat het bit hoger in de mond komt te liggen. En dat is absoluut niet zo'n vriendelijke inwerking.

Maargoed, blijft toch een kwestie van hoe je ermee omgaat.
Mag ik vragen welke ervaring jij met dit bit hebt?

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:34

Hoi!

Ik heb een vraagje,,

Wat is het verschil tussen lichtgewicht pessoa en een "gewoon"?
Welk kan ik het best gebruiken als "noodrem"?

bedankt!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 06:03

Heb je op dit moment een lichtgewicht bit of een gewone?
Ik zou als noodrem zo veel mogelijk gaan voor een bit dat je normaal ook heb.

Dus even dik, zelfde mondstuk, zelfde materiaal en dus wel of niet hol (daar komt lichtgewicht vaak op neer).

@paperboy: uiteindelijk heb ik niet dit type bit hoeven gebruiken omdat het met een kaptoom en een dunne trens op te lossen was. Maar anders was ik zonder enig probleem overgeschakeld naar een pelham (of een dressuurstang met kaptoom, want dat had ik al liggen). Echter ging mijn paard er buiten niet vandoor maar hij draaide zich om of ging gewoon in de staak. Springen heb ik maar eenmaal gedaan (op een lage neusriem) en daar vloog hij wel iets (naar de andere paarden toe) maar daarbij had ik sowieso te veel steun nodig van de teugels, dus dat ging sowieso niet door. Het paard in kwestie is ondertussen verkocht.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 08:49

Wat zouden jullie doen met pessoa bit? 2 teugels of toch 1 teugel..
evt foto onder het zadel?

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:14

ah oke Mizora bedankt!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:19

Ik ben er echt op tegen om een pessoabit te gebruiken, het voelt voor het paard pony als een mes in de mond.

Zelf heb ik diverse snelle paarden gereden maar allemaal alleen op een trensje. WAt ik wel gebruik is de lage neusriem ( is misschien niet helemaal mooi) maar werkt wel. Soms hebben ze daar namelijk meer respect voor.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:49

Mag ik vragen hoe je daarbij komt dat het zo scherp is als een mes, HBZ??

Mijn paard zou echt niet ontspannen lopen als hij een mes in zijn mond had, dan lag ik er ongetwijfeld binnen een tiende van een seconde naast (en terecht).
Ik blijf erbij als je fatsoenlijk met dit bit omgaat is het net zo "scherp" als elk ander bit.
Maar misschien komt het dat ik het bit niet gebruikt voor probleemgedrag. Mijn paard lijkt de druk verdeeld achter de oren en op de tong het prettigst te vinden, en daarom heel bewust dit bit.
Als je het gebruikt voor buiten voor veiligheid lijkt het me een prima bit. Maar als je het gebruikt omdat je paard dagelijks met je aan de haal gaat dan ben ik er zeker op tegen, dat soort problemen moet je rijtechnisch oplossen. Maar dan kom je weer bij de kern van het verhaal dat er dan gereden wordt met constante druk op het bit en dat gaat uiteindelijk met elk bit verkeerd..... Er is niets mis met het bit, hooguit met het gebruik in verkeerde handen ervan......

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 16:27

Rij je met 1 teugel of met 2..
Wat zijn jou voorkeuren?

Paperboy schreef:
Mag ik vragen hoe je daarbij komt dat het zo scherp is als een mes, HBZ??

Mijn paard zou echt niet ontspannen lopen als hij een mes in zijn mond had, dan lag ik er ongetwijfeld binnen een tiende van een seconde naast (en terecht).
Ik blijf erbij als je fatsoenlijk met dit bit omgaat is het net zo "scherp" als elk ander bit.
Maar misschien komt het dat ik het bit niet gebruikt voor probleemgedrag. Mijn paard lijkt de druk verdeeld achter de oren en op de tong het prettigst te vinden, en daarom heel bewust dit bit.
Als je het gebruikt voor buiten voor veiligheid lijkt het me een prima bit. Maar als je het gebruikt omdat je paard dagelijks met je aan de haal gaat dan ben ik er zeker op tegen, dat soort problemen moet je rijtechnisch oplossen. Maar dan kom je weer bij de kern van het verhaal dat er dan gereden wordt met constante druk op het bit en dat gaat uiteindelijk met elk bit verkeerd..... Er is niets mis met het bit, hooguit met het gebruik in verkeerde handen ervan......

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:00

Ik rij met gewoon 1 teugel met licht contact, eigenlijk net als met elk ander bit.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:06

het feit dat het een enorme hefboom werking heeft hebben veel mensen niet door
zeker de ruiters niet die nog niet zolang rijden als veel bokkers en absoluut niet weten hoe het werkt.
daardoor gebeuren er veel ongelukken maargoed niet echt mijn probleem om heel eerlijk te zijn.

ik reed mijn oude paard ook met pessoa met 2 ringen onderaan en ook met 2 teugels
was een erg sterk paard die onwijs goed op het bit reageerde
ik heb ok geen harde hand mijn paard nu word ook altijd met losse teugel gereden.
ik vertrouw mijn paard 100% en hij mij daardoor heb ik bijna nooit problemen met hem.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:12

Denk alsjeblieft goed na voordat je zo'n bit erin hangt!
Veel mensen weten niet dat hij heel scherp is door de flinke hefboomwerking.
Probeer als noodrem liever je problemen rijtechnisch op te lossen dan zo'n bit te gebruiken, en als het echt nodig is moet je wel zorgen dat je een vriendelijke/rustige hand hebt!