Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Relien schreef:ik zou toch op passen met stalen neuzen. Als een paard er verkeerd op gaat staan kan het staal buigen en in je voet terecht komen.. kijk eerder voor kunstof neuzen
Citaat:Stalen neuzen in veiligheidsschoenen verboden?
Ik heb vernomen dat stalen neuzen in veiligheids schoenen sinds een paar jaar in enkele sectoren verboden is. Dit omdat het materiaal niet terug klapt en zodoende extra letsel kan veroorzaken.
Klopt dit en zo ja, waar kan ik dit terug vinden?
1 Antwoord
Antwoord van Jan Doornbusch op 27-6-2009 13:39:31
Uw vraag is met "nee" te beantwoorden en ik kan die sectoren niet voor u benoemen (en ik volg dit tamelijk secuur). De beredenatie hoor ik wel vaker maar berust op "broodje aap" verhalen. Een stalen neus moet volgens de hiervoor geldende normen een valweerstand en drukweerstand hebben die vrij hoog ligt. Veel hoger in ieder geval dan dat tenen normalerwijs kunnen weerstaan. Mocht het verhaal dat u beschrijft waar zijn, dan mag u ervan uitgaan dat de tenen ook onherstelbaar beschadigd zijn zonder veiligheidsneuzen.
Er is nog wel eens over kunststof gesproken, maar dit materiaal blijkt de valproef en drukproef bij lage temperaturen niet of nauwelijks te kunnen weerstaan (dus geen gegarandeerde bescherming).
Nou is het wel zinnig om zich af te vragen welke massa op de tenen terecht kan komen. Meestal adviseer ik hardloopschoenen als vluchten veiliger is. Als namelijk een treinwagon over de tenen rijdt, dan biedt ook een schoen met stalen neus geen beschermende eigenschappen meer.
Graag hoor ik van u welke sectoren geen stalen neus meer zouden mogen hebben!
papagroom schreef:stalen neuzen hebben een langer leven.....kevlar kun je alleen gebruiken in schoenen die je dagelijks draagt en die dus verslijten.....kevlar wordt op de lange duur namelijk bros...je schoenen blijven dus niet 5 jaar veilig.....niet geschikt voor een manege ruiter dus(zeg niet dat dit voor TS op gaat)