Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
beauisvancie schreef:Zonder sperriem vind ik nog wel kunnen maar zonder neusriem vind ik zelf best zielig omdat het bit alle kanten op getrokken word.
Het is natuurlijk inderdaad een optie dat hij nog wisselt, ik ga het eens in de gaten houden. 

) en daar moesten dan ook nog twee vingers tussenkunnen. Het twee vingers ruimte principe lijkt helemaal verdwenen te zijn met de komst van de aansnoerneusriemen met sperriem (alleen het woord ' aansnoer' krijg ik al kotsneigingen van!) Als een paard last heeft van bit of ruiterhand, dan doet hij zn mond open, dat schijnt tegenwoordig niet meer te mogen, dus binden we zn mond maar dicht, zonder te kijken waar het probleem werkeleijk vandaan komt. Helaas werk je daarmee ook de mogelijkheid tot nageeflijkheid tegen. Om namelijk nageeflijk te kunnen worden moet een paard zn onderkaak iets naar beneden laten zakken, waardoor er ruimte komt bij de speekselklieren om die knik in de hals te maken die wij willen. Als je zn onderkaak vastsnoert met allerlei strakke riemen gaat dat dus niet lukken, hoe hard je er ook aan sjort. ik ben erg voor het lozen van onverbodige onderdelen in harnachement. Ik vind spaanse/portugese hoofdstellen geweldig: mooie losse hoge neusriem zonder sper, en geen keelriem (waar zijn die dingen ooit voor uitgevonden??), en anders op zn ijslands, die hebben alleen maar bakstukken met een teugeltje eraan, functioneert ook prima.