Zonder sperriem en/-of neusriem rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Zonder sperriem en/-of neusriem rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:12

Hoihoi,

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het 'experimenteren' met mijn verzorgpony, ik merk namelijk dat sinds ik met een combinatieneusriem ben gaan rijden hij minder makkelijk het bit in wil. Vorig jaar reden wij alleen met een neusriem zonder sperriem eraan, maar omdat hij altijd enorm op het bit kauwt hebben we er een sperriem aan gedaan omdat zo en het bit stabieler kwam te liggen en hij zijn mond iets minder ver los kon doen.
Ik ben afgelopen tijd ook van bit veranderd, van een enkel gebroken bustrens naar een dubbel gebroken bustrens, hierop is hij al fijner gaan lopen, maar nog steeds wil hij zijn mond niet graag open doen, terwijl dit eerst helemaal geen probleem was.

Vandaag heb ik dus maar eens zowel de sperriem en de neusriem er helemaal afgehaald om te kijken of dit beter beviel. Op dit moment heb ik het idee dat ik al lang niet meer zo fijn heb kunnen rijden, al liep hij wel gigantisch met het bit te kauwen en te knoeien, maar hij voelde vrolijker aan.

Wat is jullie mening erover, vinden jullie dat ik gewoon de sperriem en de neusriem eraan zou moeten doen en doorrijden niet zeuren maar gewoon het bit in moet doen alles erom en rijden maar. Of kan het geen kwaad om zonder neusriemen te rijden?

Ik snoer de neusriem trouwens nooit erg strak aan, kunnen altijd ruim 2 vingers tussen en ook de sperriem zit niet te strak.

Quir

Re: Zonder sperriem en/-of neusriem rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:22

Is het bit misschien niet te dik voor je pony?

Sowieso kan het mijn inziens niks kwaad hoor, beter dan een dicht gesnoerde mond.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:26

Ik zelf denk dat het bit niet te dik is, ik heb er namelijk rekening mee gehouden bij het zoeken van een nieuw bit dat het niet te dik is, omdat hij volgens mij niet heel erg veel ruimte heeft. Ook heb ik voor een bustrens gekozen om dat daarbij de uiteindes ook niet te dik zijn, en vrij stil in de mond liggen.

Het lijkt mij ook voor de pony fijner om hem niet in te snoeren, maar er zullen misschien ook mensen zijn die zoiets hebben van dat er wel een neusriem of iets in die geest aan moet...
Bedankt voor je reactie in ieder geval :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:34

Een hoge neusriem (ook de bovenste neusriem van een gecombineerde neusriem) duwt de wangen tegen de kiezen van het paard. Ook als de neusriem niet strak zit. Dat voelt niet fijn aan.

Wat doet de pony wanneer je met een lage neusriem rijdt?

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:36

Zonder sperriem vind ik nog wel kunnen maar zonder neusriem vind ik zelf best zielig omdat het bit alle kanten op getrokken word.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:38

Alleen als je als ruiter het bit alle kanten op trekt ;)

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:40

Ja dat is ook wel weer waar maar met een neusriem beweegt het bit wel minder in de mond en hoe minder hoe beter vind ik! Ik heb ook eens op een grote shet zonder neusriem gereden nou je merkte gewoon dat dat bit met de kleinste beweging al heen en weer schoof.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:45

beauisvancie schreef:
Zonder sperriem vind ik nog wel kunnen maar zonder neusriem vind ik zelf best zielig omdat het bit alle kanten op getrokken word.

Maar waar ligt dat aan beauisvancie? Een neusriem verandert hier niks aan, maakt alleen dat het paard machtelozer tegenover dat getrek staat. Juist door de mond te openen kan het paard nog enigszins onder de 'pijn' uit.

@ TS: Ik ben persoonlijk geen voorstander van sperriemen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ik fel tegen de sperriem ben. Helemaal zonder neusriem is imo ook niks mis mee.
Maar een tandartsbezoek is ook echt aan te raden. Niet eens zo duur. Het zou ook zomaar kunnen dat de pony haken op zijn tanden heeft, en een neusriem daar tegen aan drukt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:55

Of dat de pony nog aan het wisselen is, aangezien hij pas 5 is.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:56

Het ligt er maar net aan hoe je sperriem zit ik heb hem losjes zitten en forto eer tijdens het rijden of dat nog steeds zo is. Ik heb het ook een keer zelf Gé do eert zonder neus en sperriem maar het bit lag gewoon niet stil terwijl ik op mijn zit en benen stuur en mijn pony gooide ook haar Hooft naar boven eqn vond het duidelijk niet prettig. Er heeft ook nog iemand die altijd zonder neuzelen rijd op gereden en die zag ook dat ze het niet fijn vond het zelfde zag ik bij andere paarden vandaar mijn mening.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:56

Ik heb de pony nog niet met een lage neusriem gereden, zal binnenkort even kijken of ik er een kan vinden in de zadelkamer. Het klinkt erg logisch dat elke soort van druk rond de neus kiezen kan drukken, bedankt! Ik ga eens kijken, en voelen hoe het voelt. :) Het is natuurlijk inderdaad een optie dat hij nog wisselt, ik ga het eens in de gaten houden. :)

Ik denk trouwens niet dat een hoge neusriem echt het bit op de plaats houdt, als het goed is komt het bit namelijk nooit tegen de neusriem aan, het paard kan alleen zijn mond minder ver open doen.
Daarbij ben ik me aan het concentreren op een rustige stille hand, en rijd ik de pony met zo min mogelijk druk en storing dmv vragen. Ik denk zelf dus niet dat het bit de hele mond door zou worden getrokken als ik inschat hoe ik nu rij...

Safiera dat idee heb ik ook een beetje dat neus/sperriemen inderdaad zijn om de wil van het paard te verminderen, de ruiterhand krachtiger te laten inwerken zodat het paard meer gedwongen wordt een houding aan te nemen. Ik zal even kijken of het mogelijk is een tandarts erbij te halen, ik weet namelijk niet hoe de eigenaar daar tegenover staat. Ik zal zelf even voelen wanneer ik er weer ben of ik enige onregelmatigheden kan ontdekken.

Bedankt voor jullie mening/advies :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:01

Een hoge neusriem doet inderdaad helemaal niets voor de stabiliteit van het bit. Het is alleen aankleding van het hoofd, de neusriem "breekt" het lange paardenhoofd.

heidi73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:09

Wat vindt de eigenaar van jouw ge-experimenteer?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:14

Ik verwacht niet dat ze het erg zullen vinden aangezien ik de enige ben die hem rijd, en daarbij aan het zoeken ben naar een manier om de pony zich zo fijn mogelijk te laten voelen. Ik merk aan de pony dat hij last heeft van het hoofdstel, of last lijkt te hebben van het hoofdstel en probeer op een veilige manier, een weg te vinden waardoor hij zich prettiger voelt. :)
Als er dingen zijn waar ik tegenaan loop overleg ik dit altijd en zeggen ze altijd dat ik maar moet kijken wat het beste lijkt te zijn. :)
(de pony is eerder ook wel zonder sperriem gereden dus dit was niet een op eigen houtje experiment, toen mijn zusje de pony nog reed is er namelijk in overleg met de eigenaar een sperriem aan gedaan.)
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 13-04-11 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

heidi73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:17

In dat geval zou ik zeker voorstellen eens naar de kiezen te laten kijken, dat is imo de basis. Succes!

loveschimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:44

mij is het zlefde overkomen gwn alles eraf halen

ilovemyhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:31

hey!

euhm als ik jou was, eventjes de tandarts laten kijken, dat hij het bit niet accepteerd heeft niet altijd met je hoofdstel te maken, het bit kan te dik/te dun zijn, en het paard kan pijn hebben aan de tanden

de neusriem (tenminste de sperriem) zorgt ervoor dat het paard de mond niet open kan doen, en als hij dan pijn heeft, dan laat hij dit sneller merken ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:36

Ik rij 9 vd 10 keer zonder neusriem als ik met bit rijd, wel met een kinriempje aan het bit. bitloos natuurlijk wel met een neusriem :P

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:36

Ik ga morgenvroeg even bekijken of ik zo op de eerste hand iets van zijn tanden kan zeggen, mocht ik wat zien ga ik het zeker aan de eigenaar voorleggen. Bij mijn eigen pony heb ik wel een aantal keer een tandarts gehad, maar nu ik een verzorgpony heb ligt het toch anders aangezien ik zelf niet de verantwoordelijkheid heb. Zij zullen namelijk beslissen wat er mee gebeurt. Ik leg het voor in ieder geval. =)

Dankjewel!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:41

Het hangt er vanaf hoe strak je een neus/sperriem doet of een paard er last van heeft of niet. Wij reden vroeger alleen met lage africhtingsneusriemen ( ja ik kom uit de prehistorie :D ) en daar moesten dan ook nog twee vingers tussenkunnen. Het twee vingers ruimte principe lijkt helemaal verdwenen te zijn met de komst van de aansnoerneusriemen met sperriem (alleen het woord ' aansnoer' krijg ik al kotsneigingen van!) Als een paard last heeft van bit of ruiterhand, dan doet hij zn mond open, dat schijnt tegenwoordig niet meer te mogen, dus binden we zn mond maar dicht, zonder te kijken waar het probleem werkeleijk vandaan komt. Helaas werk je daarmee ook de mogelijkheid tot nageeflijkheid tegen. Om namelijk nageeflijk te kunnen worden moet een paard zn onderkaak iets naar beneden laten zakken, waardoor er ruimte komt bij de speekselklieren om die knik in de hals te maken die wij willen. Als je zn onderkaak vastsnoert met allerlei strakke riemen gaat dat dus niet lukken, hoe hard je er ook aan sjort. ik ben erg voor het lozen van onverbodige onderdelen in harnachement. Ik vind spaanse/portugese hoofdstellen geweldig: mooie losse hoge neusriem zonder sper, en geen keelriem (waar zijn die dingen ooit voor uitgevonden??), en anders op zn ijslands, die hebben alleen maar bakstukken met een teugeltje eraan, functioneert ook prima.