kaptoom als hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

kaptoom als hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 10:52

Vraagje:
is de kaptoom van paarden begrijpen ook als hoofdstel te gebruiken in combinatie met een dubbel gebroken bit bijvoorbeeld?
op de site staat een afbeelding van een heel ander bit ik hoop dat jullie het antwoord hebben.

Mizora

Re: kaptoom als hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:57

Ja hoor, zo heb ik ook enige tijd gereden. Officieel is de kaptoom de trens als het ware en voeg je een stang bij. Maar ook met kaptoom en trens kan je specifiekere hulpen geven.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:43

is daar een foto van hoe het dan zit?

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:47

vraag me af hoe dat zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:43

bedoel je de semi kaptoom? of die met een riem voor achter de oren..

De semi kaptoom doen je namelijk gewoon tussen het lusje van je bit door geloof ik. Al vind ik die met een riem achter de oren fijner, Dan kun je namelijk zelf de hoogte instellen zonder aan het bit te komen. Wat met de semi niet kan.

Edit: Als je die met een riem achter de oren wil zou ik hem niet bij paarden begrijpen kopen.. Die is namelijk idioot duur. http://www.trekkingsaddles.com/default.aspx?shop=1 exact de zelfde alleen dan 35 euro goedkoper. Alleen bij paarden begrijpen krijg je nog een E book ofzo er bij.. Maar geen idee hoeveel je daar aan heb.. Die 35 euro kun je denk ik beter steken in goede instructie :)

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:58

ik wil heel graag longeren met de kaptoom maar het is een hele investering. wanneer ik hem ook als hoofdstel kan gebruiken sla ik 2 vliegen in een klap.
die van trekkingsaddles is ook prima kan dat met bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:42

Diana_Mabel schreef:
ik wil heel graag longeren met de kaptoom maar het is een hele investering. wanneer ik hem ook als hoofdstel kan gebruiken sla ik 2 vliegen in een klap.
die van trekkingsaddles is ook prima kan dat met bit?

Ja dat is gewoon de zelfde als die van paarden begrijpen. En kan ook prima met bit. Gewoon de neusriem van een normaal hoofdstel af halen. En dan de kaptoom als neusriem doen. Zelf heb ik de kaakriem er van af gehaald die vond ik toch onhandig en niet nodig..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:08

Ik heb er een stangbakstuk voor gebruikt, dat zag er net wat netter uit. Helaas geen duidelijke foto's van. Maar een stangbakstuk kost 10 tot 20 euro, afhankelijk van de kwaliteit.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:38

Oh dus eigenlijk moet je de kaptoom zien als bitloos rijden?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:54

Ja, en je hebt er ook flinke controle mee ook. Het is een beetje afhankelijk van het paard maar genoeg paarden stoppen beter op een academische kaptoom dan op een bit.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:25

Ik rijd mijn nog vrij groene paard ook zo.. Eerst een gewoon hoofdstel met trensje zonder neusriem en de kaptoom er dan overheen. Ik rijd haar nog steeds op de kaptoom (teugels aan de ringen), bitloos dus.. Een academische kaptoom is behoorlijk duidelijk, ik vind het een fijn bitloos hoofdstel.
Mijn paard wil het bit nog niet zo lekker accepteren, ze heeft hem meestal wel in om er aan te wennen, maar ik rijd haar daar niet op. Dat komt later misschien, eerst met dubbele teugel eventueel.

Ik heb wel een foto, maar geen heel duidelijke;
Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:33

Je kunt een kaptoom ook zonder bit al als hoofdstel gebruiken. ;)

En je kunt er idd prima mee longeren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:29

ik rijd bitloos met mijn kaptoom.
gaat prima.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:20

Ik heb het ook een tijd gedaan. Gewoon mijn kaptoom zonder frontriem met daarover mijn hoofdstel zonder neusriem. Het is wat makkelijker om stelling aan te leren zonder dat je gelijk in de mond zit te rukken. Mijn paard werd uiteindelijk wat te hangerig op de kaptoom, dit was wel een standaard kaptoom, dus niet eentje met zo'n ketting in de neusriem.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 09:05

volgens mij snap ik hem nu de kaptoom gebruiken met een frontriem en met bakstukken en dan kunnen de teugels aan de trens maar ook aan de kaptoom of een dubbele teugelvoering.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:16

Ik reed met dubbele teugelvoering, in eerste instantie voornamelijk op de kaptoom, maar ik heb steeds meer de trens erbij gepakt. Aan de teugel van de kaptoom had ik klipjes, dat werkt wel zo makkelijk.