Zadelonderlegger.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Layco_

Zadelonderlegger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:59

Hoi bokkers,

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik vond dit de beste plek.
Nou rijden veel mensen met een zadelonderlegger, en ik ben van plan
zelf ook een te kopen, maar nu weet ik eigenlijk dus niet waarom
die gebruikt worden.
Waarom rijden mensen ermee en wat is het nut ervan? (wil ik wel weten voordat ik er een ga aanschaffen)

Groetjes Willemien

hafjesliefde

Re: Zadelonderlegger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:00

een zadeldekje dient om het leer van het zadel proper te houden, en misschien een klein beetje voor comfort van de paardenrug

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:03

Ik denk dat Layco meer een bontje ofietsbedoelt dan een dekje wat je onder je zadel legt.

@layco als jij niet weet waar een zadelonderlegger voor is, waarom wil je die dan kopen?

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:05

Hier zijn al meerdere topics over geweest. Ik zal zeggen gebruik de zoek functie.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:33

de meeste kopen er 1 omdat ze het mooi vinden staan...
maar een bontonderlegger zorgt ervoor dat een zadel dat goed past, minder goed passend word, het maakt het zadel wat smaller.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:54

biancavos schreef:
de meeste kopen er 1 omdat ze het mooi vinden staan...
maar een bontonderlegger zorgt ervoor dat een zadel dat goed past, minder goed passend word, het maakt het zadel wat smaller.

Ja, ik dacht ook al dat mensen het een beetje voor de mooiigheid deden, maar
heeft het ook nut voor de rug, zodat het zadel er fijner op ligt?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:17

zadel gaat dus minder goed liggen, dus minder fijn.
voor een gevoelige huid kan het wel fijn zijn, maar dan moet het wel echt bont zijn en direct op de huid liggen (en dus niet zoals je iedereen ziet doen, tussen dekje en zadel) en je moet dan je zadel laten nakijken door een zadelmaker, om te kijken of er wel een bontje tussen past.
als je het mooi vind hebben ze ook showbontjes, die hebben alleen een bontrand voor en achter het zadel en dus niets onder het zadel.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:21

Ik heb er een gelpad onderliggen, dit is om de druk beter te verdelen over de paardenrug. ;)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:53

Ook een gelpad is alleen maar handig als je zadel iets te breed is. Een goed passend zadel verdeelt de druk namelijk al optimaal.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:56

het lijkt me handiger als je duidelijk maakt wat je precies bedoeld. heb je het over een chabrak of over een gelpad,bontje? een chabrak is feitelijk om je zadel te beschermen tegen het zweet vh paard een ander soort-bontje-gelpad zijn lapmiddelen voor slecht passende zadels,heb je een zadel dat prima past -niet aan beginnen dan,weggegooid geld ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:23

VSW-->HAR

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:01

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 03:42

je kan een bondje of gelpad ook eronder leggen als je paard een gevoelige rug heeft

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:46

foxy80 schreef:
Nog geen maand geleden exact dezelfde vraag hier
[HAR] Wie rijd er met gelpad/bontje? en waarom?

Dat topic ligt helaas te lang stil om nog in te reageren, daarom laten wij dit topic ook open.
Het is voor de TS sowieso raadzaam dat topic ook even door te lezen en de zoekfunctie ook even te gebruiken maar verdere reacties en TeMs over het aantal topics wat over dit onderwerp is geopend, zijn nu niet meer nodig :)

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:51

Ik heb een variopad onder mijn zadel. Ik gebruik deze omdat ik grote afstanden rijd en de druk dan beter verdeeld is. Ook gebruik ik 1 zadel voor 2 paarden. Door middel van de inlages in de pad kan ik het zadel nog een beetje aanpassen aan het paard. Heb mijn zadel ook aan laten passen aan de paarden met pad, zodat ik zeker weet dat het niet te strak ligt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:18

Een bontje moet je alleen gebruiken als het noodzakelijk is. Dus of omdat je zadel niet goed past of omdat het medisch verantwoord is. En dan moet je hem niet zoals de meesten direct onder het zadel leggen. Maar op de huid van het paard/pony, dan het zadeldekje en dan pas het zadel. Gebruik zelf ook een bontje. En dan op de manier zoals ik hiervoor heb beschreven. Dit doe ik op advies van mijn dierenarts. Mijn paard heeft een aantal jaren terug een heftig ongeluk meegemaakt. En daardoor heeft ze een klein plekje op de rug waar geen haar meer opgroeit. Ik gebruik het bontje vooral, omdat anders daar het zadeldekje over kan gaan schuren en dan steeds open gaat.