hoefschoenen, kan dat ook aan alleen de achterhoeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

hoefschoenen, kan dat ook aan alleen de achterhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 09:40

Gister weer een flinke tocht gemaakt met mn pown.
Nu merk ik dat zijn achterhoeven wel wat ver afslijten, ietsje "te" ver eigenlijk.
Voor heeft hij hier totaal geen last van.
Hij staat nu blootvoets.
Is het mogenlijk om alleen achter hoefschoentjes om te doen? of moet voor dan ook?

8nnemiek

Re: hoefschoenen, kan dat ook aan alleen de achterhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:42

Meestal zijn het juist de voorvoeten die eerder slijten. Weet je zeker dat ze echt té kort worden, of líjken ze gewoon korter omdat paarden met ijzers vaak gewoon wat hoger op hun hoeven staan?
In ieder geval kan het zeker, het is alleen niet zo gebruikelijk omdat het dus meestal niet de achterhoeven zijn die te snel slijten.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:42

Kan zeker! Normaal gezien kun je ze per paar bestellen :p Moet je gewoon de achterhoeven meten en die maat bestellen :p
En idd, meestal is het omgekeerd zoals 8nnemiek zegt:p

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:01

ja het is een beetje vreemd, de voorkant is nouwelijks gesleten, de achterkant slijt nu snel af!
fijn dat dat kan, dan zie ik het nog even aan, en als het nu verder slijt gaan we naar de smit en hoefschoenen bestellen!

Welke zijn het fijnst? tegen een redelijk lage prijs, kleine maat, gebruiks vriendelijk?

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:09

Je kan alleen achter hoefschoenen aan trekken.

Mijn paard slijt achter ook harder dan voor.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:18

jahoor je kan ze prima achter gebruiken.
Heb ik ook een tijd gedaan.

Gebruik ze nu niet meer, dus als je nog op zoek bent....

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:43

wat voor maat heb je?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 12:37

Ik vermoed dat hij wat sloft met 1 achtervoetje, aangezien zijn andere achtervoetje niet zo hard slijt...
Kan dat sloffen verder geen kwaat?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:05

Als er met het paard geen lichamelijk oorzaak is voor het sloffen niet nee, de ene hoefschoen zal wss gewoon sneller slijten dan de andere:p

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:57

vaak lijkt het alsof er vierkante happen uit de achterhoeven slijten, maar als je je paard dan weer bekapt is het juist weer mooi recht, de toon van de achterhoeven slijten namelijk wel maar de rest van de hoef niet waardoor het ljkt alsof er een hap uitslijt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:04

Iereen geeft aan dat je achter makkelijk alleen hoefschoenen kan dragen, maar ik vraag me af of dit wel zo verstandig is. Met hoefijzers wordt dit nl. niet gedaan omdat er nog meer druk op de voorhand komt. Een paard loopt van nature al meer op de voorhand. Als je echt hoefschoenen achter wilt gaan dragen tegen de slijtage zou ik ze voor ook omdoen voor de balans. Hoefschoenen zijn namelijk net als hoefijzers wel een halve cm dik.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:37

ik heb wel div. paarden gezien die alleen achter beslag hebben?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:24

sliding plates van westernpaarden zitten aan de achterhoeven, vaak staan ze dan vóór zonder ijzers.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:38

blijkbaar komt het voor in bepaalde takken van de paardensport maar mijn voorkeur zou het niet hebben. Als het voor af en toe een buitenritje is en geen dressuurmatige basis kent, kan het weinig kwaad.

Vind het wel een raar idee hoor, een paard met alleen achter ijzers, is erg tegennatuurlijk, paard valt nog meer op de voorhand dan gebruikelijk. Vooral volbloeden zijn al zo ver doorgefokt dat ze snel overbouwd zijn....

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:15

Weidebloem schreef:
blijkbaar komt het voor in bepaalde takken van de paardensport maar mijn voorkeur zou het niet hebben. Als het voor af en toe een buitenritje is en geen dressuurmatige basis kent, kan het weinig kwaad.

Vind het wel een raar idee hoor, een paard met alleen achter ijzers, is erg tegennatuurlijk, paard valt nog meer op de voorhand dan gebruikelijk. Vooral volbloeden zijn al zo ver doorgefokt dat ze snel overbouwd zijn....

Mee eens hoor.
Maar ik zou zeggen alleen voor een buitenritje achter die schoentjes aan zou het geen kwaad kunnen.
Om het dag en nacht te doen, dan zou ik er ook geen voorstander van zijn.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:42

Het klinkt leuk om altijd te kiezen voor alle 4 of niet. Maar met een paard die achter harder slijt dan voor kom je een keer in een situatie terecht dat ze achter de schoenen nodig heeft en ze voor te veel hoef heeft om de schoenen netjes te passen. Wanneer dit bij mijn paard gebeurt krijgt ze alleen achter de schoenen aan. Dit gebeurt in goed overleg met de hoefsmid. Ik ga niet elke keer de hoefsmid laten komen terwijl dit prima kan voor af en toe. zelf bekappen begin ik echt niet aan, maar dat is een andere discussie

Ter indicatie van het slijtverschil (ik heb denk ik in de 3-4 jaar dat ik de schoenen heb hooguit 5 x met alleen achterschoenen gereden): Voor ben ik nog met het eerste setje schoenen bezig en achter begin ik eerdaags aan het derde paar.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:38

judith_irene schreef:
Het klinkt leuk om altijd te kiezen voor alle 4 of niet. Maar met een paard die achter harder slijt dan voor kom je een keer in een situatie terecht dat ze achter de schoenen nodig heeft en ze voor te veel hoef heeft om de schoenen netjes te passen. Wanneer dit bij mijn paard gebeurt krijgt ze alleen achter de schoenen aan. Dit gebeurt in goed overleg met de hoefsmid. [/size].

Klinkt als een goed plan hoor. Had alleen er nog nooit van gehoord dat er ook paarden beslagen zijn met alleen hoedijzers achter.