Hackamore wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Hackamore wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:56

Ik ben me aan het verdiepen in het bitloos rijden. Nou ben ik verschillende opstomingen aan het bekijken na aanleiding van evaringen. En telkens kom ik weer op een andere hoofdstel uit. Ik kom uit op de hackamore of sidelpull. Maar de hackamore vind ik een beetje eng. Is een hackamore te gebruiken voor dressuur en vaak een beetje druk erop? Ik vind het een beetje eng met de hefboomwerking, is ook hoeveel druk je er zelf op zet. Wie kan mij helpen?

Nachtlampje

Re: Hackamore wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:00

Een hackemore is vrij scherp voor de paardenneus, maar elke optoming kan hard gebruikt worden, maar ook erg hard. Als je er naar kijkt.. Danzou je niet denken aan een vriendelijke optoming voor je paard. Een sidepull is misschien beter. Kijk ook eens als je wilt dressuren naar bitloze optomingen die voor blijvende druk ook oke zijn, ik weet dat niet precies. Ik zou voor een sidepull gaan :3

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:10

Ik zou ook voor een sidepull gaan. Sowieso omdat je al zegt dat je het een eng ding vindt.
Ik rijd vaak met een scherpe hack maar dan relaxt in het bos en niet in de bak.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:16

Een hackemore is in principe niet bedoelt om met continue druk/aanleuning te rijden zoals je tijdens dressuur rijdt. Een hack is bedoelt om lekker met los teugeltje te rijden en alleen een (redelijk scherpe) inwerking te hebben tijdens korte momenten waarop je de teugels op maat neemt.

Als je echt dressuur wil rijden, met aanleuning en nageeflijkheid, moet je dat niet met een hack doen.

Of de sidepul echt geschikt is voor dressuur, durf ik niet te zeggen, maar ik meen dat kin- en/of kaakgekruiste bitloze hoofdstellen daar beter geschikt voor zijn.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:19

Een gekruist hoofdstel wil ik niet, want uit evaringen hoor ik als je druk zet en daarna de druk er weer af haalt de touwtjes niet van de druk afglijden zeg maar. Het blijft hangen en op druk staan.

edit: op het moment rij ik met een gewoon hoofdstel maar dan zelf bitloos gemaakt. De neusriem door de bakstuken gehaald waar normaal het bit door zit en de teugels daaraan. Lijkt een beetje op een sidepull.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:28

Als je een écht goede kruislings hebt heb je daar geen last van. Van wat ik weet is de Nurtural heel goed, ook met een écht goede release.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:31

Iney, dan heb je je nog niet goed verdiet :n Er zijn genoeg hoofdstellen met slechte release, maar ook met een goede! :) Ik rijd ook wat meer dressuur met een kaakgeruisde, van FRA. Helemaal niks te klagen over de release :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:35

Een vraagje tussendoor aan hack-kenners.. Ik rijd eigenlijk bijna altijd met een lekker los teugeltje, mijn paard reageert goed op rechts/links met een sidepull, alleen zit de stop er raar genoeg niet op.. Terwijl het zo ontzettend luilak nummer 1 is. Als hij ontspannen is stopt hij al bij de miniemste aanraking op de teugel, maar als hij even wat vervelend of enthousiast is heb ik geen goede rem. Zou een hack dan een goede oplossing zijn? Ik kan me namelijk ook heel erg voorstellen dat een hack helemaal geen duidelijke sturingsmogelijkheid heeft..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:40

Ik rijd met een hack en heb geen klagen over de besturing ermee. Nu rijd ik ook altijd met een losse teugel (tenzij er even beren op de weg zijn oid en ik even een ophouding wil maken en weer loslaat daarna).
Ik stuur voornamelijk op mijn zit en niet met de teugels (die hangen nl in meer dan 94% van de tijd los). Maar als je ermee wil sturen, is het meer met de buitenteugel tegen de hals, dan dat je met je binnenteugel van de hals af moet sturen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:42

Oke, bedankt voor je reactie :) Ik rijd zelf ook veel met teugels tegen de hals, vooral met bit. Met bitloos moet ik soms nog wat meer oefenen :3

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:48

Mijn paard reageert soms ook uit enthousiastme niet zo op mijn zit, maar dan bel ik gewoon even aan :P. Is ook geen probleem hoor bij een hack..
Bijsturen met je handen kan natuurlijk ook gewoon.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:52

Hackamore is absoluut niet geschikt voor dressuur. Kan je dan vergelijken met een pessoa bit.
Een platte leren sidepull is zeer geschikt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:58

Ik zou voor een sidepull gaan. Daar kun je ook prima mee dressuren.

Iney schreef:
Een gekruist hoofdstel wil ik niet, want uit evaringen hoor ik als je druk zet en daarna de druk er weer af haalt de touwtjes niet van de druk afglijden zeg maar. Het blijft hangen en op druk staan.

Dit is een beetje "van horen zeggen", want over het algemeen geven ze een prima release.
Wel zijn er een paar factoren die zorgen voor een goede of slechte release; hier vind je meer info daarover: http://www.bitloospaardrijden.info/release.php

Overigens, wanneer de bandjes niet meteen los gaan hangen, wil niet zeggen dat er dan dus nog druk op staat. En (gladde) touwtjes releasen over het algemeen goed.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:00

met een hackamore kan je prima sturen hoor :) ik rij er trec-wedstrijden mee en in het vaardigheidsparcours moet je toch een beetje kunnen sturen. Ik heb voor een hack gekozen omdat ik dat extra beetje meer te zeggen wil hebben. Mijn monster is ook wel eens oostindisch doof :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:39

met de hack heb ik wel een heel goed stuur, mits ik op beide teugels stuur, als ik zeg maar gewoon aan een teugel trek, dan boomt ze rechtdoor
voor dressuur vind ik de hack ook niet zo geschikt, je neemt al gauw veel druk op
hack is echt meer voor met los teugeltje te rijden, en de rem te kunnen dichtgooien wanneer echt nodig

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:40

Hmm dan lijkt me een marylot bloem een beter idee die kan je ook vertellen qua druk!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:54

De bloem/glucksrad was bij ons geen succes := Paard dramt er vrolijk doorheen en wanneer ik mijn hand opzij deed klapte hij om.