Welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 13:01

Hallo,

ik ben al een tijdje aan het springen met een paard wat heel erg heet is
(en dan ook heeeeel erg heet...)

en soms dus ook echt heel moeilijk te sturen, we zijn nou ik denk al vanaf oktober/november om de 2/3 weken aan het lessen (parcours) of een oefenparcours aan het springen, maar het wordt maar niet beter.
nou had ik gister weer les, en toen raadde mijn instructrice mij aan om op wat scherpers over te gaan omdat het zo echt niet te doen was. (ik rij nou op enkelgebroken bustrens)

dus ik vroeg, wat voor iets dan. Toen zei ze iets maar ik snapte het niet helemaal :P

ze had het ook over een enkelgebroken bustrens maar dan met een plaatje achter (of voor) het gedeelte waar het bit gebroken is. Zodat het een soort inwerking had als een stang maar dan toch weer niet helemaal, en ze wist niet precies de naam ervan.

toen ben ik op internet gaan zoeken of ik iets meer duidelijkheid kon vinden, maar ik kwam op niet veel uit, had alleen zoiets gevonden van Myler:
Afbeelding

maar weet niet of ze dat bedoelde, en of dat idd ook scherper is :P

wie kan mij helpen?

Safiera

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:12

Misschien bedoelde ze een danger-bit? Die zouden bij veel weerstand als een stang fungeren volgens mij, terwijl hij wel gebroken is... Zou het anders ook niet weten.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:15

Nee volgens mij weet ik wat ze bedoelt is echt gewoon een enkel gebroken bit maar dan zit er een ijzer plaatje achter zodat het als een ongebroken bit inwerkt. Niet als een stang want een stang is er een met hefboomwerking :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:18

Dat klopt niet helemaal lovey_ou, er zijn veel stangen met scharen, die idd voor hefboomwerking zorgen. Maar de defenitie van stang is gewoon een ongebroken mondstuk :)

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... m=1&itbs=1

Vaker wordt het echter ongebroken trens genoemd, maar eigenlijk is het ook een stangbitje.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 17:31

ja, maar die bedoel ik dus niet, dat is gewoon een stang

als iemand weet wat mijn instructrice bedoelt zou je er dan ook een foto bij kunnen sturen? dan wordt het wat duidelijker ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:25

I know, het was als voorbeeld bedoeld van een stang zonder hefboomwerking :)

Kan even geen foto vinden van een dangerbit... google laat alleen dubbelgebroken bitjes zien op die zoekterm!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:18

Ik denk idd een danger bit. :j

Mijn vorige paard reed erg fijn op een myler (crosste er ook mee, en drs en springen. :j ).
Dus misschien is dat ook wel wat voor je paard. (rijd er beide paarden in dressuur mee en paardlief kan zich flink sterk maken op een enkel of dubbelgebroken bit maar hierop loopt ie super)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:21

Danger bit of blokkade bit denk ik.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:36

Danger bit denk ik idd.

En dat is geen stang, dat is een ongebroken trens. Een stang heeft hefboomwerking en een ongebroken trens niet. :)

tsjebbe18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:03

Hoi.

het licht er aan hoe je paard onder het zadel is, als hij erg fris is kan je beter een wat scherper bit kopen die wat meer trekt in de mond en dus weet dat het echt moe en dat je consequent bent en anders een normaal bit maar zo te zien werkt dat niet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:40

tsjebbe18 schreef:
Hoi.

het licht er aan hoe je paard onder het zadel is, als hij erg fris is kan je beter een wat scherper bit kopen die wat meer trekt in de mond en dus weet dat het echt moe en dat je consequent bent en anders een normaal bit maar zo te zien werkt dat niet.

Naja zeg wat is dat nou weer voor een reactie?>
Je lost geen problemen op om maar met een scherper bit in de mond te gaan trekken :n
Ik wil niet weten hoe jij het wel niet doet dan met paarden :n

Damiaantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:14

tsjebbe18 schreef:
Hoi.

ja, klopt :)

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:18

Ik denk niet dat een scherper bit het rijden ten goede gaat komen... Ik zal dan ook nooit een scherper bit aanraden.
je kan een myler bitje eventueel proberen.

Bovengenoemd bit is inderdaad gewoon een ongebroken trensje, deze word juist ten onrechte stang genoemd! Zoals Sannn al zei is een stang alleen met hefboomwerking.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:23

Heet hoeft niet het probleem te zijn. Als je goed werkt aan gehoorzaamheid en scherp aan de hulpen staan kun je er een hoop aan hebben in het parcours. Zelf heb ik met mn vorige paard een tijd met een correctiebit of een een ongebroken kunstof bit gereden. Bij drukke onrustige paarden kan een ongebroken bit in de mond wat meer rust geven.