Nieuw zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billyjb

Nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 09:43

Ik heb een euroriding diamant, hartstikke fijn zadel. Twee maanden geleden laten opvullen. Nu reed gister mijn bijrijdster want die had les en ik zag haar steeds schever gaan zitten, toen keek de instructrice, en ja hoor, weer dat zadel niet goed :n

Zadel erafgehaald, en gewoon weer leeg van voren. en een drukking.Nu heb ik zojuist weer de zadelmaker gebeld en ik word straks teruggebeld.
Maar hoe kan dat nou in twee maanden? Hij zei twee maanden geleden dat als mijn paard spieren zou krijgen en we weer wat verder zijn het niet meer zal gaan passen, maar zei hij, dat is pas over een klein jaar. Of hij heeft hem niet goed opgevuld of het zadel ligt gewoon niet meer lekker.

Nu vraag ik me af in de prijsklasse van ongeveer tot 800, of er fijne zadels zijn en of mensen ervaring hebben met ruitergildezadels. Dit voor als de zadelmaker zegt dat het toch niet meer fijn ligt.

Rhine_

Re: Nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:50

Een boomloos zou een oplossing zijn, of een wintec?

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:54

Laat er eens een andere zadelmaker naar kijken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:01

Je hebt in principe een prima zadel. Ik denk dat je het moet zoeken in een verkeerde vulling. Is het met wol of synthetisch opgevuld? Als je een (dure) wollen vulling hebt zou dit in principe niet moeten gebeuren. Bij synthetisch verbaast het met niets, en moet je die er gewoon uit laten halen en vervangen door wol. Wat ook kan is dat er twee verschillende materialen in gestopt zijn die samen gaan klonteren, dan ook eruit laten halen dus.Veel zadelmakers verkopen liever een nieuw duur zadel dan dat ze een bestaand opvullen, laat je dus niet te veel leiden door die verkooppraatjes, vraag gewoon een tweede zadelmaker erbij voor een second opinion. Een zadel wat scheefzakt is niet per definitie slecht passend, dat ligt meestal aan de vulling en/of de scheve bespiering van je paard, en/ of de scheve houding van de ruiter.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 10:13

dianaw33 schreef:
Je hebt in principe een prima zadel. Ik denk dat je het moet zoeken in een verkeerde vulling. Is het met wol of synthetisch opgevuld? Als je een (dure) wollen vulling hebt zou dit in principe niet moeten gebeuren. Bij synthetisch verbaast het met niets, en moet je die er gewoon uit laten halen en vervangen door wol. Wat ook kan is dat er twee verschillende materialen in gestopt zijn die samen gaan klonteren, dan ook eruit laten halen dus.Veel zadelmakers verkopen liever een nieuw duur zadel dan dat ze een bestaand opvullen, laat je dus niet te veel leiden door die verkooppraatjes, vraag gewoon een tweede zadelmaker erbij voor een second opinion. Een zadel wat scheefzakt is niet per definitie slecht passend, dat ligt meestal aan de vulling en/of de scheve bespiering van je paard, en/ of de scheve houding van de ruiter.

Dat kan wel kloppen van de scheve bespiering, daar zijn we nu ook mee bezig in de les. Ikzelf ga al zitles nemen omdat ik me mee laat zakken zeg maar en me beenhouding niet goed is.
De zadelmaker heeft net gebeld en komt kijken en hij snapt er niets van, het is met wol opgevuld. Dit alles valt ook onder garantie van vorige keer dus vind het best netjes. ik vroeg me ook af of het nodig is om met bv een bontje onder het zadel te rijden? daar hoorde ik gister iemand iets over zeggen op stal dat ze dat altijd doet. Ik dacht gewoon dat als je zadel past dat het dan past..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:26

Je moet echt NOOIT dingen op willen gaan vullen om een scheve bespiering te compenseren, je blijft dan die spieren wegdrukken zodat ze nooit de kans krijgen om normaal te onwikkelen. Wat je eerst moet doen is de rug van je paard recht laten zetten door een goede ostheopaat/fysiotherapeut, en vervolgens met werk aan de hand (werken aan de lange teugel, longeren, grondwerk) de spieropbouw en bewegingspatroon eerst goed krijgen, voordat je er uberhaupt zelf weer kunt opstappen. Dan ben je maanden verder, maar het is wel het behoud van je paard. Een scheve bespiering leidt altijd op de lange duur tot rug en beenblessures vanwege overbelasting en dan ben je verder van huis. Laat de zadelmaker die vulling goedmaken en zorg dat je paard recht wordt.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 10:30

dianaw33 schreef:
Je moet echt NOOIT dingen op willen gaan vullen om een scheve bespiering te compenseren, je blijft dan die spieren wegdrukken zodat ze nooit de kans krijgen om normaal te onwikkelen. Wat je eerst moet doen is de rug van je paard recht laten zetten door een goede ostheopaat/fysiotherapeut, en vervolgens met werk aan de hand (werken aan de lange teugel, longeren, grondwerk) de spieropbouw en bewegingspatroon eerst goed krijgen, voordat je er uberhaupt zelf weer kunt opstappen. Dan ben je maanden verder, maar het is wel het behoud van je paard. Een scheve bespiering leidt altijd op de lange duur tot rug en beenblessures vanwege overbelasting en dan ben je verder van huis. Laat de zadelmaker die vulling goedmaken en zorg dat je paard recht wordt.

Ja klopt de osteheopaat staat ook gepland, maar sowieso eenmaal in half jaar laat ik die komen, omdat ik een niet lang rijd en soms dus een paard verkeerd kan belasten.ik weet niet of ie scheef bespiert is maar helemaal recht is ie nog niet zeg maar. En het is ook niet zo dat er links meer bespeiring is dan rechts. Het zadel lag in ieder geval niet fijn, zeg maar onder de schoft waar normaliter het zadel invalt, is helemaal leeg.

mariannebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:54

een wintec kan wel een goede oplossing zijn, dan kan je in ieder geval de bomen verwisselen

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:08

mariannebr schreef:
een wintec kan wel een goede oplossing zijn, dan kan je in ieder geval de bomen verwisselen

Maar het ligt niet aan het zadel, het ligt aan de vulling?

Dan naar een andere zadelmaker gaan en daar eens laten kijken, als het dan weer over 2 maanden zo is, dan is er wel iets mis...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:40

mariannebr schreef:

Ik snap de reden van deze tip niet?! Je kunt bomen verwisselen wanneer het paard op die plek qua spieren zou veranderen. Maar aan een Wintec is niet veel meer passend te maken dan aan het zadel dat TS nu heeft. Wintecs liggen imo vaak niet zo goed, omdat de vorm van de (oude) modellen niet mooi aansluit op de meeste paarden.

Zelf ben ik een beetje Wintec-af nu. Iig het advies een wintec te gebruiken zou ik niet zo snel meer geven.

@TS: terwijl ik je verhaal las dacht ik dat de boom misschien wel spontaan gebroken is terwijl je bijrijder er op zat. Dat zou ook het plotselinge verschil in vulling kunnen verklaren. Zo'n plotselinge verandering... ik vind het vreemd!