Inrijden met een boomloos zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Inrijden met een boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 09:18

Het is voorlopig nog niet aan de orde, maar ik ben me wel al aan het orrienteren voor een zadel.
Ik zou het liefst voor boomloos willen gaan :j Maar nou bedenk ik me..
Kan een paard eigenlijk ingereden worden met een boomloos zadel?

crazycactus

Re: Inrijden met een boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:21

Ja hoor, waarom niet... Alleen met opstijgen is het handiger om een krukje te gebruiken omdat boomloze zadels meestal wat meer schuiven, en dat vinden jonge paarden meestal niet zo geslaagt ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:23

Ja hoor
Onze 4 jarige zijn we er ook mee aan het inrijden
En de 3 jarige gaat ook beleerd worden met een boomloos zadel

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:23

Bij Paarden Met Plezier in Duitsland (Gölenkamp) deden we niet anders. Ik ben er inmiddels weg, maar alle paarden die voor in en door rijden kwamen, werden met een Ghost zadel in gereden.
Zelf ben ik niet zo'n fan van dat zadel, het zit (voor mij) niet lekker, maar die mening hebben meerdere mensen. Ik ben zelf helemaal dol op de Barefootjes.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:37

Jazeker! Heb mijn paard ook op deze wijze ingereden vorig jaar en rij er nu nog steeds mee.
Rij overigens met een Barefoot Cheyenne.
Voordeel van zo'n zadel vind ik dat het heel licht is, het op vrijwel iedere paardenrug te leggen is (mits normale schoft oa) en je heel veel voelt onder je. Wat ook weer een nadeel kan zijn als je zelf een wat mindere houding hebt, want er komen veel meer signalen door via een boomloos zadel richting de rug.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:40

Ik zou het niet doen. Heb onlangs nog in de Bit gelezen hoeveel slechter een boomloos zadel de druk over de paardenrug verdeeld dan een zadel met boom. Lijk me algemeen niet prettig voor een paard, maar voor een jong paard op in te rijden dus al helemaal niet...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:47

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat mijn paard hier super op reageert. Ze loopt heerlijk ontspannen. Zou haar wat in de weg zitten dan zou ze dat écht wel laten merken. Daar is haar karakter wel naar.
Ik ben zeer te spreken over dit zadel, maar ben óók van mening dat dit zadel niet zomaar op alle paarden gegooid kan worden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:49

Heee... waar is mijn berichtje gebleven??

Nou na nog maar een keer. Ik rijd voor een vriendin van mij haar jonge paint in met boomloze zadels. Eerst een bob marshal en nu met een circle y (beide western) en ik vind juist dat de druk met die zadels prima verdeeld wordt. De opbouw verscheelt maar weinig van een gewoon westernzadel, er moet alleen een hele goede pad onder.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:54

crazycactus schreef:
Heee... waar is mijn berichtje gebleven??

Nou na nog maar een keer. Ik rijd voor een vriendin van mij haar jonge paint in met boomloze zadels. Eerst een bob marshal en nu met een circle y (beide western) en ik vind juist dat de druk met die zadels prima verdeeld wordt. De opbouw verscheelt maar weinig van een gewoon westernzadel, er moet alleen een hele goede pad onder.

Tja, ik zou zeggen: Lees het onderzoek ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:57

Onderzoeken zeggen me zo weinig. Ik kan je ook filmpjes laten zien van drukpuntmeetingen bij boomloze en boomzadels... is ook gewoon onderzoek naar gedaan. Daarbij kwam de boomzadels slechter uit de bus.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 09:57

Bedankt voor alle reacties!!

@adil, is dat onderzoek ergens te vinden? ik heb de bit niet helaas

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:58

Er zijn ook zoveel 'onderzoeken' gedaan naar de werking van een bit. Dat schijnt volgens het ene onderzoek heel slecht te zijn om een bit te gebruiken, in het volgende onderzoek wordt beschreven hoe slecht het is om te rijden met een bitloos hoofdstel.. in weer een volgend onderzoek wordt beschreven hoe slecht het is voor de neusholtes (en ademhaling) om met een regulier hoofdstel te rijden.
Als we naar al die onderzoeken moeten luisteren, dan doen we uiteindelijk niks meer :D Haal er voor jezelf uit waar logica in zit en waar je paard het beste op reageert.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:02

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:07

Ik denk dat een groot probleem is bij het inrijden van paarden met een conventioneel zadel dat ze zo vlug van bouw veranderen waardoor het zadel niet meer goed past en dan heb je pas echt drukpunten. Dat kan zo vlug gaan dat ik liever het risico niet neem en dus mijn paard de eerste 3 jaar boomloos ga rijden. Better safe than sorry!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:11

Natuurlijk kun je een paard prima inrijden met een boomloos zadel , maar ik neem toch aan dat je dat wel weet , gezien je volgens je onderschrift zelf ook boomloosjes verkoopt ? :)

Adil : Hebben we het nu over dat artikel in Bit van een jaar of 5 geleden , of is er nog iets recenters / minder kneuterigs geplaatst onlangs ? :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:03

pmarena schreef:
Adil : Hebben we het nu over dat artikel in Bit van een jaar of 5 geleden , of is er nog iets recenters / minder kneuterigs geplaatst onlangs ? :P

Meende van januari dit jaar of zo....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:04

troi schreef:
Ik denk dat een groot probleem is bij het inrijden van paarden met een conventioneel zadel dat ze zo vlug van bouw veranderen waardoor het zadel niet meer goed past en dan heb je pas echt drukpunten. Dat kan zo vlug gaan dat ik liever het risico niet neem en dus mijn paard de eerste 3 jaar boomloos ga rijden. Better safe than sorry!

Ik wacht sowieso liever met inrijden tot de paarden 4 of 5 zijn...En dan heb je dat probleem ook niet meer zo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:26

Elk paard dat aan het werk wordt gezet gaat veranderen, spieropbouw maakt veel verschil.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:40

Precies Troi. Mijn merrie ben k vorig jaar op haar 4e gaan inrijden. Nu is ze 5 en is ze qua bespiering enorm veranderd. Als ik een zadel met boom had gehad voor haar, dan had ze die nu niet meer gepast.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:43

Ja, lijkt mij een super idee. Zadel ligt vaak mooi vast en is lekker soepel :)

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:51

Scheelt je zoiezo hoop in de kosten, boomloos blijft altijd passen, scheelt beknelede schouders, pijnlijke drukplekken, jij groeit denk ik ook, je figuur wisselt ook steeds neem ik aan? Dat is met een boomloos zadel vergelijkbaar als een legging, die blijft altijd lekker zitten als je afvalt of aankomt past ie nog steeds. Boomzadel vergelijk je met een spijkerbroek, soms zit ie net te strak of te wijd. Dat zit ook niet lekker, ook voel je veel beter de bewegingen van een paard, met een goede pad is dit vele maler beter dan een boomzadel.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:06

troi schreef:
Elk paard dat aan het werk wordt gezet gaat veranderen, spieropbouw maakt veel verschil.

Ze lopen wel vanaf ong 3,5 voor de koets en aan de longe bij ons he ;)

Voor de rest moet ik mijn uitspraak toch terug nemen: Heb even in de Bit gekeken maar het ging daarbij om barebackpads...Oepsie! :o :+
Laatst bijgewerkt door Adil op 08-04-11 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:12

Het kan heel goed. Ik heb mijn paard ingereden met een Torsion en dat is prima gegaan. Oefen jezelf alleen eerst wel even in het opstijgen met een boomlooszadel. Zorg dat jouw gewicht niet aan 1 kant hangt maar meteen over de rug verdeeld wordt. (lichaam over schoft/rug buigen) Op die manier voorkom je schuiven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:13

@adil, Dat maakt veel verschil ja, dan zullen het al behoorlijk gespierde paarden zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:14

Ik dacht al , in januari / februari hebben ze wel BB-pads getest , en geen vraag om er ook een zadeltje bij te doen om te testen :P

Hihi , voor de kots :+