Welk materiaal bandages?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Saar

Welk materiaal bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 09:07

Hoi Bokkers,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kon geen topic hierover vinden.
De laatste tijd hoor ik mijn paard weleens aantikken als ik wat meer van haar vraag. Ze staat rondom op ijzers dus ik ben niet zo blij met dat aantikken. Ik rijd altijd zonder beenbescherming maar ik wil nu toch wat bescherming om gaan doen. Om de voorbenen doe ik gewoon peesbeschermers. Om de achterbenen wil ik bandages doen. Dit omdat ze weleens met dr hoef tegen de zijkant van dr been tikt (snappen jullie hem nog). Ik weet dat dit een balans probleem is en ik ben er ook hard mee aan het werk. Nu is mijn vraag aan jullie: welk materiaal bandages vinden jullie het fijnst?

Pashon

Re: Welk materiaal bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:09

je hebt ook hoge beenbescherming voor de achterbenen.

Je hebt werkbandages, die zijn van elastiek en dienen ten alle tijden met onderlappen gebruikt te worden.

Je hebt fleecebandages die zijn fijn in het gebruik voor het rijden

als laatste

je hebt de acryl bandages (katoenen) dat zijn stalbandages.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 09:11

Bedankt voor het overzichtje van de mogelijkheden. Kan ik hieruit opmaken dat jij fleecebandages het fijnst vindt?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:22

ja

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:29

Hoi,

Het aantikken zoals jij dat noemt is het strijken van de achterbenen. Wij losten dit vroeger op door een vetertje met een knoopje onder de kogel aan te brengen (niet te strak). Na een paar dagen was het strijken over.

Het aanbrengen van bandages zijn de meningen erg over verdeeld. Er zijn hier ook verschillende onderzoeken naar gedaan welke ook hier op bokt zijn gepubliceerd. Voordat je gaat bandageren zou ik daar even op zoeken en pas dan beslissen of dit voor jou een optie is.

Succes.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 10:00

Ariege schreef:
Hoi,

Het aantikken zoals jij dat noemt is het strijken van de achterbenen. Wij losten dit vroeger op door een vetertje met een knoopje onder de kogel aan te brengen (niet te strak). Na een paar dagen was het strijken over.

Het aanbrengen van bandages zijn de meningen erg over verdeeld. Er zijn hier ook verschillende onderzoeken naar gedaan welke ook hier op bokt zijn gepubliceerd. Voordat je gaat bandageren zou ik daar even op zoeken en pas dan beslissen of dit voor jou een optie is.

Succes.

Een vetertje? Daar heb ik nog nooit van gehoord? Wat houdt dat in?
Ik moet zeggen dat mijn paard niet strijkt. Ze loopt niet met de ene kogel tegen de andere. En het is ook maar af en toe dat ze aantikt. Het gebeurt bijvoorbeeld weleens bij het wijken of op een kleine volte. Dan plaatst ze dr achterbeen niet goed waardoor deze tegen het andere achterbeen aanstoot. Van alle onderzoeken over beenbescherming ben ik op de hoogte. Daarom rijd ik nu altijd zonder. In denk echter dat het risico op blessures groter is door aantikken dan door oververhitting. Daarom vraag ik hier ook welk materiaal ik het best kan gebruiken. Ik train zo'n drie dagen in de week en kan na het rijden de benen afspuiten. Daarom verwacht ik dat de bandages weinig kwaad zullen doen.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:50

Voor bescherming zou ik hoge achterbeenbeschermers nemen, ik heb deze ook voor het longeren van het merk BR, zijn rond de 20 euro.
Bandageren moet je ook leren, als je dit fout aanbrengt kunnen er blessures optreden en met name als je het te strak/los aanbrengt,
temperaturen onder een bandage lopen behoorlijk hoog op.

Als je dan alsnog voor bandages wilt gaan zou ik ook voor de fleece gaan, deze ademen over het algemeen toch nog wat meer en vindt ik zelf fijner in gebruik.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:40

Fleece bandages met Eskadron onderlappen (die met de ribbeltjes). :j

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 23:19

@Quir: laat ik die onderlappen nou toevallig hebben! Kan je ook aangeven waarom je dat het fijnst vindt?

@Eclipse_ De hoge achterbeen beschermers lijken mij ook geschikt, bedankt voor de tip!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:56

Zijn niet zo dik als de meeste andere onderlappen, verdelen de druk beter en het wordt er minder warm onder. Daarnaast bandageert het ook een stuk beter dan die grote onhandige onderlappen als de stukken vilt.