touwhalster gevaarlijk bij hele dag om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

touwhalster gevaarlijk bij hele dag om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:45

Mijn kwpn paard is erg gevoelig mbt kale plekken/schure plekken krijgen.
Zij staat daarom altijd met een halster volledig lamsbont onderlegd en heb er zelf onder de keelriem nog een bontje aan vastgemaakt omdat ze daar ook schuurplekken van kreeg.
Nu is dat een tijd goed gegaan maar nu met de warmere dagen en dus zweten heeft ze weer kale plekken bij kopstuk en kaak.

De paarden staan bij ons hele dagen op de wei(8 tot 10 uur) waarbij ze altijd het halster om hebben; op stal hebben ze het halster ook om tenzij ik of een vriendin van me het halster eraf haalt.
Dit doen we dan ook zoveel mogelijk maar gaat niet altijd(bv sochtends/smiddags rijden en paard komen savonds pas vd wei)
aangezien er veel paarden op de pensionstal staan hebben de pensioneigenaren deze regel; op de wei altijd halster om en halster op stal evt zelf af doen.

Nu zat ik te denken om een touwhalster te kopen; een stalgenoot van mij heeft dit ook bij haar paard ivm schuurplekken en het paard heeft nu nergens geen last meer van.
alleen zit ik met 1 ding; ik heb zelf geen ervaring met een touwhalster maar heb gehoord dat een touwhalster in geval van nood(dus vastzitten aan een tak of iets of in stal) niet kapot gaat.
Een gewoon halster gaat daarin tegen wel vaak kapot(als het paard bv gaat hangen)

Graag zou ik hier wat ervaringen willen van mensen die touwhalsters gebruiken

NogSteedsGek

Re: touwhalster gevaarlijk bij hele dag om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:49

Niet doen, touwhalster breekt inderdaad niet als het paard vast komt te zitten en gaat hangen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:51

Daarbij kan een touwhalster gigantisch snijden als je ze blijven hangen... Letterlijk. Als in: z'n oren eraf.

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:52

Ik zou het niet doen...volgens mij kan dat inderdaad niet kapot...
Zelf zet ik mijn merrie de eerste paar weken tijdens de weidegang met een speciaal halster op de wei ,het brake away halster dat sluit bij het kopstuk met klitteband en zal dus losgaan bij eventueel vast zitten.
Ik geloof dat het van het merk Horsware was als ik het goed heb,geeft toch een veiliger gevoel voor mij.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:52

In dat geval kun je misschien beter een touwhalster knopen van (deels)elastiek?
Lastig probleem hoor :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:53

Nooit doen. Een touwhalster is een trainingshalster, en ook echt alleen geschikt om te gebruiken wanneer je erbij bent. Vastzetten is al gevaarlijk, laat staan zonder toezicht in de wei. Het halster breekt echt niet wanneer er druk op komt, dat kan vreselijke situaties opleveren.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:53

het gaat níet kapot nee, en het snijdt onwijs...
er zit een lus onderaan, als je paard daarop gaat staan doet die zich ook zeer
en het is er níet voor geschikt, dat staat niet voor niks overal bij vermeld...

Kun je je paard niet leren dat ie gewoon komt en dus het halster alleen om hoeft voor vervoer van A naar B (wei naar poetsplek etc)

Er zijn paarden die zich om minder al ophangen in een halster.. laat staan zo'n onverwoestbare..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:55

de paarden staan bij ons het hele jaar door dag in dag uit op de wei voor minimaal 8 uur
en altijd een halster om dus vandaar dat het bij sommige paarden op den duur gaat zorgen v kale plekken. en mijn paard heeft, nu het ineens weer warmer word en dus wat gaat zweten onder halster, weer wat kale plekken ondanks het dure halster met algeheel bont onderlegd

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:55

Hoe sta je tegenover een halsriem dan? Misschien dat dat een oplossing kan bieden?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:58

Naaltje schreef:

Kun je je paard niet leren dat ie gewoon komt en dus het halster alleen om hoeft voor vervoer van A naar B (wei naar poetsplek etc)Er zijn paarden die zich om minder al ophangen in een halster.. laat staan zo'n onverwoestbare..

hahaha, grappig die dikgedrukte zin; het is geen hond hoor :D

mijn paard krijgt altijd wat lekkers als ik haar ga halen maar komt nooit uit zichzelf naar me toe hoor; of naar de pensioneigenaren ;)
heb zelf met paarden gewerkt en moest elke dag 60 paarden buiten op de wei zetten en ook die hadden gewoon de hele dag een halster om.
de pech is gewoon dat mijn paard nogal gevoelig is en zelfs ondanks bonthalster kale plekjes krijgt.
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 06-04-11 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:59

Natasjaa schreef:
Hoe sta je tegenover een halsriem dan? Misschien dat dat een oplossing kan bieden?

nee, is net zo gevaarlijk als touwhalster en is niet veilig genoeg v vervoer van stal naar wei(sommige weides liggen langs een weg)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:59

maar ik dacht al dat een touwhalster gevaarlijk was en weet het nu helemaal zeker; geen touwhalster in ieder geval!
Ik ga wel gewoon door met bonthalster en wat zalf op de kale plekjes; dan komt het wel weer goed zoals altijd ;)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:59

waarom doen ze de paarden de halsters niet af op stal dan?
lijkt me handig om de paarden in de wei een halster aan te doen, maar om ze nu op stal ook nog de halsters om te laten, daar krijgen bijna alle paarden denk ik wel schuurplekken van...
ik zou het er eerder eens over hebben om je halster af te doen in de stal, dan dat ik op zoek ging naar een ander halster... lijkt me voor op stal ook veeeeeeeel veiliger zonder halster....

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:00

of een zacht leren halster?

Als je een halsriem doet met een break-away principe erin

Waarom moeten de halsters om blijven? :)

edit; zie nu je reactie op mij
nee het is geen hond, mijn hond heeft ook niet heel de dag z'n riem om :+
Mijn paard komt ook niet altijd uit zichzelf naar mij toe, maar kan altijd wel met zijn halstertje naar hem toe lopen en 't om doen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:00

Touwhalsters zijn gevaarlijk en alleen goed voor om ermee te lopen en of mee te werken, niet voor vastzetten en of om het om te laten als ze buiten zijn.

Waarom kan t halster niet gewoon af?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:04

tamaramt schreef:
Naaltje schreef:

Kun je je paard niet leren dat ie gewoon komt en dus het halster alleen om hoeft voor vervoer van A naar B (wei naar poetsplek etc)Er zijn paarden die zich om minder al ophangen in een halster.. laat staan zo'n onverwoestbare..

hahaha, grappig die dikgedrukte zin; het is geen hond hoor :D

Nou, zo gek is die dikgedrukte zin niet hoor. Je kunt je paard echt wel leren naar je toe te komen. Je zou je eens kunnen
verdiepen in lichaamstaal. Daar is het bij die van mij ook mee gelukt. Ze stond altijd achter in een megawei waar ik haar dan
moest gaan halen en dat hoeft nu niet meer.
Zelfs over een grote afstand kan ik haar (met de juiste aanwijzingen en zonder een snoepje als beloning) naar me toe laten komen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:06

mensen ; willen jullie svp het beginbericht lezen

regel op stal is ivm vele paarden buiten en binnen zetten (tijdrovend) zelf halster af doen op stal.
Dat is bij meerdere stallen zo(heb zelf ook op een hele grote stal gewerkt) en ik haal indien mogelijk zo vaak het kan zelf het halster af maar dat gaat niet altijd.(bv smorgens/smiddags rijden en savonds pas paarden vd wei en dus op stal)
een stalgenoot van mij houd het ook v mijn paard in de gaten en haalt het halster eraf als zij savonds op stal komt en ik niet maar desondanks krijgt ze toch wat plekjes die ze overigens altijd alleen maar krijgt als het weer warmer word en dus onder het halster gaat zweten/broeien.
de rest vh jaar heeft ze er geen last van

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:07

Zit er echt schapenbont om je halster of nep, kale plekjes goed schoonmaken en insmeren met vitamine E olie, dit moet goed helpen tegen kale plekken. Echte schapenwol zou toch niet meteen kale plekken moeten veroorzaken, misschien kun je een soort van hi-tech stof om het halster doen, van dat spul wat hardlopers ook dragen, neemt zweet op, voert het af zodat de huid droog blijft en droogt snel want bij je paard zal het van het zweten komen en wol neemt geen vocht op

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:09

bigone schreef:
Zit er echt schapenbont om je halster of nep, kale plekjes goed schoonmaken en insmeren met vitamine E olie, dit moet goed helpen tegen kale plekken. Echte schapenwol zou toch niet meteen kale plekken moeten veroorzaken, misschien kun je een soort van hi-tech stof om het halster doen, van dat spul wat hardlopers ook dragen, neemt zweet op, voert het af zodat de huid droog blijft en droogt snel want bij je paard zal het van het zweten komen en wol neemt geen vocht op

echt schapenbont(halster van ruim € 50 v eskadron)
de plekjes krijgt ze als het weer warmer word en dus onder het halster gaat zweten/broeien.
de rest vh jaar heeft ze er geen last van
ik behandel haar kale plekjes(heeft ze ook wel eens gehad door een dekje/dekens) altijd met levertraanzalf en dat werkt perfect en zijn de plekjes binnen 2 weken weer weg

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:19

Als je nou gewoon een touwhalster omdoet maar dan niet met de knoop vastzet maar aan iets anders wat wel sneller breekt voordat het je paard pijn kan doen? Tussen de knoop en de lus zeg maar. Kan zo even nergens op komen wat snel genoeg breekt als tussenstukje maar misschien kan iemand anders daar een idee voor geven?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:22

Ik kan me herinneren dat een paar jaar terug iemand hier op bok touwhalsters maakte met een paar klippen erin, zodat ze bij (grote) druk op die punten open/kapot zouden schieten. Ik denk dat dat niet veel gevaarlijker is dan een gewoon halster?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:25

corinepgek schreef:
Als je nou gewoon een touwhalster omdoet maar dan niet met de knoop vastzet maar aan iets anders wat wel sneller breekt voordat het je paard pijn kan doen? Tussen de knoop en de lus zeg maar. Kan zo even nergens op komen wat snel genoeg breekt als tussenstukje maar misschien kan iemand anders daar een idee voor geven?

Overal waar ze touwhalsters hebben staan waarschuwingen dat het niet mag.
Al haal je nog zoveel kunstjes met het touwhalster uit, het gaat niet kapot, en het kan ernstige verwoningen veroorzaken.
Niet doen dus :n

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:28

Ik vraag me alleen af in hoeverre een stalhalster stuk gaat,
en al vaak verhalen gehoord dat een paard zich eraan heeft opgehangen (aan staldeur oid) wat zelfs de dood tot gevolg had. Die dingen zijn toch super stevig?

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:32

Ik zou een goed en zachtlederen halster nemen, een paard bij mij op stal heeft er ook last van. Dit was de uitkomst..

Neem in ieder geval geen touwhalster, maar dat had je ondertussen ook wel door las ik.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:33

Ik snap je probleem, heb je wel eens gekeken naar een halster met een soort van rubberen netje er om heen. Ben aan het zoeken geweest naar een afbeelding maar helaas niet kunnen vinden.
Wat ik een nadeel vind van wol is dat het warmer is dan je eigenlijk zou willen. Sneller er mee zweten en dus er meer vuil aan blijft hangen. Wat dan weer voor meer irritatie zorgt.