Elastiek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam_x

Elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 13:10

Hey hey,

ik heb net een nieuwe pony, en die krijg je, zeker in het begin, niet aan de teugel.
Nu heeft de vorige eigenaresse, V., een elastiek, die je om het hoofdstel heen doet en dan aan het zadel vastmaakt. Jullie weten vast wel wat i bedoel. Zo wordt hij eigenlijk 'gedwongen' om aan de teugel te lopen. Zij heeft het elastiek ook in het begin veel gebruikt.
V. zegt dat het mij zal helpen hem aan de teugel te krijgen. Maar ik ben sowieso niet zo'n fan van hulpteugels en dergelijke.
Hoe denken jullie hierover? Kan het bij hem geen kwaad, of is het gewoon dwingen terwijl hij het niet wil?

Bedankt!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:15

Een zgn. halsverlenger. Ondingen, niet aan beginnen. Das in de krul trekken ipv het rijkundig op te lossen. Je pony loopt dan in een valse krul en gebruikt zn lijf dan niet correct. Krijg je alleen maar medische ellende mee op den duur.
"Aan de teugel" is een gevolg van een correct gereden paard en heeft niks met dwang en hulpteugelrommel te maken.
Pony is dus niet correct gereden. Zoek ajb goede begeleiding en terug naar de basis.

Junia

Re: Elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:56

Als een paard echt nageeflijk aan de teugel loopt, ontspant hij zijn rug. Vaak is het met hulpteugels e.d. (in ieder geval als die niet goed worden gebruikt) zo dat het paard van voren in de krul wordt getrokken en zijn rug vasthoudt. Daar kun je je paard behoorlijk mee beschadigen. Zoals Esther28 al zegt: zoek begeleiding en zorg dat je die basis er goed in rijdt. Daar heb je later veel meer plezier van ;)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:54

Ik ben het met bovenstaande reacties eens :)
Plus dat je je pony pas net hebt, als je wat langer op hem rijdt vind je de knoppen en kun je hem ook wat makkelijker fijn krijgen.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:01

Ja, ik ben het ook met jullie eens.
Ik heb vandaag een korte les gehad en het is me al gelukt om hem ontspannen te krijgen!
Dus zo'n elastiek is inderdaad niet nodig, alleen een goede les :)
Maar bedankt voor jullie meningen! Ik vond het namelijk ook niet zo'n fijn idee, een elastiek. Maar ja, ik ben zo iemand die zich te snel zorgen over iets maakt, dus wou het nog zeker weten.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:51

Als je het zelf niet fijn vindt, moet je er al helemaal niet aan beginnen ;) Goed dat je je niet hebt laten beinvloeden en gewoon hebt gedaan wat jou zelf het beste leek. Veel succes en vooral veel plezier met je nieuwe paard!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:53

Goed dat je je niet laten ompraten door de vorige eigenaar. Die heeft de pony gewoon nooit correct bereden dan. Goed ook dat je les neemt en dat je al merkt dat het ook zonder die ondingen wel kan.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 17:27

Dank je wel :) Ja denk het ook dat dat niet helemaal goed is gegaan toen. Hij loopt ook een beetje scheef. Maar ik ga hem gewoon weer recht rijden :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:29

Iemand bij mij op stal, heeft een paard die altijd met elastiek is gereden.
Nu heeft dat paard daarom een verschrikkelijk taaie mond gekregen met rijden.
Ik heb er wel eens op gereden maar de mond van het paard is net beton geworden.
Echt jammer.
Dus kijk er wel mee uit.