Wat voor zadel voor een korte rug maar grote kont :P

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Wat voor zadel voor een korte rug maar grote kont :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:10

Mijn aanstaande tinkermeisje is kort gebouwd, en ik heb een flinke derrière en heupen ;) (maat 42 zit ik nu.. ben nog aan het afvallen)

Ik had er niet zo over na gedacht, maar ik werd er op gewezen door anderen 'dat word nog lastig een zadel vinden'..
allereerst even ons.. dan zie je gelijk het kont-rug probleem _/-\o_
Afbeelding

Diaz is dus nog niet uitgegroeit (3 jaar..) en ik nog niet op mijn streefgewicht :')
Maar stel we gaan even hiervan uit..

Dan wil ik ook nog eens western gaan rijden (modjes.. please niet naar WN verplaatsen, ik wil meningen over verschillende zadels!)
En eigenlijk dan ook nog eens boomloos (lichtere zadels)
maar ik geloof dat je een langer zadel dan een boomloos westernzadel niet kunt vinden _/-\o_

Dus ik dacht misschien een australian stockzadel?
(voor de mensen die niet weten wat dat is:
Afbeelding

Ik denk dat de stockzadels gewoon kwa oppervlakte te vergelijken zijn met een VZH zadel..
dus mijn vraag zou zijn.. wat is dan de beste maat?

en los hiervan dus..
Wat raden jullie voor zadel aan?

trustHim

Re: Wat voor zadel voor een korte rug maar grote kont :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:12

als je boomloos western wilt dan zou je kunnen kijken naar de barefoot arizona en dan zal je voor jou een maat 2 moeten hebben. Dat is een kort westernzadel

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:15

.. australians zijn in de regel LANGER dan een ander zadel met die zit maat

ben zelf iets groter dan jij (46) en rij momenteel met de arizona budget
heb deze in de maat 1 ! maar ze zijn er (tijdelijk) zelfs tot maat 3
(voor jou iig veelste groot ;) )
bevalt mij en be;angrijker mijn ponny erg goed
heb nu deze gepakt omdat de miss.nut op test uitgeleend was :o
maar ook die beviel prima

daar mijn pony nog al breed is bevalt de arizona beter
(smallere zit) en heb dus minder stoelzit

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:19

Iemand bij mij op stal heeft een endurance-zadel voor haar arabje, die heeft nl. een heel korte rug...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:21

Er is een hoop te zeggen voor een boomloos zadel bij een jong paard, omdat ze nog zo groeien en een boomzadel dan steeds maar eventjes past, en het paard er daarna uitgroeit.
Qua lengte is een wat langer boomloos zadel niet erg. De plek waar jij zit is namelijk de enige plek waar de druk komt. Bij een boomzadel wordt deze druk van de ruiter verdeeld over de gehele boom, vandaar dat een boomzadel een beperkte lengte mag hebben, passend bij het gezonde draagvlak van de rug.

Maar: een jong paard moet nog leren dragen, en is in de rugspieren en buikspieren nog lang niet zo sterk als een volwassener dier dat al heeft geleerd om te dragen. Daarbij is het gebruik van boomloze zadels alleen aan te raden als je als ruiter slechts een bepaald percentage (meer info op buitenzinnig.nl) gewicht hebt t.o.v. het paardengewicht. Maw: zwaardere ruiters kunnen voor de rug van hun (jonge) paardje beter kiezen voor een boomzadel dat hun gewicht beter verdeeld over de dragende delen van de rug.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:21

Ik kan een boomloos western zadel op maat laten maken.. maar ik vraag me dus af of het niet sowieso te lang word voor mijn paardje?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:23

Kukkie schreef:
Maar: een jong paard moet nog leren dragen, en is in de rugspieren en buikspieren nog lang niet zo sterk als een volwassener dier dat al heeft geleerd om te dragen. Daarbij is het gebruik van boomloze zadels alleen aan te raden als je als ruiter slechts een bepaald percentage (meer info op buitenzinnig.nl) gewicht hebt t.o.v. het paardengewicht. Maw: zwaardere ruiters kunnen voor de rug van hun (jonge) paardje beter kiezen voor een boomzadel dat hun gewicht beter verdeeld over de dragende delen van de rug.

Dank je voor deze tip!
Zoals het paardje nu is word ze nog niet ingereden. ze heeft nog geen bespiering, en is nog erg jong. Dus dat scheelt. maar alsnog, ik ben niet de lichtste, en zij niet de grootste. dus het is belangrijk dat ik haar niet te zwaar belast..

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:24

Geen westerntip, daar heb ik geen verstand van. Maar voor één van mijn paarden heb ik bij Frank Baines de passende zadels gevonden: dressuur en veelzijdigheid.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:28

dorothea schreef:
Iemand bij mij op stal heeft een endurance-zadel voor haar arabje, die heeft nl. een heel korte rug...

die tip neem ik ook even mee ;) thanks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:42

Een massimo met extra korte kussens! Geen western zadel maar kan wel een uitkomst bieden voor jullie :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:20

Ik heb hetzelfde "probleem" prachtig omschreven trouwens.
En ik heb de barefoot stella, maat 1 (ook maat 40/42 broeken)
Het ligt echt perfect op mijn poown, niet te lang.. en het zit voor mij ook lekker..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:47

Misschien is een Startrekk zadel wel iets voor je? Dit zijn boomloze zadels, maar ze zijn niet zo heel erg lang.
Deze bijvoorbeeld: http://www.trekkingsaddles.com/default.aspx?shop=1
Ze zijn er ook in western uitvoering, maar die zijn gelijk een stuk langer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:15

Met een dergelijk kont-rug dilemma is een soepele boomloze juist het beste dat je kunt doen , want daarbij zal je gewicht voornamelijk terechtkomen waar he ook zit zonder zadel : gewoon onder je eigen kont.

Een korter gebied van belasting dan je eigen kont , dat gaat niet lukken.

Boomzadels zullen altijd aan de voorkant en aan de achterkant nog een beetje uit moeten steken om je gewicht goed te kunnen verdelen en te voorkomen dat het zadel (vanwege de stijve boom) zich ingraaft aan de voor- of achterkant , dus daarbij heb je juist een GROTER gebied van druk.

Ik zie persoonlijk veel liever een zwaardere ruiter op een boomloos zadel , dan op een boomzadel.
Simpelweg omdat een boomzadel veel meer kans geeft op ongemak voor het paard , en dat wordt nog versterkt door een hoger gewicht....

Een gewichtstabel zoals hierboven genoemd bvb. op de site van Buitenzinnig.nl , heeft niks met een maximum toelaatbaar gewicht voor boomloze zadels te maken :P

Dit is gewoon een schema van een maximaal acceptabel gewicht voor het PAARD , onafhankelijk van het zadel , puut het belastbare gewicht per type paard :)

Een zwaardere ruiter die niet goed in evenwicht zit of zichzelf al roeiend omhoog hijst in de stijgbeugels tijdens het lichtrijden , zal altijd oncomfortabel aanvoelen voor een paard. Boom of boomloos maakt dit gevoel niet beter of slechter.

Alleen heeft boomloos dan nog het voordeel dat het de ruiter vaak beter corrigeert omdat hij / zij dan beter aanvoelt en er meer mee geconfronteerd wordt , dat de balans niet deugt :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:58

Ach hihi valt wel meemet dat korte ruggetje ;) !!
Ik heb Wodan, ook mega kort ;) met een draagvlak van max. 43 cm, zelfde maat als jou en ben uiteindelijk na een boel gedonder met boomloos, niet boomloos, western en alle ins en outs voor MAssimo dressuur II gegaan!

Eindelijk begint het erop te lijken dat we een goed zadel hebben, eindelijk past het kwa lengte en mezelf!

Massimo is speciaal voor korte en brede rassen, de kussens zijn zelfs in de franse variant te leveren dus nog korter!
Betaalbaar, nog 2 maten te verbreden of te versmallen.

http://www.massimo-der-sattel.de

KORTE POOWN met massimo:

Afbeelding

Met Trekker boomloos:

Afbeelding
Afbeelding

Met Barefoot missoula:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb nog de Arinzona en de NEvade geprobeerd, ook de London, maar helaas geen foto's.

We hebben ook nog de western Hilason gehad, was echt helemaal 3x niks......

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 13:53

Ook een kort paardje inderdaad!! ;)
Ik ga gewoon een boomloos westernzadeltje proberen denk ik ;)
Zoiets denk ik.. Deze heeft weinig 'extra' naast de zitting zegmaar..
leuk pad eronder en gaaan. :P
Afbeelding

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:14

Met boomloos heb ik bij mijn korte pown ook problemen gehad (Torsion, orginele zadel waar barefoot randolls etc van af zijn geleid). De pommel zat hem bij zijn schouder duidelijk in de weg, en het gebrek aan drukverdelend vermogen hielp vond hij ook niet prettig. Hoewel ik met dit zadeltje niet te ver naar achter kwam te zitten ontstonden er wel blokkade´s in de laatste borstwervels en in de lendenwervels.

Ik heb ook een wintec wide gehad (het eerste zadeltje, gelukkig slechts 2 keer gebruikt tot ik doorhad dat ie echt veels te lang was. gekocht bij een zadelmaker die in de buurt toch wel als goed bekend staat.) en een Trekker, zoals Loes hierboven. In dit zadeltje kon ik zelf absoluut niet zitten. Dus ook niet vaak mee gereden, waardoor ik eigenlijk niet weet of het voor mijn pony nou ook zo´n onding was..

Uiteindelijk heel erg veel gelezen over zadels (allerlei types, rijstijlen etc) en veel van geleerd. Dat is mijn tip dus eigenlijk ook. Verdiep je goed in het onderwerp en zorg dat je zelf kunt zien of een zadel goed ligt en past, en ´werkt´ tijdens het rijden. Probeer vanalles uit, en zorg ervoor dat je de juiste persoon of personen vind die je jullie droomzadel leveren.

Ben nu zelf trouwens uitgekomen bij een Strada.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:59

Mijn zusje en ik hebben voor haar pony (maar 1,34 m en geen lange rug, plus steile schouder) eindelijk een passend zadel: een barefoot maat 0. Zusje is in verhouding ook groot, met maat 36/38. Dit zadel blijft eindelijk liggen zonder naar voren te schuiven, en is niet te lang. Wel moeten we nog een andere pommel kopen omdat de 'vormloze' die we nu hebben toch op haar schoft blijkt te drukken. Hoop dat het zadel daarmee net zo goed blijft liggen als nu het geval.
We hebben voor haar iig al veel geprobeerd, al is dit ons eerste boomloze model.

Voor mijn halflingertje heb ik een 17" wintec 500 oud model, pony is kort en klein (1,41) en ik (nog) niet slank: ook maat 42 op het moment. Maar helaas is mijn pony uit het zadel gegroeid, en moet ik nu op zoek naar wat anders.

@ Loes's Corner: Wat viel er tegen aan de Trekker als ik mag vragen?
@ pmarena: Hoe zit het met maten van pommels bij boomloos? Ik bedoel, bestaat er bijvoorbeeld een vz of drs zadel met veel beensteun voor de ruiter, ook nog in het donkerbruin, en voor een korte poown met een geschatte boommaat van min. 36?

edit: Het voordeel aan onze korte paardjes is dan wel weer dat ze vaak een sterkere rug hebben dan paarden die erg lang zijn, en zo dus ook gemakkelijker meer gewicht kunnen dragen :)

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:16

hou in de gaten dat je voor een boomloos zadel zelf een heel goed balans nodig hebt. zou zonder zijn om dan met het inrijden al een foute start te maken.

mijn haflinger kruising is ook heel kort in zijn rug en ik heb een thorowgood 17 inch met een lang zitvlak, zadel is wat platter en dan pas ik er met mijn maat 40/42 goed in, heb er nu zelf 1 keer opgezete en vodn het erg comfortabel ( wintec krijg ik een houte kont van)

bijkomend voordeel van het zadel is dat de boom verwisselbaar is, vond ik wel handig met mijn brede pony die nog volop in de groei is. en aangezien je een tinker hebt zou ik dat in ieder geval in mijn achterhoofd houden.

succes ermee!!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:19

Tot hoe breed gaat Torowgood?

Wintec zat ik ook niet echt fijn in, maar ik heb/had het oude model, misschien is het nieuwe fijner.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:44

tja ik heb wel niet je kont probleem maar wel je rug probleem
ik ben begonnen met de startrekk die ik in mijn onderschrift te koop heb
daarna een tijd op een boom zadel gereden waar ie uit is gegroeid
nu heb ik een opmaat gemaakt zadel

een hoop kosten gehad maar ook zeer tevreden nu en sta ook nog steeds achter de keuzes die ik gemaakt heb

mariannebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:04

boomloos

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 13:38

dacht ik dus ook al aan, maar die schijnen over het algemeen langer te zijn dan boomzadels ;) maar ik ga gewoon een boomloosje passen!

mariannebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:21

dat is wel zo, maar een boomloos zadel is volgens mij net als een westernzadel wel altijd even wat breden qua zit!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:23

symbion :) van isabelle ;)

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:51

mijn thorowood heeft er nu een oranje boom inzitten, de witte boom en de grijze boom volgen daarna nog. ik heb mijn zadel bij zadelhulp.nl aangeschaft.