Halstertouw rond nek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ineminne96

Halstertouw rond nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 11:52

Hey bokkers,

Naar aanleiding van veel foto's die ik hier op bokt zie , heb ik een ( mss dom ) vraagje :

Waarom word er vaak ( bij jonge ponnys ) een halstertouw rond de nek gedaan bij het rijden, en ik bedoel niet als neckrope maar ze hebben dan echt een hoofdstel enzo aan, maar ook gewoon los een halstertouw rond hun nek, is dat om te wennen aan eventueel een martingaal? Of waarom ?

Laat je even een antwoord achter ? :)

Susyb

Re: Halstertouw rond nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:53

dit is omdat jonge paarden hun balans niet goed kunnen vinden.. en de ruiter steun kan houden aan het halstertouw inplaats van in de paardenmond.. denk bijv. aan het stukje leer wat je aan je zadel klipt als je voor het eerst gaat galoperen ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:59

Plus: Mocht paard een gekke sprong maken, dan kan de ruiter zich aan het touw vastgrijpen ipv aan de teugels. Zou je te hard aan de teugels trekken, is er weer een paard dat een slechte ervaring heeft opgedaan met het bit en daarna misschien niet lekker meer te rijden is. Dat kun je dus beter voorkomen door zo'n simpel halstertouwtje. Ik had zelf vaak nog steeds een bokriempje aan mijn zadel voor evt bokkesprongen. Of gewoon om extra balans te houden tijdens bijv doorzitten zonder beugels, best handig hoor! Zelfs Tineke Bartels rijdt (jonge) paarden nog met een bokriempje, geen enkele schande dus!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:00

nee daarom :) het is zelfs schandaliger als je het niet hebt en je ropt hem de hele tijd in de bek :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:04

een halstertouw of beugelriem rond de hals is vnl bedoeld als extra steun/houvast voor de ruiter als een (jong) paard/pony even "gek" gaat doen. Op deze manier zit je niet direct inde mond en voorkom je slechte ervaringen en angst voor het bit.
Bij de renpaarden is de martingaal ook vnl voor de nekband bedoeld. heb je als ruiter iets extra om vast te houden en te voorkomen dat als het paard struikelt je over de kop gaat.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 13:09

Ik dacht het al, maar wist het niet zeker :D
dankjullie wel !