Dekjes Eurostar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odinny

Dekjes Eurostar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 07:19

Heeeeey,

De dekjes van Eurostar vind ik echt geweldig. Maar in de paardenshops waar ik ga zijn ze niet.
Daarom zou ik het misschien overwegen om op het internet 1 te kopen.
Maar Ik heb een grote C-pony, net geen D-pony, en ik vraag me af of die dekjes dan niet te groot gaan zijn in de maat Dressur.

Ik heb over het laatst een eskradon dekje gekocht. Hij is net wat groot, en schuift weg bij het rijden.
Hier een foto, het is maat Dressuur Full
Afbeelding

Grtjes Paulien

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:20

Je moet ook het dekje in de kamer trekken, hij ligt nu plat op je pony waardoor ie idd kan gaan schuiven.
En anders ligt het ook niet zo fijn. (mooi dekje trouwens O:) )

En het dekje is niet te groot, ligt netjes zo. :j
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 02-04-11 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Odinny

Re: Dekjes Eurostar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 07:22

OK, Ik zal het eens meer in de kamer trekken.
Ik vond het ook een mooi dekje en de mensen van de paardenshop zeiden dat het zou passen onder een 17 inche zadel.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:05

Je zadel ligt op deze foto sowieso veel te ver naar voren.. Hij dient achter de schouder te liggen ipv er op..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:48

Ik vind eerder het zadel te groot (te lang) voor de pony dan het dekje. Dekje past prima, maar mag inderdaad wat meer de kamer ingetrokken worden.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:11

het dekje ligt indd prima alleen je zadel niet deze kiept achterover zoals ik het zie. Foto is niet echt duidelijk omdat de bovenkant overbelicht is :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:14

of je koopt gewoon de pony maat van eurostar, die heb ik ook op mijn ctjes liggen :)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:45

Ik denk ook dat het zadel te lang is voor je pony, zeker als je het zadel achter de schouder legt zoals het hoort.
Heb je het zadel wel is na laten kijken door een goede zadelmaker?
Als het zadel niet goed past oid gaat het dekje ook schuiven onder je zadel.

Odinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 11:16

Ik had het zadel gekocht voor mijn D-pony maar die kreeg reuma en ik kon er dus niet meer mee rijden. Daarom hebben we Odin gekocht. Ik had het zadel dan nog maar een paar maandjes en voor 2 jaar, vond ik het niet echt de moeite om een nieuw zadel te kopen. Mijn mama ziet dat ook helemaal niet zitten dusja...

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:31

Het zadel lijkt me ook wat te groot. Het is natuurlijk zonde al moet je een nieuw zadel kopen, maar een zadel is hetzelfde principe als schoenen. Jij gaat toch ook niet met te grote schoenen lopen?
Dekje moet ook iig wat verder de kamer in getrokken worden.
Onder een 17'' mag gewoon een full dekje, wat voor pony je daarbij hebt maakt niet uit. Het gaat om je zadel.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:34

Joh dat zadel ligt prima. Hier lag een normaal dressuur zadel op een stevige A pony, die had nergens last van en kinders leren wel fatsoendelijk zitten. Bij iedere nieuwe pony een nieuw zadel kopen wordt een duur grapje, kan je beter 1 fatsoendelijke kopen die op veel pony's/paarden past.

Denk dat je met het dekje in de kamer trekken al een heel eind geholpen bent!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:12

Raggel schreef:
Joh dat zadel ligt prima. Hier lag een normaal dressuur zadel op een stevige A pony, die had nergens last van en kinders leren wel fatsoendelijk zitten. Bij iedere nieuwe pony een nieuw zadel kopen wordt een duur grapje, kan je beter 1 fatsoendelijke kopen die op veel pony's/paarden past.

Dat het lijkt dat het beest nergens last van heeft, zeg niet dat het past. Zolang het beest gewoon voor beginnertjes gebruikt wordt, vind ik al anders dan dat je er serieus mee aan het trainen gaat....

Odinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 16:16

Quir schreef:
Raggel schreef:

Dat het lijkt dat het beest nergens last van heeft, zeg niet dat het past. Zolang het beest gewoon voor beginnertjes gebruikt wordt, vind ik al anders dan dat je er serieus mee aan het trainen gaat....

Heb je het nu over dat A-ponytje of over mijn pony??

Odinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 16:18

Een duidelijkere foto en met een ander dekje
Afbeelding

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:35

Deze foto is van voren, dus wordt het erg moeilijk om zo iets te zien.

De persoon boven me die een gewoon zadel op een A pony had liggen. Wat is uberhaubt een 'gewoon' zadel? 17'' het lijkt me raar als dat zou passen, of eigenlijk kan het gewoon niet, want dan ligt het zadel achter de laatste rib.

Ik zie ook dat je er een bontje onder hebt liggen, waarom gebruik je die? Wat bontjes betreft kan ik je aanraden deze quote van foxy80 even goed door te lezen,
foxy80 schreef:
Ik gooi mijn professionele kijk er weer maar eens tegenaan:
Alles even op een rijtje over ECHTE bontjes:

Voor de goede verstaanders: ik verkoop deze bontjes, en toch raad ik ze niet iedereen aan.

Wanneer is een bontje nuttig?
Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten.
vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc.
Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken!
Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).

Wat doet een bontje eigenlijk?
Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dik (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik). HH Merino wol is NEPWOL!
Dat ding daar in je link is geen bontje, dat is een harige pannenkoek. Kan nooit echt zijn voor die prijs.
Een echt lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet.
Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, dit heet ruggegraatsvrijheid. Dit is van CRUCIAAL belang om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes heeft dit standaard). Sommige bontjes hebben dat niet, et voila: de mythe van het sowieso knellende bontje was geboren!
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Kan ik gewoon het schaap van de buurman niet scheren?
Dat kan, maar de producten van een fabrikant zijn uitgekamd, gewassen, soms gekleurd, op maat gesneden en soms anti-bacterieel, en natuurlijk gewoon machinewasbaar.

Maar ik vind een bontje MOOI!
Daarvoor heeft Mattes nu neppers op de markt gebracht, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook. [HAR] Wie rijd er met gelpad/bontje? en waarom?

Je kan bij hen trouwens ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is. Of als je het lelijk vindt, dat wollige schaap erboven op, de bontranden bovenaan weg laten.

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:33

Odinny schreef:
Ik had het zadel gekocht voor mijn D-pony maar die kreeg reuma en ik kon er dus niet meer mee rijden. Daarom hebben we Odin gekocht. Ik had het zadel dan nog maar een paar maandjes en voor 2 jaar, vond ik het niet echt de moeite om een nieuw zadel te kopen. Mijn mama ziet dat ook helemaal niet zitten dusja...

Ja zonde van het zadel maar hoe weet je dan dat het zadel past als je er geen zadelmaker naar hebt laten kijken? Straks is het zonde van je pony als je door rugproblemen van een te groot zadel niet meer op je pony kan rijden. Ik zou echt aan raden om er een zadelmaker naar te laten kijken neem aan dat je het beste met je pony voor hebt.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:38

Raggel schreef:

Joh dat zadel ligt niet prima, hij ligt op de schouder en kiept naar achter.
Zo zit je niet in het midden van het zadel maar op de lepel. :n

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:27

Mensen, ik denk dat TS antwoord op haar vraag, dus dekje, heeft gekregen.
Volgens mij vroeg ze niet; ligt mn zadel goed? :roll: