smallere pommel in barefoot, hoe schadelijk bij te smal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

smallere pommel in barefoot, hoe schadelijk bij te smal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:28

ik heb een barefoot london op mijn trekpaard liggen
mevrouw heeft een hele moeilijke bouw (breed en rond, singelplaats verder naar voor, maar wel een redelijk uitgesproken schoft)
ik had nog twee cheyennes liggen ook
bij de london heb ik een vrij smalle hoge pommel gehad, en in de cheyennes waren ze breder
heb de breedste eringedaan, en zadel lag relatief goed. echter wel weinig schoftvrijheid
dit opgelost met een dukspad met driedubbele inlages, echter is de schoftvrijheid nu terug verminderd (pad is wat minder stug geworden, en paard wordt ouder met meer schoft)
maargoed, vandaag zat ik erop, en in stap, op het moment dat ze rechtsvoor neerzet, voelde ik een knak in het zadel
thuisgekomen gekeken naar de pommel, en die is overdwars gebarsten, als ik hem rechtop op de grond zet, en druk zet op de bovenkant van de pommel, splijt hij open
die komt dus niet meer in mijn zadel :D en heb er maar de pommel ingedaan die ik erbij gekregen heb
in eerste instantie lijkt het zadel ietwat achterover te liggen (maar de zitting is wel netjes recht)
als ik de pommel zo pas lijkt hij ietwat te smal, maar ik weet niet goed hoe de pommel bloot moet liggen.
echter heb ik nu wél een stuk meer schoftvrijheid.

in theorie komt er geen druk op de pommel, dus hoeveel maakt het uit of je de goede maat hebt of niet, als de andere factoren in orde zijn (ligging vh zadel en vooral die schoftvrijheid?)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:47

Ji trekt het zadel met je gewicht naar beneden, dus ook die pommel. En die gaat lekker op de rug van je paard liggen prikken bij elke beweging. Je kan zelf wel verzinnen wat dat voor consequenties heeft. Je kunt beter voor boomloos met gewoon kussens eronder gaan zonder pommel. Dat heb je ruggengraatvrijheid zonder drukkende pommel.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:51

Misschien kan je deze vraag beter stellen aan de barefoot experts. Volgensmij is de druk van de pommel niet zo erg als bij een boomzadel, en de schoftvrijheid lijkt me toch ook wel belangrijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: smallere pommel in barefoot, hoe schadelijk bij te smal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:54

Dan kun je beter een paar proppen of oude sokken op de plek van de pommel doen, tot je een nieuwe pommel in de juiste maat hebt besteld...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:58

een ander zadel is momenteel geen optie, dit zadel is nog goed, paard loopt er goed onder, dus die blijft ;)
proppen of oude sokken vind ik ook geen optie (heb trouwens zon zachte pommel liggen)
zadel is dan volledig uit model, en trekt strak over de schoft, paardlief geeft ook duidelijk aan dat ze dit niét leuk vind :P

cynthiar: ik hoopte dat er barefoot experts mijn topic gingen lezen :D

kwa de juiste pommel bestellen: ik had de juiste pommel, maar zoals ik vertelde vind ik dat er te weinig schoftvrijheid is, met een smallere pommel heb ik wel een mooie schoftvrijheid en drukt hij niet, maar als ik de pommel bloot op de rug zet is hij volgens de normen eigenlijk iets té smal. vandaar mijn vraag: een brede pommel waardoor het zadel druk geeft op de schoft, of een smallere pommel waarbij de schoft vrij ligt, maar er eventueel ergens anders druk op komt, en hoeveel is die druk dan, want er wordt per definitie niet gesteund op die pommel...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:02

Barefoot-expert op bokt is pmarena, je zou haar even kunnen pb-en met een linkje naar jouw topic.
Ik weet niet waar je het zadel gekocht hebt, maar je kan ook altijd Marcel van Equixantos even mailen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:02

Je kunt de pommel passen door bloot op de plek van het zadel te passen, dus zonder zadel eromheen.
Een te smalle pommel zal ervoor zorgen dat je uiterste delen van de pommel naast de schoft in de spieren drukken. Dat is dus zeker niet fijn voor je paard. Ik ben het er ook niet mee eens dat je geen druk op je pommel zet. Hoe stap jij op? Dan komt er toch heeeel erg veel druk op je pommel te staan. Ook met gewoon rijden drukt de pommel wel, dat merk je zelf ook wel wanneer je de zachte pommel erin doet.

Je kunt een pommel ook aan laten passen (dus op maat laten maken) ik weet dat Shyla op bokt dat wel eens gedaan heeft, geen idee of ze dat ook bij zoiets kan, maar je zou het haar eens kunnen vragen. Zij weet sowieso veel van barefoot e.d.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:52

Voor het bepalen van de juiste maat pommel / fork :
http://www.boomloosrijden.nl/maatsjabloon.htm

Als je met een bredere pommel merkt dat hij vrijwel op de schoft ligt , dan zou ik ook voor een smallere pommel gaan , die is dan automatisch hoger :)

Een primamanier om zeker te zijn dat de zijkanten van de pommel niet in de schoft / schouder van het paard kunnen prikken , is rijden met dubbele inlages in de pad , en dan de bovenste inlage aan de voorkant inkorten zodat de pommel gaat "zweven".

Onder het hele zadel heb je dan gewoon dubbele inlages , dus je zit nog steeds op dubbele inlages , maar onder de pommel / fork stopt de bovenste inlage , waardoor de pommel gaat "zweven".

Werkt perfect :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 10:59

dank je wel pmarena
ik heb zondag vrij intensief gereden met de smallere pommel
(stuk buiten gedraafd en gegaloppeert, daarna ingereden, dressuurproef gereden, terug ingereden, nog dressuurproef, en terug naar huis gedraafd en gegaloppeert)
paardlief heeft dus van 12.30 tot 16 uur opgezadeld gestaan en goed gezweet
bij thuiskomst had ze mooi egale zweetplekken, geen zweet op de ruggegraat
aan een kant vond ik wel wat haartjes in de war, waar ik denk dat de pommel rust, maar zou dat eens bij daglicht moeten vergelijken waar die haartjes zitten en waar die pommel ligt)

kwa ligging van het zadel zelf: zadel schoof niet, kon mooi een vinger tussen de schoft steken zonder druk, pad liep ook niet meer weg, dus ik denk dat dit vrij positief is
paardlief liep ook als een trein dus last had ze alleszins niet.
nu weet ik wel niet zo goed of het ligt aan het breedte en hoogteverschil van de pommel, of het feit dat men brede pommel gebarsten was. maargoed, ik rij enkele malen zo; hou goed de zweetplekken ed in de gaten, en als ze zo goed loopt :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:49

vandaag weer zo gereden, zadel lag heel goed, mooie schoftvrijheid, en geen haartjes in de war na het rijden, paardlief loopt als een trein, dus voorlopig laat ik het zo