mevrouw heeft een hele moeilijke bouw (breed en rond, singelplaats verder naar voor, maar wel een redelijk uitgesproken schoft)
ik had nog twee cheyennes liggen ook
bij de london heb ik een vrij smalle hoge pommel gehad, en in de cheyennes waren ze breder
heb de breedste eringedaan, en zadel lag relatief goed. echter wel weinig schoftvrijheid
dit opgelost met een dukspad met driedubbele inlages, echter is de schoftvrijheid nu terug verminderd (pad is wat minder stug geworden, en paard wordt ouder met meer schoft)
maargoed, vandaag zat ik erop, en in stap, op het moment dat ze rechtsvoor neerzet, voelde ik een knak in het zadel
thuisgekomen gekeken naar de pommel, en die is overdwars gebarsten, als ik hem rechtop op de grond zet, en druk zet op de bovenkant van de pommel, splijt hij open
die komt dus niet meer in mijn zadel
en heb er maar de pommel ingedaan die ik erbij gekregen hebin eerste instantie lijkt het zadel ietwat achterover te liggen (maar de zitting is wel netjes recht)
als ik de pommel zo pas lijkt hij ietwat te smal, maar ik weet niet goed hoe de pommel bloot moet liggen.
echter heb ik nu wél een stuk meer schoftvrijheid.
in theorie komt er geen druk op de pommel, dus hoeveel maakt het uit of je de goede maat hebt of niet, als de andere factoren in orde zijn (ligging vh zadel en vooral die schoftvrijheid?)