rugklachten door Parellizadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiets1

rugklachten door Parellizadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 15:48

Hallo,

Voor het eerst een vraag van mijzelf op dit Forum.
Mijn paard (17) heeft sinds enkele weken klachten (loopt onregelmatig). Ostheopaat/dierenarts is er vandaag geweest en heeft rugklachten geconstateerd die op dezelfde plek zitten als waar het zadel (Parelli Western) het zwaarst is. Wie herkent dit probleem?
Ik heb het zadel sinds 2 jaar. De klachten zijn denk ik een half jaar geleden heel licht begonnen bij de overgang van stap naar draf, alsof hij even kreupel loopt, daarna geen probleem meer. Deze klachten zijn dus verergerd.
Ik ben benieuwd naar mensen die ook een Parelli-western Zadel hebben en misschien iets herkennen?

groet Titia

Monavdm

Re: rugklachten door Parellizadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:56

Geen parelli western zadel, maar dit probleem kan bij alle zadels voorkomen die niet helemaal goed passen natuurlijk ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 07:08

Ik denk ook dat het niet persee aanhet Parelli zadel ligt.
Westernzadels zijn toch al vaak over het algemeen erg zwaar, zeker de kwaliteitsvollere, dat geeft vaker problemen en als het niet geheel past dan zeker.
Mss ligt het zadel niet in balans, of past het dus wel maar drukt het door een gecompliceerde bouw.

Ik zou een goede zadelpasser laten komen met een kale parelli boom, die kan je vertellen of het zadel past, zoja kan hij kijken waarom er dan problemen zijn.
Desnoods een extra goede dikke pad tot die tijd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 07:48

pffff ja kan me voorstellen dat als je een zadel koopt van meer dan 3000 met een flexibele boom
die volgens het verkoop praatje zga altijd past je dan niet zo blij bent

pas je zelf nog goed in het zadel ? hoe is jouw houding in het zadel ? en bij de overgangen ?
heb je af en toe een kundig oog die toekijkt ? (les?) paard veel veranderd ? smaller geworden ? ingezakt?
zou aan de verkoper nog eens vragen of die langs komt om te checken

daar je waarscijnlijk zelf geen druk pad hebt , pak eens een wit laken en doe dat er onder
aan de afdruk is al goed te zien of dat die inderdaad daad meer druk geeft

succes

DubbelFun

Re: rugklachten door Parellizadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:24

Wat Nickyu zegt balen dat het zadel blijkbaar toch niet goed (meer) past, maar het goed passen van een zadel is niet prijsafhankelijk.

@TS: je paard is al iets ouder en zal dus in rugvorm gaan veranderen. Meestal ontstaat er iets meer holling op de rug en zal het zadel deze rugvorm niet meer kunnen volgen omdat ook een flexboom maar een minimale flex heeft.
Grote kans dat je zadel dus is gaan 'bridgen'.

Het gewicht van een westernzadel zal voor geen enkel paard een probleem mogen zijn, niet goed passen is voor elk paard een probleem, al laten sommigen dat pas zéér laat blijken.

Buiten de truc van Nickyu over een afdruk op een witte doek kun je zelf ook een drukmeetpad maken. Zoek een op de Carola-pad.

Blijkt het idd bridging te zijn dan zou een zgn Swaybackpad iets kunnen helpen. Die is in het midden dikker als aan de voor- en achterkant en vult dus als het ware die holling iets op.
Wil je het paard langer blijven rijden en geen zin hebben in een nieuw zadel met boom met op termijn hetzelfde probleem, kijk dan eens naar een goed boomloos zadel en een goede drukverdelende pad.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:57

eens met dd

klinkt idd als bridgen

carola pad is een goede ! vergeet die naam steeds :o

tiets1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 13:59

Bedankt voor jullie reacties.
Het corrigeren met andere pad of shims zijn naar mijn idee lapmiddelen. Het liefst zou ik een onafhankelijke deskundige mbt zadels en klachten willen laten kijken. Maar de mensen die zadels aanpassen, verkopen ook weer bepaalde merken. Dus in hoeverre kunnen die echt een objectief advies geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:03

Als de rugvorm met een spin wordt gemeten en er volgens een kale boom op wordt geplaatst, weet je iig zeker dat het zadel goed past. Dan beland je echter wel in een op maat gemaakt zadel, en het is nog maar de vraag hoe lang die op je paard blijft passen.

TS, hoe rijd jij je paard? Laat je hem over de rug lopen, ben je aan het verzamelen? Je rijdt op een Parellizadel, doe je aan Parelli? Hoe ver ben je met Parelli? Is de bespiering van de rug wel goed? Heeft je paard niet misschien last van kissing spines?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:18

tiets1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Het corrigeren met andere pad of shims zijn naar mijn idee lapmiddelen.
Daar heb je gelijk in, maar als jij niet elk half jaar een ander zadel wilt zul je toch iets moeten.
Citaat:
Het liefst zou ik een onafhankelijke deskundige mbt zadels en klachten willen laten kijken. Maar de mensen die zadels aanpassen, verkopen ook weer bepaalde merken. Dus in hoeverre kunnen die echt een objectief advies geven.
Dat weet je nooit 100%, maar één persoon heb ik toch wel vertrouwen in :)
Verder kun je zelf kontroleren wat de pasvorm is door een Carola-pad te maken of ergens een passpin te lenen.
Hoewel beide niet 100% zaligmakend zijn (je moet wel enige kennis van toepassen hebben) geven ze wel een goed beeld als het écht niet goed is.